Pavo Cup-parels: Anne Franssen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Pavo Cup-parels: Anne Franssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 16:38

KWPN
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De Pavo Cup viert dit jaar haar parel jubileum: voor de dertigste keer strijden de beste jonge dressuurpaarden van Nederland om de felbegeerde titels. In die drie decennia is de Pavo Cup uitgegroeid tot een springplank voor toptalenten – niet alleen paarden, maar ook ruiters en amazones hebben er hun doorbraak beleefd. We blikken met verschillende winnaars terug. Een van deze Pavo Cup-parels is Anne Franssen.

In 1998 won Anne de Pavo Cup met de toen 5-jarige Lucky Times (Goodtimes uit Gondalie ster prest van Belfalas, fokkers H. en A.J. Mulderije), een paard dat later haar Grand Prix-paard zou worden. Als 4-jarige won Lucky Times ook al de Pavo Cup onder Joyce Vroom. “In 1997 was mijn eigen paard net overleden, toen we Lucky Times zagen op de Pavo Cup”, blikt Anne terug. “We hebben hem toen gekocht en hij is heel belangrijk geweest voor mijn carrière, maar het was niet altijd makkelijk met hem. Hij kon mega lopen, maar was wel heel sensibel. De Pavo Cup in 1998 was voor mij een spannend wedstrijd, het was een fantastisch moment om toen te winnen met een hele hoge score voor die tijd.”

Naamsbekendheid
Anne was 28 jaar toen ze de Pavo Cup won met Lucky Times. “Ik was daarvoor al heel actief in de ponysport. Dat was toen nog heel anders dan nu, maar bij de rubrieken voor bestgaande rijpony’s reed ik vaak bovenin mee. Met een zelfgefokt paard, Byoux, had ik ook bij de Junioren en Young Riders goed gereden. Natuurlijk was het winnen van de Pavo Cup goed voor mijn naamsbekendheid, maar het hele traject met Lucky Times heeft me veel gebracht. Ik had mede door het Pavo Cup-succes al mijn zinnen op Lucky gezet en ik wilde niet opgeven met hem. Hij had alle kwaliteiten, maar het was niet altijd makkelijk om dit te laten zien in de ring en ik moest zelf ook nog veel ervaring opdoen. Onder begeleiding van Anky van Grunsven heb ik van Lucky geleerd om een sensibel paard te rijden. Ik heb veel moeten incasseren, maar ik heb heel veel aan dit paard te danken.”

Dressuurstal
Momenteel runt Anne haar eigen dressuurstal Anne Franssen Dressage Horses in Boven-Leeuwen. Daar zet ze de bekende fokkerij van haar vader Rene Franssen voort samen met dochter Gwen van Uytert. “Gwen heeft alle ambities voor de paardensport, dus ik ben nu veel met haar op pad. Ze zet zich voor 100% in en rijdt verschillende jonge paarden uit onze fokkerij.”

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.