'Met vervoer van drachtige merries overtreedt Staatsbosbeheer de wet'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

'Met vervoer van drachtige merries overtreedt Staatsbosbeheer de wet'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 20:02

Omroep Flevoland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Bokker Wildwings/Bokt Wiki

Hoewel het slachten van hoogzwangere konikpaarden niet verboden is, is het vervoeren van de dieren als ze bijna moeten bevallen dat wel. Ondanks dat verbod heeft Staatsbosbeheer in februari 2024 toch meerdere merries meegenomen uit het kerngebied van de Oostvaardersplassen en naar de slacht gebracht.

Dat blijkt uit een Woo-verzoek van Stichting Hart voor Dieren Oostvaardersplassen. Woo staat voor Wet open Overheid. Door zo'n verzoek moeten overheidsorganisaties informatie geven over wat ze doen, hoe ze dat doen en waarom ze dat doen.

Laatste fase
Op 23 februari 2024 werden door Staatsbosbeheer 42 konikpaarden naar de slachterij gebracht. Daarbij waren 15 merries die ouder waren dan 2 jaar, en alle 15 waren drachtig. Van hen bevonden 5 zich in de laatste fase van de dracht. Het vervoer van deze vijf was verboden.

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) moet controleren of regels rondom voedsel, producten en dierenwelzijn goed worden nageleefd. De NVWA heeft een brief naar Staatsbosbeheer gestuurd dat de organisatie de wet heeft overtreden en dat er een rapport wordt opgemaakt. Of er dan bijvoorbeeld nog een boete volgt, is niet duidelijk.

Inschatting
Staatsbosbeheer laat in een schriftelijke reactie weten dat de dieren op het oog zijn gecontroleerd. "Onze waarneming en inschatting was destijds dat deze dieren niet in de laatste fase van hun dracht zaten." De organisatie geeft aan dat er ook een aantal konikpaarden is achtergebleven, omdat bij die merries wel werd geconstateerd dat ze te ver drachtig waren.
Verder geeft Staatsbosbeheer aan dat, omdat de konikpaarden 'in het wild' leven, niet precies duidelijk is wanneer ze gedekt zijn. En omdat het al vrij stevige paarden zijn, het soms lastig is om te zien hoe ver ze drachtig zijn. Volgens de boswachters is 'waarneming' de enige methode om te zien hoe ver drachtig de dieren zijn.

Kwestie van willen en doen
Eddy Nagel van Stichting Hart voor Dieren Oostvaardersplassen vindt deze uitleg te makkelijk. "Ik ben geen veearts, maar wel boerenzoon. Als je ziet dat de uier al begint te lekken, dan weet je dat een merrie gaat bevallen. Het is een kwestie van willen en doen."
Na het bellen van verschillende dierenartsen blijkt dit toch wat ingewikkelder. Dierenarts Geeske Veerbeek: "je kan alleen precies vaststellen hoe ver drachtig een merrie is door een rectale echo. Dan moet een paard stil staan en dat is bij een wild paard niet te doen".

Andere dierenartsen bevestigen de redenatie van Veerbeek: "als je dat bij een wild paard probeert maakt hij je dood".

Geen wild
Nagel ziet de konikpaarden niet als wild. "Die koeien en paarden die daar lopen, zijn gewoon landbouwhuisdieren, niks meer en niks minder. Daar heb je een zorgplicht voor."
Leden van zijn stichting gaan elke winter naar de Oostvaardersplassen om de dieren bij te voeren omdat ze vinden dat er te weinig eten is. Ze houden zich al sinds 2018 bezig met de Oostvaardersplassen en het beheer van Staatsbosbeheer.

Zo loopt er ook nog een zaak uit 2022 over een andere drachtige merrie. Volgens Nagel was die merrie ook in de laatste fase van de zwangerschap en is ze toch vervoerd. In juni wordt die zaak behandeld.

Geen grote grazers meer
Het liefst zou de stichting zien dat er helemaal geen dieren meer naar de slacht zouden gaan, maar daar is nog geen duidelijke wetgeving voor. Als het aan Nagel ligt, stopt daarom Staatsbosbeheer helemaal met de grote grazers in de Oostvaardersplassen. "Dit leidt alleen maar tot schade aan dierenwelzijn." In de gehele Oostvaardersplassen leven overigens 1100 grote grazers, waarvan een groot deel konikpaarden. De aantallen dieren worden jaarlijks op peil gehouden door afschot, verplaatsing of slacht. Afhankelijk van de groei van de populatie probeert Staatsbosbeheer om paarden te verplaatsen naar andere gebieden. Als dat niet lukt, gaan ze naar de slacht.

