Nederlandse gaat man te lijf in Egypte die ezel sloeg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Nederlandse gaat man te lijf in Egypte die ezel sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-25 20:21

NOS
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Dit is niet de ezel van het artikel. Foto: ©lifaya/BoktWiki

Een Nederlandse vrouw heeft veel lof gekregen van Egyptenaren op sociale media nadat ze een man te lijf was gegaan die een ezel met een zweep sloeg. Dat gebeurde bij de piramides aan de rand van Caïro.

Beelden die van het incident werden gemaakt zijn breed gedeeld op sociale media in Egypte. Online is daarna een debat losgebarsten over betere bescherming van dieren in het land.

Het incident vond vorige week woensdag plaats in Nazlet El-Semman, vlak bij de piramides van Gizeh. Op de beelden is te zien hoe een man herhaaldelijk een ezel slaat met een zweep. Vervolgens komt de Nederlandse in beeld, die de man te lijf gaat. Hij rent weg, waarop de vrouw achter hem aan rent.

De vrouw die de man aanviel, is de Nederlandse Joke van der Post (47), die al jaren in de omgeving woont. Ze runt er als dierenarts-assistent een dierenkliniek, de Good Karma Sanctuary. Ze behandelt er met haar collega's de ezels en paarden die voor toeristen worden ingezet. Dagelijks helpen ze vijftien tot vijftig dieren met problemen als zadelpijn, wonden, gebroken benen en andere verwondingen.

Van der Post strijdt met haar werk voor een beter leven voor de dieren, want mishandeling is volgens haar aan de orde van de dag. Ze heeft video's van eerdere incidenten waarbij ezels en paarden worden geslagen met een zweep.

"Uiteraard ben ik ertussen gesprongen", zegt Van der Post vanuit Egypte tegen de NOS. "Toen ik schreeuwde om te stoppen, werd ik voor hoer uitgescholden en de man lachte en ging vervolgens harder slaan." Daarop rende ze op de man af.

Rechtszaak
De Nederlandse werd afgelopen woensdag gearresteerd. Ze is sinds gisteren weer vrij, maar er hangt haar nog wel een rechtszaak boven het hoofd. "Ik kan waarschijnlijk zes maanden of een jaar gevangenisstraf krijgen, of misschien zelfs deportatie. Maar als dat betekent dat er hier eindelijk wat verandert, was dat het wel waard."

Online krijgt Van der Post juist veel steun. "Ik ben een Egyptenaar en ik dank u hartelijk voor wat u eerder deed. U bent een goed mens", is een van de reacties. Van der Post hoopt dat de video en haar actie leiden tot betere bescherming van de paarden en ezels in Egypte.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

capopjekop

Re: Nederlandse gaat man te lijf in Egypte die ezel sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:25

Wat een stoer mens. Geen woorden maar daden. Hopelijk wordt ze niet gestraft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:27

Ik heb het filmpje gezien, echt super hoe ze die man aangepakt heeft. Ik ben niet van oog om oog, maar in dit geval helemaal okay, imo.

Ik denk eerlijk gezegd dat ze wel een straf krijgt. Maar hopelijk valt die mee, vooral omdat ze de publieke opinie aan haar kant heeft en zich inzet voor de gemeenschap.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 13-04-25 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

*Burp*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:28

Ik heb hem ook even bekeken. Ze konden opeens hard rennen. Stelletje helden

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:29

Wat een dappere daad. Bizar dat dit een rechtzaak wordt.

Doe wel en zie niet om

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:35

Goed zo. Die man zou gestraft moeten worden, niet zij.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:37

Wat een heldin!
Ik ben absoluut niet voor geweld, maar in dit geval kreeg meneer geheel verdiend eens een koekje van eigen deeg.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:41

Het gaat op Facebook ook echt zo rond dat filmpje.
Echt zo gedurfd wat ze daar deed _/-\o_

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:51

Ze was er voor opgepakt maar weer vrij gelaten. De politue daar doet nu onderzoek naar de misstanden daar. Het mishandelen schijnt dagelijkse kost te zijn op die plek

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:50

Ik kom haar regelmatig tegen op instagram en de beelden zijn niet mals. Stelletje imbecielen daar.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:00

Echt om te janken , die mentaliteit en houding tegenover dieren daar. Als ze echt niet meer kunnen , worden ze voor dood achter gelaten.

