[Blog] Harmonie in Chaos: Stil staan bij opstappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Ayasha
Blogger

[Blog] Harmonie in Chaos: Stil staan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-25 10:09

*Bokt
Bokt Community

Ik wil het hebben over stil staan. En dit is geen 1 april grap. :D Niet halt houden. Maar stil staan, de meest onderschatte oefening bij het opleiden van een paard.
Heel vaak zie ik mensen op stappen terwijl hun paard al weg stapt of zo ongeveer aan de opwarming begint, of ze zitten amper en het dier vertrekt al vast. Of er is minstens 1 persoon en/of een stevige hoek van de bak nodig om er op te komen. Nu kan je me een muggenzifter vinden maar dat gedrag is voor mij not done.

Het eerste wat ik doe wanneer ik iets dergelijks zie gebeuren bij een lesklant is de klant vragen om terug af te stappen. Eerst leert ie stil staan. Zo nu en dan komt er wat gesputter “ja maar hij is te nerveus” “te druk” “wil te graag aan het werk.”
Halthouden is een vorm van gehoorzaamheid en dus werk. Een paard dat niet kan halthouden tot je hem vraagt voorwaarts te gaan, is een paard dat een belangrijke basis mist en bovendien gevaarlijker is dan mensen inschatten.

Wanneer ik zadelmak maak, leren mijn paarden al stil staan vanaf moment 1. Ik stap pas op als de paarden stil staan uit zichzelf en wachten op een signaal dat ze voorwaarts mogen. Het gevolg daarvan is dat ik eigenlijk met elk paard vrij snel alleen aan de slag kan om de simpele reden dat ik geen hulp nodig heb met op stappen.

Ik persoonlijk gebruik graag een snoepje bij het op stappen. Niet om ze stil te doen staan maar om ze te belonen wanneer ik zit en ze stil gestaan hebben: timing!
Een extra’tje is dat vrijwel al mijn paarden zelfs als iets heel erg spannend is toch best graag dat snoepje willen en blijven wachten. Soms is een beetje extra motivatie gewoon nodig. Dat gezegd zijnde let ik er wel op dat ze ook aan het werk gaan zonder snoepje. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het snoepje een soort muntje wordt dat je er in moet steken om je rit te krijgen.

Afbeelding
Dit was de 6e keer dat ik op stapte en op voor hem vreemd terrein gezien Joy zadelmak gemaakt is op mijn weide een dorp verder. Joy staat al aan een losse longe.

Ik ga er van uit dat de meerderheid van de ruiters wel het belang snapt van een paard stil staat bij het op- (en af-) stappen. Maar hoe begin je daar nu aan?

Wanneer je een paard zadelmak maakt is het vooral een kwestie van meteen consequent zijn. In wezen is dat het simpelste. Als een paard niet beter weet dan dat ie moet stil staan wanneer je op stapt geeft dat veelal weinig problemen.

Een ouder paard dat al slechte gewoontes aangeleerd heeft vergt veelal wat meer geduld. En daar zit eigenlijk de grootste factor; geduld. Een paard leren stil staan is simpel. Het geduld hebben om rustig en consequent te blijven is waar veel mensen tegen aan lopen.

Ik zet mijn paarden veelal op een vaste plaats omdat ik daar vanop een verhoogje kan op stappen. Geen krukken die in de weg staan. Maar het principe om een paard te leren “parkeren” naast een kruk is hetzelfde want je leert zo’n dier “voor jou” te gaan staan, niet voor de kruk. Dus ongeacht waar ik op stap, mijn paarden weten waar ze moeten gaan staan.

