[DE] Paardenstal brandt uit in Stadland, Wesermarsch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[DE] Paardenstal brandt uit in Stadland, Wesermarsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 17:56

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Een paardenoog in zwart-wit, afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een grote brand heeft een paardenstal in het Duitse Stadland, in Landkreis Wesermarsch, volledig verwoest. Hierbij zijn negen paarden om het leven gekomen. Ook het aan de stallen grenzende woonhuis is verloren gegaan. De brand brak maandagavond 21 april 2025 tussen 18:00 en 18:30 uur uit in de stallen en greep snel om zich heen. De brandweer kwam met 110 tot 120 mensen in actie, maar kon niet voorkomen dat de vlammen oversloegen naar het woonhuis. Een stal met runderen kon wel van de vuurzee gered worden. De uitgebrande gebouwen zijn volledig ingestort, zo laat de politie weten. De vijf mensen die in het huis woonden, konden zich op tijd uit de voeten maken. Zij zijn ongedeerd gebleven. Voor de negen paarden kwam alle hulp echter te laat, zij overleefden de brand niet. Hoe deze kon ontstaan, is niet bekend.

Op de site van de NDR is een video te zien van de brand.

Gebruikte bronnen:

LibertyLucky

Re: [DE] Paardenstal brandt uit in Stadland, Wesermarsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:29

Vreselijk

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:51

De eigenaars konden wel zichzelf redden maar niet één paard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:55

Ja dat kan heel goed gebeuren. Als het zo erg brand kun je alleen jezelf nog maar redden en is er gewoon geen mogelijkheid meer de paarden eruit te krijgen. Als je ze er al uit kunt krijgen. Helaas bevriezen best veel paarden bij brand en willen hun box niet meer uit.

Afschuwelijk dat dit gebeurd, hopelijk is er geen gedoe met verzekeren waardoor de narigheid nog groter wordt dan het nu al is |(

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:57

BRINTEMEID schreef:

Dat zijn algemene veiligheidsregels , eigen veiligheid eerst , hoe lullig soms ook.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:35

BRINTEMEID schreef:

Dit soort reacties getuigen van weinig inlevingsvermogen. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom het ze niet gelukt is om de paarden te redden. Deze mensen hebben hun huis, dieren en dierbare spullen verloren, en ik denk dat ze zich al verschrikkelijk genoeg voelen zonder dit soort commentaar van mensen die er zelf niet bij waren.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:46

BRINTEMEID schreef:

Enig idee hoe snel een brand om zich heen kan grijpen?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:50

BRINTEMEID schreef:

Misschien moet je eens een voorlichtings-fimpje van de brandweer kijken... en dan zien hoe binnen seconden een ruimte compleet in flammen opgaat

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 19:16

BRINTEMEID schreef:

Misschien moet je eens iets gaan doen aan je onprettige manier van communiceren.. ook in andere topics viel je me al op in negatieve zin, maar deze reactie slaat werkelijk waar alles.

Idioot.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 00:15

Charaz:
Ik heb, in het verleden, altijd positieve opmerkingen gekregen over mijn schrijftalent dat mensen mij zelfs vroegen om voor hun een tekst te schrijven.
Al van op school zegde een leerkracht van de les psychologie mij dat ik enorm goed verslagen kan uitschrijven en of ik dit nog gehoord had. Mijn moeder vraagt mij van tijd om voor haar een brief te schrijven.
Ik kan dus enkel concluderen dat jij, Charaz, een probleem met mijn schrijfwijze hebt.
Ik schrijf gewoonlijk voorzichtig uit hoe ik over iets denk, ietwat rechtuit en dit mag in een topic.
Dit kan eventueel wat negatief overkomen, maar dan stel ik mij vragen bij het gegeven.
Wat ik hierboven schreef was een vaststelling.
Ik vond in dit topic het gewoon erg om opnieuw te lezen dat de paarden het leven in een brand lieten en dat er blijkbaar regelmatig stalbranden zijn. Ik leef mee met de paarden die het niet haalden, voelde hun pijn en ik leef waarschijnlijk sterker mee met dieren ook omdat ik mij al gekwetst voelde door mensen (niet om de reden wat jij nu aanhaalt maar waarvan jij blijkbaar nu ook deel van uitmaakt).
Ik zal NOOIT iemand verwijten zoals jij Charaz wel naar mij deed. “Idioot” is niet bepaald een mooi woord en een belediging naar mij toe en dat mag, volgens mij, niet in een topic. Dit is een persoonlijke aanval naar mij toe. Misschien kan je beter eerst in jouw eigen boezem kijken alvorens iemand een verwijt te geven.
Uiteindelijk moet men appreciëren dat iedere mens uniek is en zijn eigenaardigheden heeft, zonder een oordeel over de ander te vellen!
We geven van tijd in een topic iets persoonlijk van ons mee waarbij we rekenen op het vertrouwen van de ander.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 05:41