Zo vervoerde Staatsbosbeheer eind 2024 55 konikpaarden vanuit het Oostvaardersveld, vanwege de grote klis. Die gingen tijdelijk naar Friesland. Voor een groot deel van hen werd daarna geen geschikte nieuwe locatie gevonden. Die werden ook geslacht.

OleJon

Re: 'Met vervoer van drachtige merries overtreedt Staatsbosbeheer de wet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:35

Staatsbosbeheer, bekend om zijn dierenleed -:(-

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:40

Schofterig, Staatswanbosbeheer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:46

Staatswanbeheer.

Dat ze zich enkel met bomen bezig gaan houden.
De rest met dieren, inclusief vele die ze inhuren, veroorzaken enkel leed. Door heel Nederland.

En waar is animal rights of PvdD hier?

Dit moest een boer eens doen... Dan kreeg hij bedreigingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:55

Hoe kan je het nou over je hart verkrijgen om merries met lekkende uiers nog te slachten? Bah. Zorg dan gewoon dat ze niet drachtig worden. Of slacht ze als ze niet drachtig zijn ofzo. Maar dit is echt barbaars vind ik.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:02

Staatsbosbeheer moet zich niet met vee bezig houden, hebben ze de balle verstand van, verder interesseert ze het welzijn van die dieren geen moer.
Laten dieren met gebroken benen rondlopen, want is enkel verstuiking en ze hebben immers wilgentakken als pijnbestrijding.
Plaatsen kuddes bij elkaar en de vervelende hengst schieten ze dan maar af.
Ze denken dat koeien en ponies zich kunnen weren tegen de wolf, maar dat kunnen ze dus niet, dus veulens en kalfjes worden opgevreten en volgens de eigenaar geeft dat niet, want ze hebben maar tien minuten pijn.
Het is nu zo dat ze zelfs geen zorgplicht meer hebben, hebben ze helemaal voor elkaar gekregen, harstikke handig, zo kun je steeds mee vee in natuurgebieden zetten, mag je er aan verdienen en worden ze door de wolf opgevreten, hoef je er geen verantwoording over af te leggen, want het is wild. Hufters zijn het.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:11

Vreselijk.
Anticonceptie kennen ze daar precies niet.
Hoe gewetenloos kan men zijn om hoogzwangere dieren met hun jong te doden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:14

BRINTEMEID schreef:
Vreselijk.

Het welzijn van vee boeit ze totaal niet.

Snap ook niet dat een slachthuis hoogdrachtige merries schiet, ben je in mijn beleving al niet veel beter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:50

Dit is echt gewoon zo schandalig! Ik snap niet dat zulke dierenmishandeling in Nederland kan. Kotsen moet ik van Staatswanbeheer. :r

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:57

Wintu schreef:
BRINTEMEID schreef:
Vreselijk.

Snap ook niet dat een slachthuis hoogdrachtige merries schiet, ben je in mijn beleving al niet veel beter.

Het is bij wet vastgelegd dat dieren die voet zetten in het slachthuis deze niet meer levend mogen verlaten. Dus het slachthuis volgde gewoon de wet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:06

BRINTEMEID schreef:
Vreselijk.

Dat is ook niet te doen om anticonceptie te geven.

Ik vind dat het verboden moet worden om drachtige dieren te slachten. Paarden zijn overigens niet hoogzwanger, dat is terminologie om te vermenselijken en medelijden op te wekken.

Ik sprak er met een dierenarts over en castreren kan ook niet want dan blijf je met een kudde bejaarde dieren zitten wat ook weer problemen geeft.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:07

Elisa2 schreef:
Dit is echt gewoon zo schandalig! Ik snap niet dat zulke dierenmishandeling in Nederland kan. Kotsen moet ik van Staatswanbeheer. :r

Ik ook ! -:(-

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:16

D__S schreef:
Wintu schreef:

Het is bij wet vastgelegd dat dieren die voet zetten in het slachthuis deze niet meer levend mogen verlaten. Dus het slachthuis volgde gewoon de wet.

Misschien dat er dan eens een verandering in de wet moet komen, want dat is gewoon wanstaltig.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:17

Afschuwelijk dit weer van Staatsbosbeheer, om te kotsen
Wanneer wordt dit eens aangepakt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:23

Sadistisch Beul Beleid.
En dat geldt ook voor de lieden die hun dieren verhuren om op grond van natuurmonumenten, SBB, Free Nature, Ark Rewilding te laten grazen.
Het enige belang dat telt, is hun eigen portemonnee.
Dieren die alleen in uiterste gevallen door een dierenarts in de natuurgebieden behandeld mogen worden en eventueel medicatie toegediend mogen krijgen.
Dan zijn ze dusdanig ziek of gewond dat afschieten het enige humane is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 23:08

Nagel voert ze in de winter bij omdat ze te mager zijn

En sbb kan geen (hoog-)drachtige merries benoemen in februari omdat het stevige paarden zijn.