In eerste instantie breng ik mijn paard ongeveer tot de plaats waar ik wil op stappen. Ik zeg “ho” en positioneer mezelf om op te stappen. En hier begint het meestal: Ofwel bewegen ze mee naar achter ofwel vertrekken ze al vast. Ik vraag mijn paarden consequent “terug” naar de plek waar ik ze neer gezet heb zelfs al is dat maar 1 pas naar voren of naar achter. Ongeacht in welke fase doe ik dat opnieuw: voet in de beugel → beweging? Voet uit de beugel en paard terug op de plek waar ik hem vroeg stil te staan. Dit blijf ik doen tot het punt waarop ik zit. Elke keer rustig opnieuw beginnen. Gewoon opnieuw vragen te gaan staan waar ik hem gezet heb zonder bruter of boos te worden. Wanneer ik zit en mijn paard niet wacht tot ik de hulp geef om te vertrekken wordt ie meteen gevraagd weer stil te staan. Indien het paard ver genoeg is vraag ik het dier achterwaarts terug naar de plek waar ik op gestapt ben maar indien een paard dat nog niet kent is dat geen ramp. Consequent doen halt houden, even wachten, snoepje geven en dan duidelijk de hulp geven om te vertrekken werkt ook.
Voor het echte “inparkeren” (als ze bv te ver van je af staan) leer ik mijn paarden eerst aan de hand te wijken voor de zweep, zowel de voorhand als de achterhand als beide afhankelijk van waar ik “wijs”. Wanneer dat goed gaat zet ik ze expres wat verder van de plek waar ik wil op stappen en oefen dan opnieuw rustig door met de zweep over de rug het signaal te geven om te wijken voor de zweep. In eerste instantie beloon je elke reactie want je veranderd de oefening dus je wil net als toen je begon met het leren wijken voor de zweep dat ze snappen dat ze in beweging moeten komen als de zweep langs hun schouder/ribben/achterhand hangt. Ik help hier vaak door de teugel wel vast te houden (waar ik die gewoonlijk niet echt op contact vast heb als ik op stap) zodat ik ze kan begrenzen wanneer ze te veel naar voren willen stappen en een beetje de weg kan wijzen dat ik ze naar me toe wil hebben. Geleidelijk aan word je kritischer in wat je beloond. In plaats van schuin voorwaarts beloon je enkel het naar je toe bewegen. Sneller dan je denkt parkeren ze ze zichzelf al in als ze wat ver staan of hoef je maar even de zweep (of zelfs je hand) voor de borst te tonen als signaal dat ze wat korter bij moeten komen. Ik koppelde altijd het commando “staan” aan deze oefening. Joy is nog in het leer proces, maar wanneer Rêve of Sam “staan” horen,gaan ze zelf even kijken en zetten ze zich dichter bij me met hun midden zonder dat ik aan de teugels moet komen. Op dat punt heb je een paard waar je op elk moment, overal kan opstappen zonder dat je wanhopig je teugels moet grijpen. Ik ben een ruiter die graag “laks” is. Ik houd niet van constant snel te “moeten zijn”. Indien nodig kan ik dat maar ik wil het niet nodig hebben.

Joy eergisteren.

Dus al mijn paarden leren “staan”. Zodat ik op mijn dooie gemak kan opstappen, mezelf nog even uit de knoop kan halen zonder dat mijn paard alvast aan het opwarmen is en dan rustig aan de rit/training beginnen. Je weet wat ze zeggen; Goed begonnen is half gewonnen!

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

GUSTIxBILL

Re: [Blog] Harmonie in Chaos: Stil staan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:36

Interessante blog
Zeker aangezien ik mezelf er op betrap dat ik hier niet altijd even consequent in ben
Maar je wel gelijk hebt :j

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 20:34

Interessant en helemaal waar! Werkte dat ook zo bij Reve?
Thuis denk ik wel, maar op verplaatsing/ wedstrijd niet echt toch?

[o]

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:29

Jep, hier ook hoor.... Stilstaan met opstappen.
Zelfde als jij, ik ga niet met een krukje lopen zeulen, paard/ pony wordt net zo lang terug naar het krukje gezet tot ze stil blijven staan.

Ik zeg ook altijd tegen mensen, maak er anders naar een training van. Kies een dag en behandel die dag alleen het opstappen. Geen rij ambitie die dag, alleen het stilstaan oefenen.

Vaak als je met dat doel begint, zit je er binnen 5 minuten op en staan ze gewoon stil en komen me mensen er achter dat ze zelf het probleem zijn en te weinig geduld hebben.

Wij leren jonge paarden overigens opstappen in de stal tijdens het beleren. Reden is dat we tijdens de voorbereidingen vaak alleen zijn en je op die manier voorkomt dat paarden leren wegschieten.
Vaak doen we dan een longeerlijn aan het halster en doen we die een keer om de tralies.

Zorgen dat de stal klein genoeg is zodat ze niet achteruit kunnen schieten maar dan al vrij snel tegen de muur staan met hun kont. En altijd zo dat de deur achter je is zodat mochten ze wel schrikken, wat nog nooit gebeurd is bij ons, je altijd veilig de stal uit kunt.

Op deze manier nog nooit problemen gehad met opstappen.... Ik vind ook dat dit een van de belangrijkste dingen is van het opstappen.

