Wijziging registratie paardachtigen bij geboorte- of importmelding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Wijziging registratie paardachtigen bij geboorte- of importmelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 18:05

Sectorraad Paarden
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De overheid heeft besloten dat vanaf 2 juni 2025 de manier verandert waarop paardachtigen in Nederland geregistreerd worden. Bij een geboorte- of importmelding in het Identificatie en Registratie-systeem (I&R) is het dan verplicht om het Unieke Bedrijfsnummer (UBN) van de locatiehouder op te geven. Deze melding wordt gedaan door een paardenpaspoort uitgevende instantie (ppi). Zonder UBN kan de registratie niet worden afgerond en volgt een foutmelding.

Voor u als houder betekent dit dat u bij de aanvraag van een geboorte- of importmelding het juiste UBN moet doorgeven aan de ppi. Verblijft het dier bij een manege of pensionstal? Dan gebruikt u het UBN van die locatie. Staat het dier bij u thuis? Gebruik dan uw eigen UBN. Heeft u nog geen UBN? Vraag deze dan aan via de website van Rijksdienst Voor Ondernemers (RVO).

Deze wijziging is onderdeel van Europese regelgeving (EU2016/429) en zorgt ervoor dat dieren direct bij de juiste houder geregistreerd worden. Dit is cruciaal voor snelle actie bij dierziektes.

Meer informatie vindt u op http://www.rvo.nl/paarden-melden.

juval

Re: Wijziging registratie paardachtigen bij geboorte- of importmelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:13

wat is de wijziging dan? dat was toch al verplicht?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:17

Volgens mij moet je een ubn doorgeven bij registratie van het veulen? Lees ik het dan goed? Dat was nog niet zo

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:42

Cioccolato schreef:
Volgens mij moet je een ubn doorgeven bij registratie van het veulen? Lees ik het dan goed? Dat was nog niet zo

Wel toch vanaf dit jaar was dit al in gegaan. Heb het elders al eerder gelezen

Even opgezocht en ja meerdere site vermelden dit al

Vanaf 1-1-2025 worden geboorte- en importmeldingen automatisch geregistreerd op het UBN-nummer van de houder. Dit betekent dat het KWPN verplicht is om tijdens de registratie van uw veulen of paard, het UBN-nummer van het adres waarop uw veulen of paard gestald is, bij de (geboorte) melding door te geven aan het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland)
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 16-04-25 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:44

En bij import dan? Ubn nr van verkoper in het buitenland?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:45

cissy schreef:
En bij import dan? Ubn nr van verkoper in het buitenland?

Wat bij import?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:49

Importmelding van een paard wat je in het buitenland hebt gekocht.

Ik had vorig jaar een Hongaartje aangeschaft en toen moest ik ook een importmelding doen om op UBN te kunnen registreren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 23:04

Ja dat moet al die tijd al via een uitgevende instantie dat stond los van de veulens die gechipt moeten worden

Het komt er nu op neer dat als je geen UBN hebt je veulens niet kunt chippen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 00:31

StalNollie schreef:
Cioccolato schreef:

Wel toch vanaf dit jaar was dit al in gegaan. Heb het elders al eerder gelezen

Even opgezocht en ja meerdere site vermelden dit al

Vanaf 1-1-2025 worden geboorte- en importmeldingen automatisch geregistreerd op het UBN-nummer van de houder. Dit betekent dat het KWPN verplicht is om tijdens de registratie van uw veulen of paard, het UBN-nummer van het adres waarop uw veulen of paard gestald is, bij de (geboorte) melding door te geven aan het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland)

Ja dat zeg ik idd. Dat was nog niet zo en dat is de verandering die dus in gaat

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 07:26

En met een foutmelding kan je niet registreren en wat zijn daar de gevolgen van?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 07:31

Tancreda4 schreef:
En met een foutmelding kan je niet registreren en wat zijn daar de gevolgen van?

Kun je geen paspoort aanvragen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 07:59

dan is het een economisch delict, pleeg je dus fraude, en kan je een flinke boete krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:53

Maw, als jij een veulen fokt en je paard (al dan niet particulier) hebt staan bij iemand 'die aan die UBN-flauwekul niet meedoet' dan ben je de sigaar. Of als je ze thuis hebt staan en zelf om die of andere reden (nog) geen UBN hebt aangevraagd - dan ben je eveneens de sigaar.