Als je zo weinig verstand (van paarden) hebt, moet je ze niet misbruiken.
Zou een agrariër eens moeten proberen. Heb je alle dierenclubjes op je erf staan

europe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 00:09

Vreselijk voor de (hoog)drachtige merries maar waarom wordt daar alle focus op gelegd? Is het dan wel prima om niet drachtige paarden te slachten? Of ander vee? Mooi dat hier aandacht voor komt maar ik begrijp niet waarom de rest wel geaccepteerd wordt.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 01:03

europe_x schreef:
Vreselijk voor de (hoog)drachtige merries maar waarom wordt daar alle focus op gelegd? Is het dan wel prima om niet drachtige paarden te slachten? Of ander vee? Mooi dat hier aandacht voor komt maar ik begrijp niet waarom de rest wel geaccepteerd wordt.

Heel cru gezegd : Ja ik vind wel dat vee geslacht mag worden. Heb meerdere keren meegekeken bij slachthuizen en daar ging het onwijs respectvol en fijner als de keren dat ik bij inslapen ben geweest. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie, en niet on topic.

Drachtige dieren slachten moet gewoon verboden worden. Waanzin dat dit gewoon gebeurd, de gemiddelde burger komt er niet mee weg maarja, Staatsbosbeheer/de overheid natuurlijk wel |o

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 07:02

Waáat!!! Ongelofelijk dit.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 07:06

Zullen ze een foei te horen krijgen en verder niks? Het boeit ze zo toch niet..

europe_x schreef:

Ja dat is prima. Als ze een mooi en goed leven hebben gehad en het slachten goed gedaan wordt :)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 07:09

Het vervoeren van hoogdrachtige merries is iets waar meer rekening mee gehouden had mogen worden. Eens. Maar ze hoogdrachtig slachten lijkt me beter dan het veulen achterlaten of jong moeten slachten. Dat vind ik persoonlijk erger dan dat ie nooit geleefd heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 08:42

Deze paarden lopen in het wild rond. Het was 23 februari. Hoe groot is de kans nu dat ál die dieren hoogdrachtig waren? (Die lekkende uier wordt door 'boerenzoon' Nagel genoemd, er wordt nergens gemeld dat er écht merries tussen zaten met lekkende uiers - zélfs staatsbosbheer heeft oogjes...)

En hoe verhoudt dit 'je mag een hoogdrachtige merrie niet vervoeren' zich eigenlijk tot het hier op bokt regelmatig gegeven advies: breng je drachtige merrie uiterlijk in de laatste maand naar een afveulenstal? En dan vooral vanwege het opbouwen van afweer door de merrie tegen de nieuwe omgeving wordt geadviseerd het niet op het laatste moment te doen. Er wordt nooit geroepen: ho, mag niet meer vanaf X dagen drachtig.

Wanneer is hoogdrachtig hoogdrachtig? Na 320 dagen?

Ik pleit SBB en hun beleid qua Koniks niet vrij hè, maar hier wordt wel weer van alles geroepen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 08:45

Ja vooral dat het "wilde paarden" zijn die je doodmaken als je ze probeert te scannen, het zijn helemaal geen wilde paarden. Schuw allicht maar wat ik niet snap..als je ze wilt slachten waarom gebeurd dit dan niet voordat ze gedekt zijn? Of is dit bewust zodat het gewicht hoger is en dus de kiloprijs groter is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 08:48

Slachtprijs is geschatte hoeveelheid 'schoon' vlees dat er af komt. Een slager kijkt dus naar de spieren, niet naar hoeveel buik er onder hangt.

En nee, een paard dat nooit iets mee gemaakt heeft, of dat nu uit de opfok, de heuvels van Ierland, of uit de natuur komt, kan je niet even in een opvoelbox proppen en scannen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 08:54

Klopt, maar er zijn vele manieren om dat eventueel te omzeilen..(voorkomen bijvoorbeeld) alleen dat kost natuurlijk allemaal geld en ze willen er alleen geld aan verdienen.

Volgens mij gaat de slachtprijs per kilo, vraag me echt af wat een bijna volgroeid veulen hier in doet.