Zelfde als gewoon stil leren staan naast een krukje.. Dit moet je gewoon al oefenen zonder het opstappen. Dus gewoon op het krukje gaan staan en kriebelen zodat ze eerst leren dat het een fijne plek is en er niks engs gebeurt.

Ik ben net als jij niet zo groot, dus ik wil gewoon opstappen vanaf een krukje met een losse teugel tot ik zit en een hulp geef.

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:41

Stil staan bij opstappen moet bij mij zeker. Met een reus van 1.76 is het de bedoeling dat hij wacht. Hij parkeert zich netjes naast krukje, picknick tafel of wat er in de buurt is om op te stappen. Daarna idd altijd snoepje. Daar wacht hij ook echt op.

In begin was het best wel training omdat hij gelijk vertrok of wel eens af ging. 4 benen de lucht in.
Op gegeven moment wachtte hij op koekje en ging toen af

Nu staat hij netjes stil wacht ook op hulp om weg te gaan. Is zo fijn!
Ook blijft hij gewoon wachten als ik bijv jas of telefoon weg leg op stoel. Ook met afzadelen fijn dat hij netjes blijft staan

Sinds 4 september 2014 eigenaar van mijn eigen vriendje! Helemaal happy met amethist. Helaas veel te kort van hem mogen genieten rip 12-8-2018

Sinds 4 november 2018 is hamilton m alias Harry van mij. Lekker genieten van elkaar.
Ondertussen stiekem Z1+1

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:54

Een blog naar mijn hart. Ik heb een wervel gebroken doordat een paard tijdens het opstappen er vandoor ging. Ik kon niet goed meer in het zadel komen en toen het lukte had ik geen balans om te blijven zitten. Voor mij is stilstaan en wachten tot ik zit dus een must.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-25 23:48

BrankaZ schreef:
Een blog naar mijn hart. Ik heb een wervel gebroken doordat een paard tijdens het opstappen er vandoor ging. Ik kon niet goed meer in het zadel komen en toen het lukte had ik geen balans om te blijven zitten. Voor mij is stilstaan en wachten tot ik zit dus een must.

Ik ben niet altijd even soepel in mijn heupen door necrose die mijn heupen en bekken zwaar aan getast hebben. Eens ik zit is het geen probleem maar met op stappen moeten ze voor mij dus ook gewoon stil staan. Mijn huidige protégé verteld nog steeds over hoe ik haar heel droog terug deed af stappen de 1e keer dat ik les ging geven. _O-
>;) dat gaan we opnieuw doen.’
‘Wat?’
‘Dat opstappen.’
Haar blik toen vergeet ik ook nooit meer, niemand had daar ooit naar gekeken. :))
Eentje die weg wandelt terwijl je op stapt is gewoon nodeloos risico. Een enkel of vinger is zo gebroken, een knie verdraait…

kimmetje26 schreef:
Stil staan bij opstappen moet bij mij zeker. Met een reus van 1.76 is het de bedoeling dat hij wacht. Hij parkeert zich netjes naast krukje, picknick tafel of wat er in de buurt is om op te stappen. Daarna idd altijd snoepje. Daar wacht hij ook echt op.

In begin was het best wel training omdat hij gelijk vertrok of wel eens af ging. 4 benen de lucht in.
Op gegeven moment wachtte hij op koekje en ging toen af

Nu staat hij netjes stil wacht ook op hulp om weg te gaan. Is zo fijn!
Ook blijft hij gewoon wachten als ik bijv jas of telefoon weg leg op stoel. Ook met afzadelen fijn dat hij netjes blijft staan

Jas is Joy nu aan het leren. :j de 1e keer was vorige week toen had ie even steun nodig (lees: hij moet zijn neus dan in mijn man zijn armen kunnen steken. :+ )
Joy staat nog heel aan het begin van zijn carrière dus er komen nog veel ‘1e keren’
Ironisch genoeg kan ik wel een zweetdeken op hem leggen vanuit het zadel, lichtknoppen bedienen (dan moet mijn trainer niet helemaal naar achter in de bak.) en ik heb denk ik een filmpje waar ik draad aan het fixen was van op hem. _O- maar toen ik mijn jas aan deed moest ie mijn man. :+ alle paarden hier worden ook eh wannabe-ranch paard. Ik moet boven hen dingen kunnen uit steken. Moet me kunnen bukken/langs hen hangen. Ben vaak alleen bezig dus ik wil niet voor elk wissewasje moeten af stappen. :+

