Nieuw onderzoek brengt knelpunten werkomstandigheden grooms in beeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Nieuw onderzoek brengt knelpunten werkomstandigheden grooms in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 18:30

Persbericht HorseGrooms
Algemeen

Susanna Ole. Foto: Celin Lannusalu

Een nieuw internationaal onderzoek laat zien dat veel grooms wereldwijd te maken hebben met uitdagende arbeidsomstandigheden. De studie, 'What Does It Take? Changing the Tide on Staffing Issues in the Equestrian Industry', is uitgevoerd door voormalig groom Susanna Liis Ole en hoogleraar Inga Wolframm.

Uit de reacties van ruim 1.300 grooms blijkt dat structurele verbeteringen gewenst zijn om het vak aantrekkelijk en duurzaam te houden.

De belangrijkste uitkomsten
Veel grooms werken extreem lange dagen, vaak zes tot zeven dagen per week, vaak zonder goede contracten of arbeidsvoorwaarden. Denk aan lage lonen, weinig rustmomenten, gebrekkige woonvoorzieningen, en een gebrek aan mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen binnen of buiten de paardenwereld. In Europa vormen late wedstrijddagen gevolgd door nachtelijke ritten naar huis bovendien een extra risico voor de veiligheid van grooms en paarden. Hoewel er zeker stallen en werkgevers zijn waar wél goed voor grooms wordt gezorgd, onderstrepen de resultaten dat er op veel plekken nog veel winst te behalen valt.

Volgens de ondervraagde grooms zijn vooral nodig:

• betere salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden
  • werkbare en voorspelbare werktijden
  • respect en erkenning voor hun vakmanschap
  • toegang tot goede woon- en werkomstandigheden
  • mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen en door te groeien

Gratis webinar: inzicht in het onderzoek en de toekomst
Op maandag 5 mei om 19.00 uur organiseert HorseGrooms, het internationale platform voor grooms, een gratis webinar (in het Engels) waarin onderzoekster Susanna Ole ingaat op de onderzoeksresultaten en mogelijke verbeteringen. Iedereen die met grooms werkt, zelf groom is (geweest), of het onderwerp interessant vindt, is van harte welkom, maandagavond 5 mei as. om 19u in de online HorseGrooms Community.

Over HorseGrooms
HorseGrooms is het internationale platform voor grooms dat zich inzet voor paardenwelzijn en de ondersteuning en professionele ontwikkeling van grooms. Via educatieve artikelen, webinars, mentors en een actieve community biedt HorseGrooms grooms wereldwijd de middelen om zich te ontwikkelen en hun stem te laten horen.

Meer informatie: http://www.horsegrooms.com

troi

Re: Nieuw onderzoek brengt knelpunten werkomstandigheden grooms in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:24

Ik ben heel benieuwd of ze ook een plan hebben om er te komen. Koud samengevat draait elk van deze punten namelijk om geld

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:05

troi schreef:
Ik ben heel benieuwd of ze ook een plan hebben om er te komen. Koud samengevat draait elk van deze punten namelijk om geld

Precies dat .
En geen arbeids voorwaarden ofwel CAO .
Het was mijn leven werken als Groom maar met het ouder worden geen haalbare job meer , om 6 lange dagen per week dit werk te blijven doen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:07

Denk ook nog aan zwaar tillen en duwen en het inademen van stof. Weinig PBM’s in gebruik. Zwaar beroep.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 08:59

Goed dat ze dit doen, het is zo belangrijk dat die werkomstandigheden gaan verbeteren en er een CAO komt.

