Schok na stoppen speciale paardrijtochtjes: 'Dit wordt haar ontnomen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Schok na stoppen speciale paardrijtochtjes: 'Dit wordt haar ontnomen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 19:57

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Rob Berkers uit Leende is iedere week met zijn 6-jarige dochter Elsa bij het paardrijden bij zorginstelling Kempenhaeghe te vinden. Het kindje is zwaar gehandicapt en geniet volop van de speciale ritjes. Maar tot zijn grote schrik stopt Kempenhaeghe met het zogeheten huifbedrijden. De redenen daarvoor zouden financieel zijn. “Het is echt heel jammer.”

Door een medicatiefout raakte Elsa zwaar gehandicapt. Het dochtertje van Rob kan niet spreken of communiceren en zit in een rolstoel. Ze woont al jaren op Kempenhaeghe. “Ons werd gevraagd of we mee wilden doen met het paardrijden”, zegt Rob. Hij was meteen enthousiast nadat hij Elsa op de rug van twee paarden zag.

Elsa doet aan huifbedrijden. “Het is een stellage die over twee paarden gebouwd is", vertelt hij. "Elsa ligt op een zeil dat op de paarden ligt. Ze voelt echt het contact met de paarden. En ze voelt hun warmte. Er is een huifje overheen gebouwd voor het weer. Het is echt een hele leuke activiteit. Ik had het zelf nog nooit gezien.”

Elke vrijdag gaat Elsa met de paarden op pad op het terrein van Kempenhaeghe. Een hele belangrijke activiteit, vindt Rob. “Kinderen als Elsa zijn erg beperkt in het uitoefenen van sporten of activiteiten. Heel veel dingen kunnen niet. Dus eigenlijk ga je alles proberen wat mogelijk is.”

Volgens Rob is het lastig om vast te stellen wat Elsa van het paardrijden vindt. “Ik denk wel dat ze een idee van buiten heeft, dus het weer, de wind en de zon. Ze zal niet weten dat ze op een paard ligt, maar ze voelt wel de bewegingen. Ik heb het gevoel dat ze ontspant en op haar manier ervan kan genieten.”

En dus viel de boodschap dat de manege op Kempenhaeghe gaat sluiten, rauw op het dak van Rob. “Ik schrok ervan en ik vind het echt wel jammer. Het is een van de weinige buitenactiviteiten waar ze aan kan deelnemen, buiten een wandelingetje in haar rolstoel. Het is weer iets wat ze gaat verliezen. Elsa heeft al zoveel verloren, ze is van gezond meisje naar zwaar gehandicapt meisje gegaan.”

En dus wil Rob graag aandacht voor de kwestie. “Ik zou het fijn hebben gevonden als we als ouders erin betrokken waren. Misschien hadden wij iets kunnen betekenen. Waren er bijvoorbeeld mogelijkheden om te sponsoren. In ieder geval zou de kans aangegrepen kunnen worden om andere opties te onderzoeken en daar zijn we als ouders niet bij betrokken.”

Rob hoopt dat Kempenhaeghe het besluit wil heroverwegen. “Misschien zijn er andere mensen die ook aan huifbedrijden doen en kunnen we de krachten bundelen. Je neemt een stukje weekbesteding weg en het is een uniek stukje. Ik denk dat het een heel gemis zal zijn voor de kinderen."

Kempenhaeghe laat in een reactie weten een alternatief te willen vinden voor de manege. "Dat proces doen wij graag in alle rust en met de zorgvuldigheid die het verdient", schrijft de zorginstelling in een schriftelijke reactie. "We begrijpen goed dat het nieuws over de sluiting van de manege voor vele betrokkenen een grote teleurstelling is. Dat maakt het extra belangrijk een goed alternatief te vinden." Volgens Kempenhaeghe is een projectgroep daarvoor bij elkaar gekomen.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor foto's.

Bonnelover

Re: Schok na stoppen speciale paardrijtochtjes: 'Dit wordt haar ontnomen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 20:52

Heel jammer dat het stopt! Zelf mag ik ervaren als koetsier van een huifbed, in het noorden van het land, hoeveel plezier en baat dit heeft bij cliënten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 21:03

Dat ze die beweging toch nog niet kunstmatig kunnen nabootsen. Evt. Lekker in de buitenlucht omringd door dieren zonder dat ze dieren nodig hebben om te bewegen.

Zo jammer dat het stopt omdat eea. Te duur is of beperkt aan vrijwilligers

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:03

Het is niet alleen de beweging, het is ook de warmte van de paarden. Hun ademhaling. Geur. Geluid van de hoeven op het asfalt. Niet alles is na te maken.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:34

Het is heel zuur. We kennen deze instelling heel erg goed en ze doen ontzettend hun best, maar het is te duur en arbeidsintensief om dit door te zetten.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:39

Ja echt sneu voor de mensen die daar gebruik van maken. Helaas worden zoveel dingen onbetaalbaar, en zo ook in de zorg.
Dat maak ik dagelijks mee in de gehandicaptenzorg.
Het is roeien met de riemen die je hebt als zorginstelling. En dat kan neer komen op inzet van ouder initiatieven. Dus hopelijk kunnen ze een constructie bedenken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:02

Juut schreef:
Het is niet alleen de beweging, het is ook de warmte van de paarden. Hun ademhaling. Geur. Geluid van de hoeven op het asfalt. Niet alles is na te maken.