Het snoepje kan echt dat beetje motivatie zijn om bij nervositeit of onrust toch te wachten is mijn ervaring. :j Rêve heeft zeker in haar begin jaren meer dan eens stokstijf stil gestaan voor dat snoepje. :)) je zag dan echt de concentratie op dat hoofdje. _O-

Rêve wilde wel eens gaan wandelen tot ik ‘TERROR!’ Bromde, dan ging ze heel onschuldig terug staan waar ik haar achter gelaten had als ik wat ging pakken. :+ Rêve is altijd meer een ‘spirit of the law’ paard geweest. Joy en Sam kan je parkeren en koffie gaan drinken. Vandaag nog samen met Chris filmpje van de gekozen hengst zitten kijken van op Joy. _O-

Sky_As schreef:
Jep, hier ook hoor.... Stilstaan met opstappen.
Zelfde als jij, ik ga niet met een krukje lopen zeulen, paard/ pony wordt net zo lang terug naar het krukje gezet tot ze stil blijven staan.

Ik zeg ook altijd tegen mensen, maak er anders naar een training van. Kies een dag en behandel die dag alleen het opstappen. Geen rij ambitie die dag, alleen het stilstaan oefenen.

Vaak als je met dat doel begint, zit je er binnen 5 minuten op en staan ze gewoon stil en komen me mensen er achter dat ze zelf het probleem zijn en te weinig geduld hebben.

Wij leren jonge paarden overigens opstappen in de stal tijdens het beleren. Reden is dat we tijdens de voorbereidingen vaak alleen zijn en je op die manier voorkomt dat paarden leren wegschieten.
Vaak doen we dan een longeerlijn aan het halster en doen we die een keer om de tralies.

Zorgen dat de stal klein genoeg is zodat ze niet achteruit kunnen schieten maar dan al vrij snel tegen de muur staan met hun kont. En altijd zo dat de deur achter je is zodat mochten ze wel schrikken, wat nog nooit gebeurd is bij ons, je altijd veilig de stal uit kunt.

Op deze manier nog nooit problemen gehad met opstappen.... Ik vind ook dat dit een van de belangrijkste dingen is van het opstappen.

Zelfde als gewoon stil leren staan naast een krukje.. Dit moet je gewoon al oefenen zonder het opstappen. Dus gewoon op het krukje gaan staan en kriebelen zodat ze eerst leren dat het een fijne plek is en er niks engs gebeurt.

Ik ben net als jij niet zo groot, dus ik wil gewoon opstappen vanaf een krukje met een losse teugel tot ik zit en een hulp geef.

Idd. Dat dus. Ik heb nooit stallen gehad waar je veilig kon op stappen maar ik moet ook zeggen dat mijn eerste merrie me zeer professioneel getraumatiseerd heeft door met mij zonder enige zorg over mijn welzijn de stal in te vliegen. Heb me toen flink bezeerd en ben er nog goed van af gekomen en ondanks dat dat een geheel andere situatie is, is dat het enige waar ik echt stress van krijg. Voor 1 wedstrijd vorig jaar moesten we door een stal’gang’ (minimum 10m breed en je kon nog een verdieping op de stallen zetten en nog een zolder hebben dus ook echt hoog. Is een paardenschool.)
Dat is de enige plek waar mijn man mijn merrie heeft moeten vast pakken. Niet omdat Rêve enigszins gespannen was maar ik doe het nog steeds niet alleen. :o

ikkedus schreef:
Interessant en helemaal waar! Werkte dat ook zo bij Reve?
Thuis denk ik wel, maar op verplaatsing/ wedstrijd niet echt toch?

Ja toch wel maar Rêve deed het wel op zijn Reves. Als we haar zadelden zei ik meestal al ‘geef haar ruimte als ik op stap.’
Dan ging iedereen voor haar uit. Ik parkeerde haar. Stapte rustig op. Maar zodra ik been gaf gooide ze het er dan wel uit. Maar ze wachtte áltijd tot ik been gaf. :)) dus technisch gezien luisterde ze naar wat ik haar geleerd had. :roll: :=

GUSTIxBILL schreef:
Interessante blog
Zeker aangezien ik mezelf er op betrap dat ik hier niet altijd even consequent in ben
Maar je wel gelijk hebt :j

Ja ik vroeg jou nog waarover schrijven hè. _O-
En toen schoot me dat stil staan te binnen. Op wedstrijd zie ik zelden een paard gewoon stil staan. := terwijl het eigenlijk een basis oefening is die je prachtig kan gebruiken als mentale training terwijl je ze laat wennen aan het zadel of hoofdstel, in parkeren om ze mentaal iets te geven om mee bezig te zijn. :j

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:11

Inparkeren kennen ze hier niet.
Maar stil naast de opstap staan wel.
En idd pas aanlopen als ik dat zeg.