Ik vind dit echt een super actie van haar en echt verdiend. Had ie niet verwacht , aan z'n blik en reactie te zien.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:14

Not all heroes wear capes

Volg mijn paardenleven op Instagram of Youtube !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:34

Wat een geweldige vrouw en wat een enorme lafbek(ken), die kerels die deze beestjes zó slaan!!! Die gasten moeten keihard aangepakt worden. Achterlijke idioten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 23:14

Een vrouw naar mijn hart!

Als er ergens geld ingezameld word voor haar advocaatkosten en iemand ziet dat ergens staan, kan die dat dan melden ajb? Ik draag dan graag bij. :)

snoeskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 00:48

Wat een powervrouw! Super

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 00:51

_/-\o_ Powervrouw inderdaad. Durf het filmpje niet eens te kijken, lezen was genoeg. Helemaal top wat ze heeft gedaan, hopelijk krijgt ze er geen straf voor.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 07:33

Dus geweld tegen dieren is fout, maar geweld tegen mensen gerechtvaardigd als ze geweld tegen dieren gebruiken? Oké.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 07:43

Tja, voelen werkt beter als horen in sommige hardleerse gevallen.

Ik zou het niet kunnen, om te werken in zo een land en dagelijks te moeten zien hoe de dieren daar echt mishandeld worden.

Jachttraining, neuswerk en FUN!

Life skills voor jou en je hond bij http://www.dogsonpoint.be (Belgisch Limburg)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 07:49

Wat een heldin, alleen al om dit werk te doen. Zoveel leed en wreedheid tegen dieren te zien jaar in jaar uit… respect

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 08:00

nps schreef:
Dus geweld tegen dieren is fout, maar geweld tegen mensen gerechtvaardigd als ze geweld tegen dieren gebruiken? Oké.

Als jij het nodig vindt een ezel die gewoon staat te staan, steeds met een zweep op de kont te slaan zodat het uithaalt en daar bij staat te lachen, ja dan mag je wel een keer een stomp op je neus krijgen. Kijken of jij dat leuk vindt.

Dat zinloze geweld tegen dieren in Cairo moet maar een keer afgelopen zijn, al het leed daar is vreselijk.

*Burp*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 08:06

Precies en toen ze eerst iets riep begon die gozer te schelden. Dat soort type mag het wel eens voelen dat er consequenties kunnen zijn als je een weerloos dier mishandelt en een vrouw uitscheldt. 0 medelijden mee

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 08:15

nps schreef:

Hij heeft gewoon een paar tikken met zo'n zelfde zweep gekregen als hij het dier nodeloos sloeg. Hij is niet het ziekenhuis in gemept ofzo.

Dus dat geweld tegen die vent viel wel mee.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 08:26

Alejandro Z1+9 Dressuur L+10 mennen / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+8 mennen L+5 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 08:30

ivy_power89 schreef:
Ik kwam anders net dit bericht tegen....

https://112vdg.nl/2025/04/14/nederlands ... cJFVPA5gpg

Wat is daar anders dan in de OP?

Maar geweldige actie.
En mooi dat die kerel zich zo snel uit de voeten maakt.

Ben alleen bang dat het bij zo'n idioot niets helpt.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 08:34

nps schreef:

Een vastgebonden weerloos dier kapot meppen, iemand die er iets van zegt voor hoer uitschelden en dan nog harder op het beestje in slaan... Ik ben niet voor geweld maar in dit geval juich ik de dame van harte toe.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu