Sport

LINDEN / OUDKARSPEL | Tijdens een driedaagse internationale eventingwedstrijd in Oudkarspel heeft Maartje Siemons uit Linden met haar paard Harly een eerste prijs weten binnen te halen. In een ijzersterk deelnemersveld met veel internationale topruiters wist ze 37 combinaties achter zich te houden.
Eventing is de meerkamp van de paardensport (olympische discipline). Er worden drie onderdelen uitgevoerd: een dressuurproef, een springparcours en een cross. Zowel ruiter als paard moeten alle drie de onderdelen goed beheersen. De wedstrijd in Oudkarspel was op 3 ster-niveau. Alleen het olympisch niveau zit hier nog boven.
Na een goed gereden dressuurproef stonden Maartje en Harly al op een tweede plek. Een foutloos springparcours bracht ze op een voorlopige eerste plaats. Het laatste onderdeel, de cross, zou dus de eindstand bepalen. Cross is een spectaculair onderdeel waarbij een parcours van een paar kilometer wordt afgelegd door weilanden, bossen, heuvels en water, met onderweg ruim twintig hindernissen. “Ik voelde voor de start van de cross een enorme druk. Ik mocht geen enkele fout maken om de eerste plek te kunnen behouden. De top drie zat dicht bij elkaar dus ik wist dat het klassement nog alle kanten op kon gaan”, blikt Maartje terug. “Dat we uiteindelijk zouden winnen, dat had ik nooit durven dromen.”
Maartje reed een snelle, foutloze cross en wist zo de eerste plaats te behouden. “Ik heb Harly al tien jaar en we zijn echt een team. Ik help hem vooruit, maar hij helpt me ook regelmatig, wanneer we bijvoorbeeld niet helemaal goed uitkomen voor een hindernis. Dat was ook deze cross een paar keer nodig. Er is dus nog ruimte voor verbetering”, zegt de Lindense lachend.
Dit was de eerste internationale wedstrijd van het seizoen, dus een droomstart. Op de planning staan nog wedstrijden in onder andere Duitsland, België, Frankrijk en Polen. “Mijn doel is om in juli mee te mogen doen met de European Cup (Europese Kampioenschappen op 3 ster niveau).”
Op de website van Kliknieuws De Maasdriehoek is een foto van Maartje Siemons en Harly te zien.