Ook vroeger met zadelmak maken leerde ik dat elk paard.
Echt het aller belangrijkste bij zadelmak maken.
Zeker omdat alles te koop stond.
Hoe fijn is het om op een vreemd paard rustig te kunnen opstappen.

Ik merkte toen wel regelmatig dat sommige als ze net onder het zadel wat moeite hadden wat langer stil te staan meteen in het begin.
Dat oefende ik dan gewoon na een kwartier nog eens. Dan ging dat zo fijn.
Zag je mensen kijken wat doe jij nou?
Nou galop leren aan springen oefen je toch ook vaker dan 1 keer. Waarom opstappen dan niet?
Maar denk niet dat dit vaker als 10 keer voor kwam.
Dan was geduldig wachten heel normaal geworden. Ook in het begin.

Want idd met snoepje. Daar wacht elk paard graag op :)

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 08:25

Goede blog! Dit wordt inderdaad nog weleens vergeten en zeker jonge paarden die net zadelmak zijn en wat spanning hebben bij het opstijgen kunnen dit heel snel de verkeerde kant op ontwikkelen.
En bij sommige paarden zie je dat het daar al begint met uitproberen..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 08:53

Zit me opeens te bedenken dat ik mijn paard onbewust heb leren inparkeren :')
Stil staan met opstappen wel altijd bewust. Ook met jonge paarden.

Maar als ik naar het op stap blok loop naast de bak ben ik vaak nog mijn handschoenen aan het aan doen of mijn broek aan het ophijsen en hij loopt dan los mee en gaat naast het blok staan :') is een beetje natuurlijk zo gelopen want het is niet iets wat we echt geoefend hebben :')

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:06

dit is hier mee van het eerste wat ze leren, stilsaan met opzadelen/optuigen/opstappen en instappen is dan vanzelfsprekend,

hoort gewoon bij de dagelijkse routine, wordt het vanzelf structuur en lopen ze pas als ik stem of hulp geef

hier geen snoepjes als beloning wel stem of schouder klopje, zie wel eens dat paarden vervelend worden als je een keer een snoepje vergeet,

denk ook dat ze het niet voor een snoepje moeten doen maar met goede communicatie leren en opvoeden

verschillende manieren, als ze/we uiteindelijk maar het doel bereiken.
Laatst bijgewerkt door mce op 16-04-25 09:24, in het totaal 3 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:11

Nog geen paarden gehad die er vervelend van werden.

Dat ligt aan de timing denk ik.

Ik heb ze ook altijd weer afgebouwd.

Behalve bij mijn merrie nu.
Ze heeft het echt niet nodig om stil te staan. Maar iets van de penny in mij.

Dat is nu wel een paard waar je een muntje in stopt voordat ze loopt :+

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:12

Wat een fijne blog weer! Ik heb met mijn 20 jarige haflinger (pas 3 jaar onder het zadel, daarvoor altijd aangespannen) het commando 'blijf' voor het stilstaan op afstand. Als ik nog even iets uit mn kast moet pakken, even mn chaps vastritsen, toch nog een regenjas aandoen ofzo, dan blijft hij keurig staan. Maar, ik moet bekennen, het echte stilstaan bij opstappen zit er wat minder denderend in. Zeker op buitenrit als ik er af moet voor een hek ofzo, dan is het bij het opstappen wel een uitdaging om stil te blijven staan.... Ik ga het toch weer gewoon oppakken, dat echt goed stilstaan! Bedankt voor het wakker schudden Ayasha!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:36

Inderdaad afbouwen is dan wel belangrijk, want ik zie me zelf niet met de aanspanning stilstaan voor b.v. een stoplicht met een paard wat als maar omkijkt en roept "baas waar blijft m'n snoepje"!

grapje, maar het moet wel gewoon stil kunnen staan op mijn stem en hulp, door goede communicatie

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:44

Uiteraard :D

Bij halthouden heb ik het in mijn hele leven bij 1 paard gebruikt.
Maar die had een "trauma" bij halthouden door zijn vorige eigenaar.