Oftewel, RVO heeft weer een manier gevonden om mensen die nog geen UBN hebben te vinden, nl via de stamboeken. Handig bedacht, anderen jouw werk laten doen :))

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:00

Zo werkt het altijd met naleving en de regels bestaan al 4 jaar inmiddels dus tijd genoeg om je eraan te houden.
Als je staleigenaar niet wilt, kun je met RVO bellen en evt een ubn op je eigen adres instellen en dan het staladres ergens anders. Ken er meerdere die dat zo opgelost hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:01

Ibbel schreef:
Maw, als jij een veulen fokt en je paard (al dan niet particulier) hebt staan bij iemand 'die aan die UBN-flauwekul niet meedoet' dan ben je de sigaar. Of als je ze thuis hebt staan en zelf om die of andere reden (nog) geen UBN hebt aangevraagd - dan ben je eveneens de sigaar.

Oftewel, RVO heeft weer een manier gevonden om mensen die nog geen UBN hebben te vinden, nl via de stamboeken. Handig bedacht, anderen jouw werk laten doen :))

klopt. Alleen denk ik dat in het eerste geval de stalhouder ook de sigaar is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 09:44

Ibbel schreef:

Dan regel je zelf die UBN dat is helemaal niet moeilijk en kan dus gewoon heeft geen gevolgen voor de grond houder

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 13:38

juval schreef:
wat is de wijziging dan? dat was toch al verplicht?

Dat klopt, het zou per 1/1/2025 ingegaan maar, het RVO is nog niet zover dus die komen nu ineens met het bericht per 2 juni.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 13:39

Ibbel schreef:

Precies dit en, wi hanteren het al vanaf 1 januari, het systeem is daar helemaal op ingesteld.
Het was dus ook een verassing te lezen dat het kennelijk omdat het rvo nog niet zover was het nu ineens 2 juni is.

Benieuwd hoe de andere veranderingen die voor de deur staan dan verlopen..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 13:46

Laat het RVO eerst de website maar eens gebruiksvriendelijk maken, je moet onderhand gestudeerd hebben om die te snappen en te kunnen gebruiken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:12

juval schreef:
Laat het RVO eerst de website maar eens gebruiksvriendelijk maken, je moet onderhand gestudeerd hebben om die te snappen en te kunnen gebruiken.

Helemaal mee eens. Ik heb 1x per jaar op z'n hoogst eens wat te wijzigen en iedere keer moet ik weer opnieuw proberen te begrijpen hoe het werkt. En het lijkt iedere keer nog anders te zijn ook :D

Het hele systeem komt vanuit de gewone agrarische sector en is dus helemaal gebaseerd op slacht of export. Totaal niet aangepast aan paarden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:15

Ook zo leuk... heb je een leuk recreatiepaardje dat al jaren in NL is, maar kennelijk niet "geïmporteerd". Moet ik aangetekend paspoort opsturen naar een PPI, PPI betalen voor een importmelding, paspoort weer aangetekend retour.... Leuke kostenpost. Zodat het RVO weet dat er hier een grasmaaier loopt als er een ziekte uitbreekt die niemand meldt omdat er nergens meldingsplicht voor is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:38

Het systeem is onwijs simpel :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:46

manzano schreef:
Ook zo leuk... heb je een leuk recreatiepaardje dat al jaren in NL is, maar kennelijk niet "geïmporteerd". Moet ik aangetekend paspoort opsturen naar een PPI, PPI betalen voor een importmelding, paspoort weer aangetekend retour.... Leuke kostenpost. Zodat het RVO weet dat er hier een grasmaaier loopt als er een ziekte uitbreekt die niemand meldt omdat er nergens meldingsplicht voor is.

Dit kon toch vorig jaar gewoon gratis.dus je hebt 3! Jaar de tijd gehad het te regelen en nu kan je dit alsnog online gewoon doen (paspoort hoeft helemaal niet opgestuurd te worden) en kost je ± 35€ (verschilt per paspoort uitgevende instantie )
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 17-04-25 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:47

Cioccolato schreef:
Het systeem is onwijs simpel :+

Het is alleen altijd weer zoeken naar de juiste website :') een app zou onwijs makkelijk zijn.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:49

manzano schreef:

Ik verzorg de paarden meldingen bij RVO voor een pensionstalling. Als je ziet hoeveel paarden er niet officieel geïmporteerd zijn. Die kan ik dan niet aanmelden. Heel irritant is dat. Die eigenaren zijn vaak zelf ook zo laks als wat, dus dan denk ik ook laat maar....