KWPN erkent Grand Prix-hengst Zonik Plus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KWPN erkent Grand Prix-hengst Zonik Plus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 18:58

KWPN
Sport

Justin Verboomen met Zonik Plus. Foto: © FEI/Leanjo de Koster

Het KWPN heeft de Grand Prix-hengst Zonik Plus erkend. De zoon van Glock’s Zonik maakte met de Belgische ruiter Justin Verboomen de afgelopen maanden een opvallende opkomst in de internationale Grand Prix-sport.

De afgelopen periode is er een verzoek voor de erkenning van Zonik Plus gedaan. De hengstenkeuringscommissie dressuur is positief over deze hengst. Het Algemeen Bestuur heeft deze erkenningsaanvraag geformaliseerd.

Afstamming
De negenjarige Zonik Plus is een zoon van de KWPN-erkende Grand Prix-hengst Glock’s Zonik. Zijn moeder is de Hannoveraanse merrie Heideblume, een dochter van de Trakhener-hengst Hohenstein I. Heideblume bracht naast Zonik Plus al meerdere sportpaarden, waaronder het Intermediaire II-paard Bingo Plus (v.Bretton Woods), het Intermediare I-paard Fidelio Plus (v.Fidertanz) en het internationale Junioren-paard Figo Plus (v.Fürst Romancier). Grootmoeder Doreen is een staatspremiedochter van Donnerhall, zij is ook nog de grootmoeder van het Young Riders-paard John F. Kennedy (v.Johnson) en van de Lichte Tour-merrie Schwarze Prinzessin (v.Negro).

Imponerende opkomst
De 1.70m-metende Zonik Plus werd als zesjarige tweede tijdens de kleine finale van het WK voor Jonge Dressuurpaarden, tijdens de finale behaalde hij de zesde plaats. Op achtjarige leeftijd maakte hij een imponerend internationaal Grand Prix-debuut, tijdens CDI3* Kronenberg behaalde hij de derde plaats in de Grand Prix en sloot hij zijn eerste internationale Grand Prix Special winnend af. Tijdens de wereldbekerkwalificatie in Mechelen was er de overwinning in de klassieke proef, in Lier werden beide proeven gewonnen en tijdens de wereldbekerkwalificatie van Den Bosch behaalde Zonik Plus tweemaal de derde plek.

Eisen
Zonik Plus voldoet niet aan de door het KWPN gestelde röntgenologische eisen. Voor erkende hengsten geldt dat zij bij voorkeur voldoen aan de voorwaarden voor röntgenologisch onderzoek, zoals omschreven in het veterinair reglement, dit is geen verplichting. De genoomfokwaarde en de exterieurbeoordeling leveren geen bemerkingen op. Zonik Plus heeft een genoomfokwaarde van 99 (47% betrouwbaarheid) en een verwantschapspercentage van 1,6% (klasse laag-gemiddeld). Zijn afstamming is bewezen op vader en moeder. Zonik Plus is drager van het WFFS-gen. Zonik Plus is verkrijgbaar via ERC De Morette in Asse (België).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: KWPN erkent Grand Prix-hengst Zonik Plus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:01

Sinds wanneer laten we sport boven gezondheid gaan?!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:40

Oké dus hij is niet goed op de foto en hij is WFFS drager. Oké, laten we hem toevoegen aan ons hengstenbestand. }:0

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 03:36

Tot zover de waarde van de veterinaire eisen :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 08:18

Ik snap dit ook niet..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 08:21

Bizar

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:27

En wat is er dan niet ok aan zijn x foto's? Dat hoor je dan weer niet.
Misschien wel handig om te weten of het erfelijk is?
(Zo zie je maar, xfoto zegt ook weer niets of ze wel of niet goed kunnen sporten)

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:48

Waar is het KWPN mee bezig ? Pff gezonde paarden wijzen ze (vaker) af en deze hengst nemen ze wel en ook nog drager van het wffs-gen.
Bij mij komen geen dragers het wffs-gen, ook al zijn de merrie;s vrij ervan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:12

Geweldig paard, maar wat voegt dit toe ?

En waarom niet transparant zijn over het gene waardoor hij niet voldoet aan de röntgenologische eisen ?