Opstappen ging ook niet normaal, maar halthouden was ook recht overeind staan.
Aan de hand niet, enkel onder de man.
En daar zijn heel wat brokjes in verdwenen.
Resultaat wel een paard dat zonder stress kon opstappen en halthouden.
En ook toen afgebouwd.

En dan heb ik het over meer dan 30 jaar terug, in mijn omgeving geen grondwerk instructies oid.
Het zal vast anders hebben gekund, Zoveel wegen naar rome.
Maar deze weg deed het ook

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:00

Ik stap altijd op met krukje, maar vanwege mijn gezondheid ben ik inderdaad ook heel streng in het stil blijven staan. En niet alleen tot ik zit, maar tot ik zeg dat we gaan stappen. Niks zo pijnlijk en meteen het einde van de rit als een paard wat al wegloopt voordat ik goed zit en dus mijn benen in positie heb gelegd, want dat kan ik niet zonder handen.
Ook ik doe het met een snoepje, die krijgen ze zodra ik zit, voeten in de beugel heb en dan mogen ze hoofd draaien om hem aan te pakken, rustig opeten en dan stappen we weg.

Heb zo vaak de opmerking gehoord dat paard het gewoon moet doen zonder snoep en ze het paard wel gewoon corrigeren tot die stil staat. Maar ik snap niet waarom je het paard niet zou belonen? Ik heb wel eerst geprobeerd haar gewoon telkens terug te zetten en alle normale stappen, met alsnog beloning maar dan een kriebel oid. maar toch werd dat stil staan ineens betrouwbaar toen ik wel wat lekkers ging geven. Deze merrie is gewoon voedsel gericht :') Hiervoor was het toch vaak alsnog wegstappen en niet geheel ontspannen staan, terwijl aan de manier zelf niks veranderd is behalve de beloning. (En anderen hebben bij haar andere manieren geprobeerd maar resultaat bleef dat ze al ging lopen als je net bezig was met been eroverheen gooien en ik vond die manieren gewoon onnodig negatief)
Kan trouwens ook gewoon opstappen en daarna wegstappen zonder een snoepje te geven. Ik let wel op dat ik dab alsnog na het opstappen en beugels aan doen even paar seconde extra blijf staan. Maar ze kijkt niet op of om dan en gaat gewoon stappen ook zonder snoep. Ik geef het 9 van de 10 keer wel, gewoon omdat ik het een fijn idee vind om haar toch elke keer te belonen ervoor. Maar ik beloon sowieso heel veel, ook dingen die ze al jaren kunnen. Zelfs in proeven :')

Ik heb maar 1 keer gehad dat ze niet weg ging stappen. En dat was na bijna 6 maanden er niet opgezeten te hebben. Paard was toch wat gespannen, ik ook want mocht alleen maar paar minuutjes stappen haha. Begeleider erbij, die houdt niet vast maar staat bijvoorbeeld op wedstrijd en in zo'n geval erbij om krukje weg te halen of dingen aan te geven. Die gaf haar dus het snoepje, maar ze ging niet weg op mijn been en bleef omkijken. Pas toen ik haar ook wat gegeven had ging ze stappen :') die dag had ze blijkbaar even de steun van het vaste ritme nodig. Daarna geen enkel probleem meer geweest en stapt ze ook weg zonder en kijkt ze pas om als ik mijn hand aanbied. Ook in hele spannende situaties waarbij ze heel veel moeite heeft met stilstaan bij opzadelen door spanning, zodra ik krukje neerzet staat ze stil.
Ik heb ook nooit problemen met halthouden, ook al geef ik ook gewoon wel eens iets lekkers tijdens het rijden, toen ze daar spanning op ging bouwen omdat ze verwachtte dat we of achterwaarts gingen of juist weer vooruit. De ene keer beloning met stem of kriebel, andere keer wat lekkers. Dat het snoepje problemen geeft is denk ik meer verkeerde timing of het gekoppeld aan iets verkeerds. Ik heb het nooit bewust afgebouwd, maar kan gewoon zonder.