Zonder een oordeel te vellen ? Misschien je eerste berichtje eens nalezen.
De tijd die je in dit epistel hebt gestoken had je wellicht kunnen besteden in het leren hoe een brand kan ontstaan en hoe snel zo iets om zich heen grijpt.
Dat is empatisch vermogen.

Misschien een mooi kaartje schrijven voor de mensen die nu zowat alles kwijt zijn, vraag ze dan meteen waarom ze niet even hun paarden hebben gered. Wel in mooi geschrift uiteraard.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:17

BRINTEMEID schreef:
Charaz:
Ik heb, in het verleden, altijd positieve opmerkingen gekregen over mijn schrijftalent dat mensen mij zelfs vroegen om voor hun een tekst te schrijven.
Al van op school zegde een leerkracht van de les psychologie mij dat ik enorm goed verslagen kan uitschrijven en of ik dit nog gehoord had. Mijn moeder vraagt mij van tijd om voor haar een brief te schrijven.
Ik kan dus enkel concluderen dat jij, Charaz, een probleem met mijn schrijfwijze hebt.
Ik schrijf gewoonlijk voorzichtig uit hoe ik over iets denk, ietwat rechtuit en dit mag in een topic.
Dit kan eventueel wat negatief overkomen, maar dan stel ik mij vragen bij het gegeven.
Wat ik hierboven schreef was een vaststelling.
Ik vond in dit topic het gewoon erg om opnieuw te lezen dat de paarden het leven in een brand lieten en dat er blijkbaar regelmatig stalbranden zijn. Ik leef mee met de paarden die het niet haalden, voelde hun pijn en ik leef waarschijnlijk sterker mee met dieren ook omdat ik mij al gekwetst voelde door mensen (niet om de reden wat jij nu aanhaalt maar waarvan jij blijkbaar nu ook deel van uitmaakt).
Ik zal NOOIT iemand verwijten zoals jij Charaz wel naar mij deed. “Idioot” is niet bepaald een mooi woord en een belediging naar mij toe en dat mag, volgens mij, niet in een topic. Dit is een persoonlijke aanval naar mij toe. Misschien kan je beter eerst in jouw eigen boezem kijken alvorens iemand een verwijt te geven.
Uiteindelijk moet men appreciëren dat iedere mens uniek is en zijn eigenaardigheden heeft, zonder een oordeel over de ander te vellen!
We geven van tijd in een topic iets persoonlijk van ons mee waarbij we rekenen op het vertrouwen van de ander.

Mooi, nu nog een BHV cursus , dan leer je ook direct waarom je nooit een brandend gebouw in mag gaan.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:43

BRINTEMEID schreef:
Dit kan eventueel wat negatief overkomen,

Nee hoor Charaz is echt niet de enige :+ . Ik ben het er helemaal mee eens.

En voor de rest van je epistel. Wil je een sticker in je boekje en een schouderklopje van de juf ? }:0

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:50

Ik vind het heel erg om jouw reactie's te lezen op topic waarin mensen hun paard kwijt raken, niet enkel hier, maar ook in het topic van het paard wat over de klep is gekomen of het Shet veulen wat vermist is.

Je kan je pijlen nu op mij richten, maar ik ben echt niet de enige die zo over je opmerkingen denkt en helaas volgens het boekje reageren door oa. mijn naam steeds in je stuk te typen ben ik niet van onder de indruk.