Laatste observatie voor EK Children op CHIO

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Laatste observatie voor EK Children op CHIO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 19:43

CHIO Rotterdam
Sport

Bo Leijten, hier met Durello. Foto: Marlies Trap Fotografie

Dit jaar is het CHIO Rotterdam de laatste observatie voor het Europees Kampioenschappen voor de jeugd. Naast de Young Riders en U25 combinaties strijden nu ook de pony’s, Children en Junioren om een startbewijs voor het EK in het schitterende Kralingse bos. Na de eerdere observaties in Tolbert en Exloo mogen de allerbeste acht combinaties zich in Rotterdam melden. We blikken vooruit met kanshebbers Bo Leijten, Floor Kulik en Lisa Claessens.

De dames zijn alle drie dertien jaar oud en gaan uiteraard nog naar school. Bo is geboren in Woerden en woont tegenwoordig in Reeuwijk. Ze zit in de tweede klas van de havo, en buiten de paarden vindt ze het leuk om kleding te kopen. Lisa is een geboren Brabantse, ze komt uit Veghel. Inmiddels woont ze in het Limburgse Meijel. Ook Lisa doet twee havo en ook zij houdt van shoppen. Naast de paarden en winkelen doet ze graag leuke dingen met haar vriendinnen. Floor is geboren in Goes en woont nu in Oude Tonge. Ze zit in de tweede klas van de mavo en houdt van paarden, shoppen, uit eten gaan en leuke dingen doen met vriendinnen.

Toekomst in de paarden
Floor, Bo en Lisa zien allemaal hun toekomst in de paarden. Floor weet zeker dat ze in de sport wil, Lisa zou graag van lesgeven haar beroep maken en Bo wil graag samen met haar moeder paarden opleiden.

Bo en Floor zijn al eens op het CHIO geweest. Bo: “ik was opgenomen in het KNHS Utrecht Stars Talententeam en daarmee heb ik het CHIO bezocht. We hebben naar de sport gekeken, maar ook een rondleiding gehad. Ik vond het super leuk en merkte hoe goed het georganiseerd is”. Floor: “ik ben gewoon als publiek geweest en vond het prachtig, vooral de hoofdring”. Lisa: “ik ben nog nooit bij het CHIO geweest, maar heb wel via ClipMyHorse gekeken en vond het er schitterend uit zien”.

Voorbereiding
We zijn benieuwd, is het vooral leuk om op het CHIO te mogen rijden of komen er ook zenuwen bij kijken en wordt er nog iets speciaals gedaan in de voorbereiding voor een dergelijk evenement? Floor: “ik heb er nu al zin in en denk niet dat ik nerveus zal zijn. Ik bereid me voor net als ik dat op andere wedstrijden doe en dat is voor mij vooral lekker in het ritme blijven”. Lisa: “ook ik heb er al veel zin in en heb er alle vertrouwen in dat, als ik doe wat ik altijd doe, het helemaal goed komt”. Bo: “natuurlijk heb ik er ook al veel zin in. Het is gaaf om op een concours als het CHIO te mogen rijden. Mijn paard en ik worden voor een grote wedstrijd allebei altijd lekker gemasseerd en ik zorg dat we niet alleen trainen, maar ook leuke dingen doen zoals op buitenrit gaan”.

Van wie leren ze het
Aan de zenuwen zal het niet liggen constateren we. Vervolgens willen we graag weten van wie het drietal les krijgt en of ze een voorbeeld hebben. Bo: “ik train bij jullie directeur sportief dressuur, Patrick van der Meer, en Loes Corsel. Ook mijn moeder helpt me. Mijn voorbeelden zijn diezelfde Patrick, Dinja van Liere en Charlotte Fry”. Lisa: “ik krijg les van Tom Verhoeven, en ook van Loes. Dinja van Liere is mijn voorbeeld, zij rijdt met hele kleine hulpen, haar paarden zijn super voor elkaar en ze zit ook nog eens heel mooi”. Floor: “ik train bij mijn moeder, Carola Kulik, en we krijgen kadertraining van Loes Corsel. Mijn moeder is ook mijn voorbeeld, maar ik kijk ook graag naar Charlotte Fry. Bij Lottie zie je bijna niet dat ze hulpen geeft bij haar oefeningen”.

Bella Rosa, Icecream & Gentle
Floor, Lisa en Bo zijn nog jong, maar ze zitten niet om een antwoord verlegen. Ze beantwoorden onze vragen zonder te twijfelen. Soms een heel klein beetje geholpen door hun papa (Lisa) en mama’s (Floor en Bo). Onze volgende vraag tovert duidelijk een lach op het gezicht, we vragen te vertellen over hun paard waarmee ze het selectietraject rijden. Floor: “ik zal Bella Rosa rijden, een hele lieve, donker bruine merrie van twintig jaar. Ze is 1.70m hoog en doet super haar best voor me. Ik rijd haar nu een half jaar en we hebben haar speciaal gekocht voor mijn laatste jaar bij de Children. Haar vader is Belissimo M en het is de bedoeling dat we samen na deze klasse Junioren gaan rijden. Naast Bella heb ik hiervoor ook nog een tweede paard”. Lisa: “mijn paard dit jaar is Icecream, een twaalfjarige merrie van Negro. Icecream is wit en meet 1.69m. Ook zij is heel lief en ook wij zijn nu een half jaar een combinatie. Ze bewaart haar energie echt voor mij en ligt buiten het rijden veel te relaxen”. Bo: “ik zal Gentle van Wittenstein (v. Wittenstein) rijden. Gentle is een veertienjarige vosmerrie van 1.64m. Ze is heel lief, maar ook lekker pittig”.