Mijn vorige had extreme zadeldwang en singelnijd en daar kon opstappen echt gevaarlijk zijn. Maar ook die hebben we aangeleerd om stil te blijven staan. Bij hem was dat nog belangrijker want als je dan spanning voelde als je zat kon je er weer af, terwijl hij juist ontplofte als je wegstapte. En het snoepje was ook wel goede indicatie en manier om hem te laten ademen. Bij te veel spanning pakte hij het aan maar kauwde niet, bij beetje spanning zorgde snoepje voor ademen en dus ontspanning en bij ontspanning was het gewoon bevestiging van goede gedrag en ontspanning.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:04

zeker, vele wegen........... pak er uit wat bruikbaar voor jou kan zijn *D

dan is het extra genieten als het lukt/gelukt is

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:11

Mwm

Lekker dat snoepje blijven geven.
Ik doe het bij mijn merrie ook nog steeds.
Is wel een soort van gezellig momentje.
Ik goed zitten zij een snoepje, dat ze lekker op staat te eten, ik haar ondertussen lekker over de hals kriebelen.
Gewoon een lekker relaxed begin.

Vroeger leerde ik dat af omdat het altijd paarden waren uiteindelijk voor een ander.
En niet iedereen wil dat blijven doen.

Beide is mijn inziens goed, het gaat er toch om dat ze fijn rustig leren stilstaan.

Ik heb met rijden paarden ook wel een snoepje gegeven als ze iets wat ze echt moeilijk vonden best goed uitvoerde, goed naar trainingsniveau natuurlijk.
En ik heb daar altijd positief effect op gehad.
Er zijn ook mensen die dat verafschuwen, nou ik niet. Voor mij werkte het.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:16

Goed stuk, ik geef eerlijk toe dat ik ook niet consequent ben, en mijn paard ook schaar in de smoesjes-categorie 'te druk' en 'wil te graag'. Maar mijn lijf wordt steeds slechter, en daar mijn paard nu aan het revalideren is van een peesblessure is dit eigenlijk een prachtige periode om dit te trainen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 10:47

Dp, precies! En nee, afhankelijk van dat snoepje moeten ze niet zijn, maar dat is dus ook gewoon opletten op timing. Beloning hoort voor mij bij training maar ook bij de omgang en dat is de enige keer kriebel en lief woordje en andere keer wat lekkers. Waarbij dat lekkers toch de voorkeur heeft van paard, hoe gek ze op kriebelen ook is haha. En het is idd ook gewoon een fijn moment, ook met afstappen doen wr altijd even knuffelen en regelmatig krijgt ze dan alsnog wat lekkers want ik ben een softie.

Die vorige vond kriebelen eigenlijk net zo fijn of fijner, maar die kreeg wat lekkers juist omdat hij dan de tijd moest nemen en door het kauwen ook weer moest ademen. In normale omstandigheden kon het opstappen gewoon met kriebel en was hij dolblij mee, in de gevallen dat ik wist dat er spanning zou kunnen zijn koos ik voor wat lekkers. Alleen dan wrl gegeven door iemand op de grond, want bij hem kon ik als hij spanning had niet voorover buigen :')

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:02

Dat had ik dus bij dat paard dat ik hiervoor beschreef, daar kon ik in het begin ook niet voorover buigen, dan was het ook paniek.
Maar ik nog meisje zonder angst en beperkingen zat daar niet zo mee.
En zo toch van geleerd in stap dat voorover buigen mocht, vandaaruit ook wat brokjes (snoepjes waren er toen nog niet) en dat zo uit kunnen gaan bouwen naar halthouden enz.
uiteraard ook met veel stem van braaaf, wat ben je toch knap en dat soort l.l verhalen.
Ben altijd heel vocaal met rijden geweest.
Ik zeg altijd maar, wij weten wel wat we willen maar dat paard moet het ook maar snappen.
En dan is stem heel belangrijk. Maar ook die aai, ook dat lekkers, gewoon dat hele samenspel in vertrouwen geven.

Maar goed trek me nu wat terug, lijkt wel of ik het topic overneem en dat wil ik niet.
Maar duidelijk dat ik mij wel kan vinden in de OP :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:17

Dat kon bij dat paard niet hoor, die explodeerde. Had niks met lef of niet te maken. In stap en alles was het geen probleem, met opstappen als hij spanning had wel. Is altijd zo gebleven tot hij ingeslapen is en al vanaf het zadelmak maken. Alleen was het daar al met 1e keer singeltje om en alle stappen daarna met zijn lijf. Zelfs dekentje om waar de wind onder kwam, andere singel voor het eerst en noem maar op. Dus hij was al enorm vooruitgegaan. Maar je voelde niet altijd meteen of hij spanning had, op goede dag had je voorover kunnen buigen. Op slechte dag niet en dan lag je eraf, hij was voor niemand uit te zitten en dat zorgde weer voor terugval met opstappen als je eraf gelegen had. Dat was voor het paard dus ook niet eerlijk en eerlijker om het door een ander te laten geven.

