[DE] Paardengraven uit Romeinse tijd gevonden in Stuttgart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[DE] Paardengraven uit Romeinse tijd gevonden in Stuttgart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 18:59

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Rijksmuseum/Wikimedia Commons

Tijdens bouwwerkzaamheden aan een nieuwbouwproject in Stuttgart-Bad Cannstatt zijn paardengraven uit de Romeinse tijd ontdekt. Er liggen meer dan 100 paardenskeletten in ondiepe graven. Volgens de Rijksdienst voor de Monumentenzorg (LAD) zou dit de grootste paardenbegraafplaats in Zuid-Duitsland uit de Romeinse tijd kunnen zijn. De dieren die bij het voormalige fort in het district Bad Cannstatt begraven lagen, behoorden tot een ruitereenheid die daar in de tweede eeuw na Christus gestationeerd was.

Ruitereenheid Ala
De dode paarden werden begraven in ondiepe kuilen op ongeveer 400 meter van het ruiterfort; de archeologen vonden een kleine olielamp en enkele kruiken als grafgiften bij een van de paardenskeletten. De dieren werden begraven met gestrekte of gebogen benen. Sarah Roth, archeoloog bij de LAD, gaat ervan uit dat de paarden niet allemaal stierven in een gevecht of als gevolg van een epidemie, maar omkwamen door ziekte en verwondingen. “De eerste paardenbotten die nu ontdekt zijn, werden willekeurig gedateerd in de tweede eeuw na Christus met behulp van de radiokoolstofmethode”, aldus Roth.

De paarden behoorden waarschijnlijk tot een ruitereenheid - de zogenaamde “Ala” - die van 100 tot 150 na Christus gevestigd was in wat nu de wijk Hallschlag in Stuttgart is. De eenheid bestond waarschijnlijk uit 500 ruiters. Omdat de Romeinen voortdurend gewonden moesten vervangen, waren er vermoedelijk ongeveer 700 paarden gestationeerd.

Verder onderzoek zal nu informatie opleveren over het geslacht, de leeftijd bij overlijden en de stokmaat van de dieren. De archeologen proberen er ook achter te komen hoe de dieren werden gehouden en gevoerd.

Gebruikte bronnen:

Elisa2

Re: [DE] Paardengraven uit Romeinse tijd gevonden in Stuttgart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:42

Interessant, ben benieuwd of dit ook allemaal van die kleine paardjes waren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:44

Heel interessant, ben benieuwd naar het vervolgonderzoek!

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 03:18

Ik vind het aan de andere kant ook wel jammer dat die paardengraven ontdekt werden, net zoals men het graf van Toetanchamon en andere Egyptische grootheden vond.
In het verleden werden doden met veel respect begraven en voorzien van grafgiften.
Hun skeletten en giften worden nu opgegraven, terwijl ik van mening ben dat men de doden moet laten rusten. Destijds kregen ze met veel eerbied hun laatste rustplaats.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 06:59

Wat interessant!

Ik ben benieuwd of ze bijvoorbeeld ook ks of ECVM of andere nare aandoeningen kunnen aantonen.

Benieuwd of dat toen ook al aanwezig was

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:25

Heel interessant. Waar kan je meer vinden hierover?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:40

Rocamor schreef:
Wat interessant!

Ik ben benieuwd of ze bijvoorbeeld ook ks of ECVM of andere nare aandoeningen kunnen aantonen.

Benieuwd of dat toen ook al aanwezig was

Dat zou inderdaad heel interessant zijn, maar dan zouden er ook dierenartsen mee moeten gaan kijken denk ik ipv alleen archeologen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:19

Ik weet niet in hoeverre archeologen zelf ook geslacht, leeftijd en oorzaak overlijden kunnen vaststellen? Of dat ze wellicht hier ook externe hulp bij hebben?

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:12

Hier een archeoloog en ja archeologen kunnen geslacht, doodsoorzaak, etc herkennen. Ook artrose etc worden vastgesteld. De ene archeoloog zet hierbij de hedendaagse benaming zoals ks bij maar een andere niet. Hier komt geen dierenarts bij kijken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:21

Nee dat dacht ik al, EVCM zullen ze dan niet herkennen denk ik.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:48

Dank je voor je aanvulling elinedeau95, wat gaaf dat jullie dat allemaal zelf kunnen

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:58

wat onwijs interessant. ik met het idee dat er dan ergens gewoon 700 paarden werden gehouden. hoe zou dat eruit hebben gezien zeg..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:04

Superinteressant. Wat ik heel mooi vind om te lezen is dat de Romeinen dus kennelijk minder bruut waren dan ze wel eens afgespiegeld worden. Het was uiteraard een heel geciviliseerde civilisatie, en ik wist wel dat ze wel eens paarden van belangrijke mensen begroeven, maar dit bericht, overtreft dat wel. Ik dacht eigenlijk dat het gebruikelijk was indertijd om dieren die niet meer dienst konden doen, te slachten en op te eten. Dat ze hier niet opgegeten zijn toont respect. Of ze moeten allemaal ziek zijn geweest en niet meer eetbaar zijn geweest. Maar ik vind het mooi bijzonder!