Kevin van der Linden (17) boekt zijn eerste overwinning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kevin van der Linden (17) boekt zijn eerste overwinning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 16:50

TROTR
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Wolvega – Het is vrijdagavond. De lichten van Victoria Park schijnen fel over de baan, het publiek maakt zich op voor de komende race, de spanning is voelbaar. In een veld met ervaren pikeurs boekt een 17-jarige jongen zijn allereerste overwinning. Hij stuurt King Hazelaar naar de bloemen. Zijn naam? Kevin van der Linden. Zijn verhaal? Pure paardenpassie.

Kevin is pas 17, maar de drafsport stroomt al van kleins af aan door zijn aderen. Zijn opa, Jan Voorn, was eigenaar-trainer en boekte in het verleden mooie successen en prachtige overwinningen met Candy Boko in het Groninger Stadspark. “Ik ging vaak mee en opa vertelde altijd over Candy”, zegt Kevin. “Hij won veel, dat wilde ik ook!”

De fascinatie voor paarden werd een levensstijl. Al op jonge leeftijd was Kevin tussen de paarden te vinden. “Poetsen, voeren, stallen uitmesten, en op een gegeven moment ieder weekend en in alle schoolvakanties pakte hij de trein vanuit Zoetermeer om in Koekange samen met opa met de paarden bezig te zijn… ik vond het heerlijk. En ik hoopte altijd: mag ik een keer op de sulky?”

Een kans bij Dion Tesselaar
Die kans kwam sneller dan verwacht. Toen opa Jan twee jaar geleden eens voorzichtig informeerde bij toptrainer Dion Tesselaar of er plek was voor “een fanatieke jongen met liefde voor het vak”, was het antwoord duidelijk: kom maar.

Kevin trok in bij zijn opa en oma in Koekange om elke dag naar de stal in Willemsoord te kunnen. “Opa bracht me eerste élke dag en later haalde Jim Veldman (inmiddels werkzaam voor stal Hagoort) me heel vaak op.”

Geen schooltype – maar diploma in de pocket
De weg naar de sulky ging niet vanzelf. Kevin voelde zich nooit thuis in het klaslokaal. “Op school ging het niet zo goed”, zegt hij eerlijk. “Maar om leerling-pikeur te worden, eist de NDR een diploma. Dus móest ik.” En dus volgde hij de mbo-opleiding Paardenhouderij aan het Aeres College. “Ik heb alles op alles gezet om dat diploma te halen. Want ik wist: als ik dit heb, mag ik me helemaal op de sport storten.” Hij slaagde – en sindsdien draait alles om de paarden.

Robin Bakker als groot voorbeeld
Wie Kevin volgt, merkt al heel snel wie zijn grote inspiratiebron is: Robin Bakker. “Hij is mijn voorbeeld. Alles aan zijn manier van rijden – z’n rust, zijn timing, hoe hij situaties leest – daar wil ik van leren.” Kevin bekijkt dan ook al zijn koersen terug. “Ik probeer te begrijpen wat hij doet, hoe hij denkt. Als ik ook maar iets van zijn stijl kan meenemen in mijn eigen rijden, word ik daar beter van.”

Vrijdagavond Wolvega – “In de laatste bocht wist ik: dit is ‘m!”
Vrijdagavond was het zover. Zijn vijftiende koers. Waar hij eerder al rijderservaring mocht opdoen met Nikita Greenwood, met dank aan stal Sans Soucy die het paard bij Dion Tesselaar in training gaf, reed hij nu met King Hazelaar, een paard van Ferry Hollander, zijn collega die King zelf als jaarling kocht op advies van Dion en Anita Tesselaar. “Dat maakte het net iets minder gespannen. Omdat het een ‘eigen’ paard is, voelde ik minder druk.”

Vooraf had Dion Tesselaar duidelijke instructies gegeven: “begin hard. Probeer de koppositie te pakken. Lukt dat? Dan: gáán”.

Kevin voerde het plan perfect uit. Hij startte fel, pakte de leiding en bleef concurrenten nét voor. “Ik wist dat Nebraska ook voor de kop zou kunnen gaan, en Novolo kan ook hard beginnen maar ik had King goed weg. Toen ik in de laatste bocht zat en voelde dat hij nog zoveel over had, wist ik het: deze gaan we pakken. Het was alsof alles ineens nog sneller ging. Alleen ik, King Hazelaar en de finishlijn. En toen… BAM. Gewonnen!”

“Ik heb de race nu al tientallen keren teruggekeken. Winnen is het allermooiste.”

“Mijn vader was er ook. Hij is er élke koers bij. Maakt altijd die hele rit vanuit Zoetermeer. Vrijdag stond hij als eerste bij me. Hij zei: ‘goed gedaan. Ik wist wel dat je het kon’. Dat vond ik echt mooi.” Aan steun geen gebrek, Kevin heeft een familie die hem een carrière in de drafsport van harte gunnen. Op vraag of dat voor de hand lag (het zijn nu niet bepaald de gloriejaren, een vet salaris zit dan ook niet zomaar in) is Kevin stellig: “ik ben al rijk met de drafsport, ik wil niks anders meer”.

Toekomstplannen: leren, rijden, dromen
Kevin is pas net begonnen, maar hij weet wat hij wil. “ik wil beter worden. Veel leren. Van kop af rijden is één ding, maar ‘vanuit het veld’ is weer iets heel anders. Ik wil daar beter in worden, wanneer moet ik oprijden? Op wie moet ik vooral letten? Waar ligt de concurrentie? Hoe hard moet ik dan gaan rijden? Dat wil ik goed beheersen. En op een dag hoop ik dan ook tussen de grote rijders in de Zweedse topkoersen te mogen starten”, besluit Kevin.

Wie is Kevin van der Linden?

• Leeftijd: 17 jaar
  • Trainer: Dion Tesselaar
  • Paard waarmee hij won: King Hazelaar
  • Eerste koerswinst: april 2025, Victoria Park
  • Opleiding: MBO Paardenhouderij (Aeres College)
  • Voorbeeld: Robin Bakker
  • Aantal officiële koersen gereden: 15
  • Volgende doel: 2e overwinning

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

prompter

Re: Kevin van der Linden (17) boekt zijn eerste overwinning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:55

Ach wat leuk, ik ken zijn opa nog van vroeger :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:24

Vorig jaar reed hij nog samen met zijn opa in een koers. En afgelopen vrijdag de eerste zege, wat een leuke koers om te zien :D Echt heel erg leuk dat er zo veel jonge leerlingpikeurs zijn.

Dennis

Re: Kevin van der Linden (17) boekt zijn eerste overwinning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 17:31

Wat super leuk!

Kevin koerste eerst bij de mini-dravers(pony's van alle soorten tot 130cm) met een shet die ik in de dressuur en vaardigheid uitgebracht heb in die zelfde periode.