Ben nooit echt groom/ groom geweest maar het werken in de paarden was wel mega zwaar met inderdaad weinig rustmomenten, vaak teveel paarden en vaak weinig oog voor de veiligheid en al helemaal geen verzekering oid voor als je je nek breekt door een val van een paard.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:29

Ik heb een jaar als groom gewerkt,en dan gestopt. Zwaar werk en weinig betaald.Hoewel ik het wel leuk werk vond.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:50

Ik heb er 15 jaar als internationaal groom opzitten.
Prachtig mooi werk, maar het is niet voor iedereen.
Ook moet je als groom wel een beetje kijken waar je naar toe gaat. Er zijn veel ruiters die je als vuil behandelen. Ik heb genoeg jonge meiden zien huilen op concours.
Wel ben ik ervoor dat er daadwerkelijk rekening gehouden moet worden met de tijden op bijvoorbeeld internationale wedstrijden, soms lopen de tijden enorm uit en heb je je laatste parcours om 11 en moet je wachten op de barrage, de dag erna weer om 6 op om voor je paarden te zorgen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:28

Dit was 30 jaar geleden ook al aan de orde.. en volgens mij is er wat dat betreft niet veel veranderd... >;)

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:38

Geen ene moer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:39

Ik denk ook niet dat ze hoeven te veranderen. Er zijn meestal genoeg jonge meiden te krijgen die graag willen.

De druk voor verandering zal van buitenaf moeten komen denk ik.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:48

Als ze een eerlijke prijs zouden moeten betalen wordt de paarden’sport’ straks niet meer te betalen.
Zo lang er jonge mensen zijn die zich hier wel prettig bij voelen zal er niet veel veranderen. Of de overheid moet de branche dwingen (en dat gaat vast niet gebeuren).

Ik was vroeger ook bijna vereerd als ik een paard mocht uitstappen. En heb bijv op de manege meegeholpen met uitmesten, hooibalen van het land halen, hooi en stro uitladen, hekken in de karboleum zetten… you name it. Voor een glaasje limo.
Dat is wat anders dan het vak ‘groom’ maar het was wel een soort start-sloof. Bedenk er een bed bij en je bent next level.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 19:01

Ik heb het een aantal jaar gedaan en mis het met momenten behoorlijk. Als je vaste en voorspelbare werktijden wil, dan zit je gewoon in het verkeerde vak. Zo werkt dat nou eenmaal niet als je ook nog (internationaal) op concours wil, maar er zijn wel veel meer vakgebieden waar je toch echt pas weg kan als het werk gedaan is.

De rest kan ik me wel aardig in vinden. Doorgroeimogelijkheden zijn wellicht wat lastig, want waarin wil je doorgroeien? Er is geen hogere functie, een groom is een groom. En dan is de groom die al jaren voor een topruiter groomt, niet anders dan die op zijn eerste internationale concours staat. Je doet hetzelfde werk. De ene mag wel wat rijden er naast, de ander niet. Maar dat heeft vaak meer met een beetje talent voor het rijden te maken, dan de doorgroeimogelijkheden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:57

paars schreef:
Als ze een eerlijke prijs zouden moeten betalen wordt de paarden’sport’ straks niet meer te betalen.
Zo lang er jonge mensen zijn die zich hier wel prettig bij voelen zal er niet veel veranderen. Of de overheid moet de branche dwingen (en dat gaat vast niet gebeuren).

Ik was vroeger ook bijna vereerd als ik een paard mocht uitstappen. En heb bijv op de manege meegeholpen met uitmesten, hooibalen van het land halen, hooi en stro uitladen, hekken in de karboleum zetten… you name it. Voor een glaasje limo.
Dat is wat anders dan het vak ‘groom’ maar het was wel een soort start-sloof. Bedenk er een bed bij en je bent next level.

Maar de mentaliteit van de jongeren is wel veranderd, tegenwoordig willen de meeste nog weinig moeite doen ergens voor. Maar goed, er zullen altijd wel een paar gekken bij zitten..
Het zou al fijn zijn als er gewoon een CAO kwam voor wat meer veiligheid voor de werknemers. Dat geld verdienen in de paarden dat is sowieso een illusie.

Prugelpiet, misschien wordt er bedoeld doorgroeien in salaris? Betalen voor ervaring?