Het keuringsseizoen nadert: laden en vervoeren van het paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Het keuringsseizoen nadert: laden en vervoeren van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 18:33

KWPN
Fokkerij

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het keuringsseizoen nadert, en dat betekent goed voorbereide paarden in de baan en gespannen gezichten aan de zijlijn. Maar wat komt er allemaal kijken bij het keuringsklaar maken van een paard? Wij vroegen het aan expert Brian Rijsdijk, die al jaren paarden voorbereidt bij Hengstenhouderij Lauw van Vliet. In de zesde aflevering van deze serie vertelt Brian over een vaak onderschat onderdeel: het laden en vervoeren van het paard.

Vervoer is volgens Brian een belangrijk onderdeel van het keuringsklaar maken. “Er gebeuren navenant veel ongelukken mee, dus het maakt zeker een serieus onderdeel uit van de training. Ik zie op keuringsdagen vaak mensen ermee tobben; vervelend voor paard én eigenaar. Je moet er vroegtijdig mee beginnen en altijd proberen om paniek te voorkomen.”

Routine en rust
Het trainen van het laden begint bij Lauw van Vliet ruim op tijd. “Als we gaan laden, staan de paarden bij ons in een soort van gang waarin ze niet rechts of links kunnen, maar alleen rechtdoor de trailer in. Door die opzet raken ze vertrouwd met het idee van instappen. Rust en routine zijn daarbij de kernwoorden. Als ze tussendoor geen nare ervaringen opdoen, stappen ze er steeds makkelijker op.” Brian benadrukt ook het belang van vroeg wennen. “Als je een veulen al samen met de moeder op de trailer zet in de eerste weken van zijn leven, heb je daar later ontzettend veel profijt van.”

Een trailer blijft spannend
Brian legt uit waarom laden lastig kan zijn: “een paard is een prooidier. In een trailer heeft hij geen mogelijkheid om te vluchten, dat maakt het spannend. Daarom combineren we laden zo vaak mogelijk met een oefening op ander terrein. Hoe vaker en rustiger ze die ervaring opdoen, hoe beter”. De meeste paarden van Brian gaan uiteindelijk op de vrachtwagen naar de keuring. “Na een maand hebben ze vaak al meerdere ritten achter de rug. Een vrachtwagen is voor paarden prettiger: ze kunnen elkaar zien, staan ruimer en hebben steun aan elkaar. Het is een open ruimte en dat geeft minder stress.” Toch heeft Brian ook een trailer tot zijn beschikking: “onze trailer is ideaal. Geen zadelkamer, want die neemt ruimte weg, en geen tussenschot, zodat het paard zelf balans kan zoeken”.

Over Brian Rijsdijk
Brian werkt al dertien jaar bij Hengstenhouderij Lauw van Vliet. Zelf is hij gedeeld eigenaar van de KWPN-tuigpaardhengst Ravensgoed W. Brian verricht op het bedrijf in IJsselstein allerhande werkzaamheden, maar rijden doet hij niet: “want als ik erop ga zitten, worden daar de paarden niet beter van. Ze verbeteren juist wel door onze ruiters Thimo van Kuijk en Anouk Slabbers”. Keuringsklaar maken is meer zijn ding. Hiervoor hanteert hij al verschillende jaren een vast systeem en dit wil hij graag met ons delen.

Gerelateerde artikelen:

ikke

Re: Het keuringsseizoen nadert: laden en vervoeren van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:52

Eens met hoe Brian het beschrijft al zou het voor de duidelijkheid toevoegen als hij zou uitleggen dat smooth rijden de basis is voor die goede transportervaring van het jonge paard. Dat doet hij ongetwijfeld goed maar ik zie met regelmaat dingen gebeuren met trailerritten waarvan ik denk: jij wil echt dat je paard een hekel aan de trailer krijgt.
Vaak is dat uiteindelijk een zaak van zich niet realiseren wat er in de trailer gebeurt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:56

ikke schreef:
Eens met hoe Brian het beschrijft al zou het voor de duidelijkheid toevoegen als hij zou uitleggen dat smooth rijden de basis is voor die goede transportervaring van het jonge paard. Dat doet hij ongetwijfeld goed maar ik zie met regelmaat dingen gebeuren met trailerritten waarvan ik denk: jij wil echt dat je paard een hekel aan de trailer krijgt.
Vaak is dat uiteindelijk een zaak van zich niet realiseren wat er in de trailer gebeurt.

Volledig mee eens! Die van ons rennen er nog net niet in en we rijden gewoon zeer relaxt. Bij bochten en rotondes uit laten rollen ivm flink remmen geeft al zo'n verschil! Gewoon langzaam door het verkeer bewegen en ze blijven er dan meestal ook met plezier op gaan.