Maar zijn wel gegaan van elke dag moeten longeren voor het opstappen en daarna begeleid moeten worden voor rondje naar alleen 2 tellen erbij staan om krukje weg te halen zonder longeren op 1 keer in de zoveel tijd na. En waren al gewaarschuwd met aankoop over zijn gedrag en gebruiksaanwijzing. Was ook niks medisch, maar wel heel heftig

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:30

Bij dat paard was opstappen dat de eigenaar/helper haar bij muur parkeerde.
Hoofd richting singel boog zodat ze niet omhoog kon en ik stapte dan op.
Beugels aan en dan zei ik ja en dan joeg hij haar naar voren zodat ze niet omhoog kon. (zonder zweep maar op lichaamstaal)

Tja, niet de manier waarop men het tegenwoordig doet, maar toen wel....
En dat heb ik dus met brokjes omgebogen naar alles braaf doen.
Zodat ik alles in mijn uppie kon.
Ook op concours, waar bijvoorbeeld de aller eerste proef ook nog was dat het paard mee groette met een mooie steiger :P

Maar bij die was er geen singeldwang, geen deken gedoe. Niets was eng op de grond. Behalve een ruiter die er op wilde. Enkel angst bij het stilstaan, of dat nu opstappen of halthouden was.

Daarom er ook maar op gaan zitten om verder te gaan.

Paard was al gereden, 5 jaar oud, we weten waar die vandaan kwam.
En wij denken gezien het gedrag, maar ook omdat je weet waar die vandaan kwam dat de vorige eigenaar haar op de rem trok en dan schopte en sloeg...
Toen ze doorhad dat dit nu niet meer gebeurde is het erg snel de goede kant in gegaan.
Het is altijd een paardje met flinke Go gebleven (triton) maar super eerlijk en lief meewerkend dier.
Maar in die tijd nog teveel mensen die met iets sensibeler niet om konden gaan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:39

Jep, hier ook, van een paard wat je moeilijk liet opstappen tot een paard wat rustig, met los teugeltje staat te wachten, en uiteraard iets lekkers krijgt. Hij staat ook wel stil zonder iets, maar voor wat hoort wat.

Over de IJssel

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:42

Sneu is dat he? Deze was gewoon erg sensibel op alles op zijn lijf. Ik noemde hem ook autistisch, want hij kon dus niet omgaan met veranderingen. Hij deed het beste op vast schema en vast riedeltje met opzadelen enzovoorts. En er heeft wel eens iemand opgezeten die hem schopte toen hij iets spannend vond en ze pas net zat. Die lag er binnen paar seconde af want hij ging af. Zoals al voorspeld door mij. Hij werd ook blind voor de omgeving en is wel eens bijna door raam gegaan in zijn rodeo. Die deed ik zelfs bij blessures paar keer per week zijn zadel op, anders kon ik er echt niet op zonder te longeren zodra dat weer mocht. Als ik dat deed was er weinig aan de hand. Ja hangen was juist weer enger haha

Maar als je er eenmaal opzat was die juist enorm braaf. Ja, je moest eerlijk blijven, maar ik ben er maar 1 keer tijdens het rijden afgevallen en dat was wel in de 1e 5 minuten. Allereerste gras concours met paar honderd starts per dag. Daar was die verrassend braaf het 1e stuk, tot paar andere paarden flipten. Of er nu iets op zijn lijf kwam of hij gewoon meteen blinde paniek had weet ik niet. Weet sowieso weinig meer, behalve dat ik met hoofd op zadel geklapt ben en daarna overlopen door hem met stiften :')
Maar alle jaren daarna is er nooit iets gebeurd tijdens het rijden en daarvoor ook niet. Altijd alleen tijdens het opstappen en max 1e rondje. Wel de ernstigste blessure gehad door hem door hoe lelijk je eraf ging. Stuitje gebroken, uitval in been gehad, hele lijf gekneusd en bont en blauw en zware hersenschuddingeb

Hoewel ik wel zeker weet dat hij veel erger wad geweest bij zo'n ruiter als jouw voorbeeld.... Hij had vertrouwen van de ruiter nodig en beloningen. Geen straf of oneerlijk gedoe. En zeker geen "niet zeiken hij moet het maar leren".