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:24

Getup schreef:
Geweldig paard, maar wat voegt dit toe ?

En waarom niet transparant zijn over het gene waardoor hij niet voldoet aan de röntgenologische eisen ?

Helemaal mee eens, infeite is dat stuk onduidelijk.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:36

Heb het filmpje gekeken en ik begrijp wel waarom ze hem willen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:42

Dat begrijp ik ook zeker. Alleen niet , waarom er niet gewoon vermeld wordt waarom hij niet voldoet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:01

Dat hij drager is van Wffs vind ik niet heel erg.
Je kunt je merrie testen. Dan heb je 50% kans dat het veulen ook een drager wordt.

Blijft altijd opletten. Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar Wffs vrij. Maar als ik echt een hengst wil en de merrie is vrij….

De rontgeneisen vind ik dan wel apart. Geen vereiste staat er. Lijkt mij toch redelijk essentieel

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:33

Kan men wel zien dat een rontgen bemerking niet altijd sport in de weg staat :))

Verder zou ik niet dekken als ik nket weet wat er nou is? Irritant

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:04

janderegelaa schreef:

Ik heb misschien het foute filmpje maar ik zie níks uitzonderlijks?
Of meer, ik zie niks dat ik niet al gezien heb in de ring. Níks uitzonderlijks ís misschien ook te grof maar er lopen toch paarden mee die minstens even goed zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:27

Ayasha schreef:
janderegelaa schreef:

Ik heb misschien het foute filmpje maar ik zie níks uitzonderlijks?
Of meer, ik zie niks dat ik niet al gezien heb in de ring. Níks uitzonderlijks ís misschien ook te grof maar er lopen toch paarden mee die minstens even goed zijn.

Ach tis een fijn paard. Veel tact en een goed achterbeen met name. Maar superbijzonder vind ik hem niet inderdaad. Lijkt wel een fijn werkbaar paard met een goede tact, souplesse en achterbeen. Kan goed sluiten. Voor mij mag hij wat meer knie hebben in het lopen en meer uit de schouder komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:40

Superbijzonder hoeft ook niet maar op z'n minst volledig gezond zou wel het minimale zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:50

Cayenne schreef:
Superbijzonder hoeft ook niet maar op z'n minst volledig gezond zou wel het minimale zijn.

Nou in mijn ogen zou hij superbijzonder moeten zijn om deze concessies te willen doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 14:49

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:

Nou in mijn ogen zou hij superbijzonder moeten zijn om deze concessies te willen doen.

Dat dus… het is absoluut geen slecht paard maar ik snap de erkenning niet goed met alle minpunten. Ik zie niet echt iets dat niet voldoen op röntgen eisen compenseert. Genoeg hengsten die even goed zijn en wel voldoen aan de eisen. Het is ook geen vers bloed dus dat is het ook niet. Gewoon de zoveelste Zonik.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:12

Aan de andere kant keuren ze ook 2,5 jarigen goed met allerlei beperkingen waarvan je maar moet afwachten of ze het hoogste niveau halen en deze heeft dat al wel bewezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 16:59

janderegelaa schreef:
Aan de andere kant keuren ze ook 2,5 jarigen goed met allerlei beperkingen waarvan je maar moet afwachten of ze het hoogste niveau halen en deze heeft dat al wel bewezen.

Oprechte vraag: waarom loopt men nog zo hoog op met dit stamboek?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:03

Een voordeel, je bent niet verplicht om met deze hengst te dekken :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:04

Ayasha schreef:
janderegelaa schreef:

Oprechte vraag: waarom loopt men nog zo hoog op met dit stamboek?

Het is niet alleen het KWPN. Zonik Plus was al DWB, SBS en AES gekeurd. En hetzelfde geldt voor de Duitse stamboeken waar de eisen voor de foto’s anders zijn en waar bijvoorbeeld niet op cornage wordt gecontroleerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:26

KWPN is dan nog het strengste qua gezondheid, alleen om zo te blijven moeten ze niet dit soort dingen gaan doen denk ik. (in ieder geval niet teveel)

Aan de andere kant was er destijds ook zoveel controverse over Bordeaux. En die heeft de fokkerij toch behoorlijk wat gebracht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 17:37

Hebben ze hengsten tekort of zo?