Celeste (15) op motorkap na schrikreactie van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Celeste (15) op motorkap na schrikreactie van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 20:11

Omroep West
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

MONSTER - Een buitenrit met een vriendin eindigde dinsdagavond op de motorkap van een auto voor de 15-jarige Celeste uit Monster. Het paard waarop zij reed, schrok van iets bij de Zwartendijk en sprong de weg op, precies op het moment dat een automobilist passeerde. De impact was fors, maar zowel Celeste als het paard kwamen er zonder ernstig letsel vanaf.

"Mijn dochter was samen met een vriendinnetje op hun paarden naar het strand geweest, iets wat ze vaker doen", vertelt Nathalie, de moeder van Celeste. "Halverwege waren ze van paard gewisseld, ook dat doen ze regelmatig. Op de terugweg, vlak bij de stal, schrok het paard ineens. Waarvan weten we niet. Hij kwam plots op de weg terecht, net toen er een auto aankwam."
Volgens moeder Nathalie reed de automobilist niet met maximale snelheid. "Mijn dochter zei dat ze al vaart minderde omdat ze zag dat er iets aan de hand was. Maar plots lag ze met paard en al op de motorkap." Opmerkingen dat het meisje over de auto heen zou zijn gevlogen, klopt volgens de moeder niet. "Ze is tegen de auto aangebotst en kwam gelukkig op haar benen terecht."

De tiener werd met een vacuümmatras naar het ziekenhuis gebracht en in de traumakamer onderzocht. "Er zijn allerlei foto's gemaakt, maar ze hebben gelukkig niets kunnen vinden. Voor de zekerheid moest ze een nacht blijven, maar ze is vooral beurs. Het paard mankeert ook niets. De auto is er het ergst aan toe, denk ik."

"Paarden blijven vluchtdieren"
Celeste is een ervaren ruiter, maar het incident heeft indruk gemaakt, weet haar moeder. "Het vertrouwen moet wel even terugkomen. Al weet ik zeker dat ze uiteindelijk weer gaat rijden; het bloed kruipt waar het niet gaan kan."

Volgens Nathalie zijn dit soort ongelukken moeilijk te voorkomen. "Paarden blijven vluchtdieren. Ze kunnen overal van schrikken: een vogel, iets in de bosjes, een wielrenner die hard langs rijdt. En als ze dan twee meter opzij springen, staan ze ineens op de weg."

Extra voorzichtig
Ze roept automobilisten op om altijd extra voorzichtig te zijn. "Rij gewoon rustig als je een paard ziet, neem afstand. Het blijven dieren." Zelf werkt ze bij de hulpverleningsdiensten en ziet vaker ongelukken met paarden. "Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Houd rekening met elkaar."

Op de website van Omroep West is een foto van Celeste en haar paard te zien, en ook één van de gedeukte auto.

Gerelateerd artikel: [VN] Ruiter en paard betrokken bij ongeval op de Zwartendijk in Monster

Dammie

Re: Celeste (15) op motorkap na schrikreactie van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:42

Zo dat is een klap geweest #)
Ik vraag mij af of het ook zo goed afgelopen zo zijn als de automobilist geen snelheid verminderd had.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:48

Dat is geluk hebben, lijkt inderdaad een beste klap. Fijn dat paard en ruiter helemaal ok zijn!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:49

Ik dacht: huh, wat komt me dit bekend voor? Maar het heeft gister ook al op Bokt gestaan. :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:32

Gelukkig dat de bestuurder vaart minderde.

Zoals ze hier in de polder paarden passeren was het zekerweten minder goed afgelopen. :=

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:12

Zoals ik het lees was het paard al aan het spoken en minderde de bestuurder daarom vaart. Maar inderdaad, het had heel anders kunnen aflopen, hier heeft iedereen heel veel geluk gehad :=

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 13:02

Wat fijn dat de automobilist niet volle bak reed, bijna jammer dat dat niet meer nadruk heeft gekregen in het artikel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 13:59

Douce schreef:
Wat fijn dat de automobilist niet volle bak reed, bijna jammer dat dat niet meer nadruk heeft gekregen in het artikel.

Zeker! Want nu is het al naar en spannend genoeg voor alle betrokkenen. Maar dit had heel anders kunnen lopen bij een hogere snelheid! Waarschijnlijk ook de reden dat de moeder het zo expliciet benoemd.
Dus alle lof voor een automobilist die verantwoord gedrag vertoont en daardoor erger leed heeft voorkomen. +:)+
Dat velen het vanzelfsprekend mogen vinden om zich ook zo te gedragen.