Dat snap ik. Maar als het alternatief is dat het helemaal ophoud dan zou een tussenvorm altijd beter zijn dan niks. Je kan dan altijd weer verder kijken hoe je alsnog wat doet kan toevoegen. Maar een Shetlander die meeloopt, ademt en ook hoeven met geluid maakt is altijd goedkoper in onderhoud dan 2 fjorden per huifbed.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:27

Yep en het is kiezen of delen. Juiste zorg staat op 1, van cliënten en dieren. Als dat niet gewaarborgd kan vanwege financiën, dan is het keuze maken. En organisatie kiest samen met partijen zoals bestuur en or juiste koers.
Maar feit blijft dat t sneu is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:57

Ik vindt het ook sneu, ken het huifbed rijden al als kind bij de manege zonder drempels waar mijn opa destijds na zijn pensioen gratis de pony's bekapte en besloeg. En ik heb het zelf ook eens mogen ervaren hoe het voelt en het is echt heel ontspannend en uniek en ik denk niet dat het makkelijk na te bootsen is.

Wellicht kan de zorginstelling of de manege twee pony's aanhouden en het daarmee blijven doen. Of kan de activiteit verplaatst worden naar een andere manege.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:15

belle_boef schreef:
Juut schreef:

Dat snap ik. Maar als het alternatief is dat het helemaal ophoud dan zou een tussenvorm altijd beter zijn dan niks. Je kan dan altijd weer verder kijken hoe je alsnog wat doet kan toevoegen. Maar een Shetlander die meeloopt, ademt en ook hoeven met geluid maakt is altijd goedkoper in onderhoud dan 2 fjorden per huifbed.

Iets met gewicht >;)
Komen ook gewoon volwassenen dan, niet enkel kinderen. En dan nog zit je ook bij kinderen aan het gewicht.

ShetlanderS dan ook, want één shetlander houden is dierenmshandeling.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:27

Onali schreef:
belle_boef schreef:

Iets met gewicht >;)
Komen ook gewoon volwassenen dan, niet enkel kinderen. En dan nog zit je ook bij kinderen aan het gewicht.

ShetlanderS dan ook, want één shetlander houden is dierenmshandeling.

Als
Je mijn eerste bericht had gelezen met de beweging kunstmatig nabootsen. Dus iets van een robot. Net als de joker voor ruiters. Dan kan je dus daarmee eea. Nabootsen qua beweging en het activiteit. Die Shetlander kan dan het paarden element toevoegen. Die hoeft geen gewicht te dragen. Gewoon erbij zijn.
Ipv. 2 fjorden die dan dus een huifbed dragen laat je een Shetlander tussen je “robot paarden” lopen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:41

Bijzonder. Voor dit soort inspanningen staan meestal wel sponsoren in de rij.
Is er geen plaatselijke businessclub te benaderen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:57

belle_boef schreef:
Dat ze die beweging toch nog niet kunstmatig kunnen nabootsen. Evt. Lekker in de buitenlucht omringd door dieren zonder dat ze dieren nodig hebben om te bewegen.

Zo jammer dat het stopt omdat eea. Te duur is of beperkt aan vrijwilligers

Eens, en ik vind het een slim idee! Het asymmetrische gewiebel, de warmte, icm met het klippekloppe geluid van de voetjes. Dat moet te doen zijn. Tegenwoordig zeker met VR gecombineerd kunnen ze zelfs een bosrit simuleren ipv het dichte dak van de manege. Zou een leuke stage opdracht zijn voor iemand op een TU! Geen robot voor nodig denk ik. Ombouwen van een bakfiets met trap ondersteuning. Stang tussen de wielen die ervoor zorgt dat het deel wat daarop draagt wiebelt. Ik heb beeld en zie het zo voor me.
Om waar wat ideeën te opperen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 14:55

Als er dan toch een alternatief gezocht wordt: een soort huifbed dat drijft in een verwarmd (zwem)bad, zou dat misschien te realiseren zijn, mocht het niet lukken in een andere manege?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 15:42

Het schijnt dat ze maar 4 ponies hebben, nl. Mandely, Thirza, Bach en Borre. En het meeste werk wordt door vrijwilligers gedaan. De manege zelf is gebouwd met giften. Betrokkenen (vrijwilligers en ouders) zijn heel boos en denken dat Kempenhaeghe de grond wil verkopen voor woningbouw of zo (dit volgens krantenbericht).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 15:49

Zoolgangster schreef:
Als er dan toch een alternatief gezocht wordt: een soort huifbed dat drijft in een verwarmd (zwem)bad, zou dat misschien te realiseren zijn, mocht het niet lukken in een andere manege?

De zwembaden van gehandicapteninstellingen in dezelfde buurt (Lunet Zorg) zijn ook al lang dicht ondanks protesten. Of die nog open gaan is de vraag. Die patienten zijn ook mensen waar verder bijna niets voor is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 16:38

In een eerder krantenbericht (het leeft nogal hier) stond dat de ponies ook gesponsord zijn. /3

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:07

anjali schreef:
Zoolgangster schreef:

De zwembaden van gehandicapteninstellingen in dezelfde buurt (Lunet Zorg) zijn ook al lang dicht ondanks protesten. Of die nog open gaan is de vraag. Die patienten zijn ook mensen waar verder bijna niets voor is.

Wat ben ik blij dat wij onze cliënten een zwembad en huifbedrijden aan kunnen bieden op ons terrein. Als was het zwembad paar jaar geleden ook bijna verleden tijd. Maar met goede medegebruikers en sponsors is het gelukt.