Waar rijden ze het liefst
Zo jong als ze zijn, hebben Bo, Lisa en Floor al veel concoursen en wedstrijden gezien. We vragen ze naar hun favorieten. Bo: “Indoor Brabant en het Nederlands Kampioenschap in Ermelo. Indoor Brabant om de hoge tribunes en de geweldige entourage”. Lisa: “ik kies voor Lier en ook het NK in Ermelo. Lier vanwege de hele grote, super mooi aangeklede piste”. De voorkeur van Floor gaat uit naar het Europees Kampioenschap 2024 in Opglabeek.

Paardenwelzijn
Paardenwelzijn is belangrijk in onze sport. De drie Children dames hebben de toekomst nog voor zich en we vragen hen dan ook om hun mening. Lisa: “ik vind de discussie hierover terecht. Een sportpaard moet ook paard kunnen zijn en heeft naast een leven in de ring ook recht op een leven in de wei. Onze paarden krijgen dat dan ook”. Bo: “onze paarden krijgen alles wat ze volgens ons nodig hebben. Ze gaan naar het bos, worden gemasseerd, gaan onder de Bemer deken, we doen alles voor ze”. Floor: “ik vind het super belangrijk dat mijn paarden het goed en goed naar hun zin hebben. Als zij het naar hun zin hebben en blij zijn, ben ik dat ook”. Respect meiden, volhouden dit!

Drie woorden
Een luchtigere vraag. We vragen het paardenleven dat Bo, Lisa en Floor ondanks hun nog piepjonge leeftijd al duidelijk leiden in drie woorden te omschrijven. Floor: “plezier, wedstrijden, liefde”. Bo: “droom, geweldig, plezier”. Lisa: “vrienden, wedstrijden, genieten”.

Duidelijk. We merkten het al bij onze eerste vraag, toen we naar de hobby’s van het trio vroegen. Paarden staan met een hele dikke stip op nummer één. Maar ze zijn nog jong en kunnen en hebben hun ouders nog bij hun ambities nodig. Zij luisteren mee naar hun getalenteerde kinderen en reageren. De vader van Lisa: “wij genieten van de hobby van Lisa en gaan er net zo voor als onze dochter. We komen zelf niet uit de paardenwereld, maar zijn wel fanatieke sporters. We hebben er aan moeten wennen, maar Lisa laat er veel voor en we vinden het super hoe ze het doet”. De mama van Bo: “het kost ons veel tijd, maar we vinden het super mooi. Ik rijd zelf ook fanatiek, maar door Bo is dat wel op een lager pitje gekomen”. De mama van Floor: “ik geniet van alles rond Floor en haar paarden. Haar passie is ook die van mijn man en mij. We hebben de paarden aan huis en dat is heerlijk. Ik geniet ervan om mijn kind te zien trainen als ik aan het koken ben. Het is vanaf het begin al heel bijzonder en het wordt alleen maar mooier”.

Zelf afsluiten
Het slotwoord is weer aan de hoofdpersonen van dit verhaal: Bo Leijten, Floor Kulik en Lisa Claessens. Ze mogen het gesprek zelf afsluiten. Dit is de vraag waarover ze duidelijk het langst over na moeten denken, maar de antwoorden zijn mooi. Bo: “onze sport is de mooiste sport die er is. Ik hoop echt dat ik op het CHIO mag rijden en tel de dagen af. Tenslotte wil ik graag zeggen dat ik het heel leuk vindt dat jullie mij vroegen voor dit interview”. Floor: “ik wil nogmaals benadrukken dat paardenwelzijn heel belangrijk is willen we onze sport blijven beoefenen. De discussie hierover en alle negativiteit vind ik heel vervelend. Ook ik hoop dat ik in Rotterdam mag rijden wil jullie bedanken voor dit gesprek. Ik hoop jullie in juni een hele fijne proef te kunnen laten zien”. Lisa: “ik wil me graag bij Bo en Floor aansluiten. Ook wil ik graag zeggen dat ik heel blij ben met waar ik nu sta. Het is snel gegaan en ik geniet er echt van. Ik tel de dagen af naar het CHIO en hoop dat er veel mensen bij de Children rubriek op zaterdagmiddag komen kijken”.

Bo, Floor en Lisa in onze drie woorden? Jong, ambitieus, respect. Dank voor dit leuke gesprek meiden! Dertien jaar pas, maar al zo goed weten wat jullie willen en zo serieus met jullie sport bezig zijn. Dat vinden we mooi om te horen. Veel succes met jullie observatiewedstrijden en hopelijk tot op het 76e CHIO Rotterdam.