Vader Jazmin Yom-Tov eist tonnen van Anky van Grunsven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Vader Jazmin Yom-Tov eist tonnen van Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-25 21:07

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Any van Grunsven, hier met Salinero tijdens de Olympische Spelen van 2008 in Peking. Foto: Kit Houghton/FEI

Arie Yom-Tov, de vader van dressuuramazone Jazmin Yom-Tov, beschuldigt Anky van Grunsven en Sjef Janssen van het niet leveren van goed werk. Hij betaalde 250.000 euro per jaar aan Anky Holding, het bedrijf van Van Grunsven en Janssen. Voor dit geld zouden vijf paarden en twee ruiters, waaronder Jazmin, getraind worden tot kampioenen. Het doel was om olympisch goud te halen, maar dit is niet gelukt. Yom-Tov eist nu zijn geld terug.

Niet gemotiveerd
Anky en Sjef herkennen zich niet in de beweringen van de Hongaarse miljonair. Ten overstaan van de rechter verklaart ze dat Jazmin "uitzonderlijk talent had, maar niet altijd gemotiveerd was". Yom-Tov is het daar niet mee eens. Volgens hem hebben Van Grunsven en Janssen niet aan de verwachtingen voldaan. Daarnaast zou Sjef Janssen zich regelmatig verbaal hebben misdragen in het bijzijn van Jazmin. Zo zou hij haar hebben verteld over zijn seksuele escapades. Toen het meisje in 2023 naar Boedapest terugkeerde, heeft Arie Yom-Tov aangifte gedaan van seksuele intimidatie.

Tegeneis
Bram Thomas Craemer, de advocaat van Van Grunsven en Janssen, stelt dat deze beschuldiging enkel en alleen naar voren is gebracht om het stel tot een schikking te laten komen. Het kantongerecht in Boedapest heeft een vonnis uitgebracht, waarin wordt geconcludeerd dat er zich geen strafbare feiten hebben voorgedaan. Dit pleit Janssen vrij. Daarnaast eist Anky Holding de betaling van nog openstaande facturen van Yom-Tov. Het is nog maar de vraag of het bedrijf recht heeft op de betaling, omdat de trainingen voortijdig zijn afgebroken.

De uitspraak staat gepland op 28 mei.

Gebruikte bronnen:

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Anomien

Re: Vader Jazmin Yom-Tov eist tonnen van Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:12

Bijzonder.
Als het waar is en diegene was niet gemotiveerd genoeg, kun je als trainer input leveren tot je een ons weegt….

Toch wel bijzonder. Omdat ik veel betaal, moeten ze kampioenen worden. Er spelen toch meer factoren mee?

Koop dan gewoon juryleden om als je met veel geld 100% zekerheid wil hebben op goud.

Boehoe!!

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:47

Manier waarop het artikel geschreven is doet het inderdaad lijken dat die klant zekerheid op goud wou. Dat is zo onrealistisch dat het wel overdreven moet zijn...
En als er al in 2023 beschuldigingen van wangedrag zijn gemaakt dan zou er wel eens meer kunnen zijn aan het verhaal. Ben benieuwd wat er nog van komt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 08:00

Wat een bizar verhaal ?!

Don't take anything for granted

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 08:59

Haha, sjonge..alsof je zo maar Olympisch kampioen wordt met een bak geld. Niet alles is te koop meneer? Dat is ontzettend hard werken en doorzettingsvermogen voor nodig wat zo te lezen ontbrak.

Dat Sjef een rare druif is dat geloof ik meteen maar als dat in 2023 was hadden in de tussentijd ook wel de overstap kunnen maken naar een andere trainer als het allemaal zo ernstig was.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:11

Och, kan me zo maar voorstellen dat Sjef geschreeuwd heeft : Ga nu eens op je reet zitten en tieten vooruit :D . Maar meisje vond het hier helemaal geweldig volgens haar sociale media .
Misschien wel een klassiek voorbeeld dat succes niet altijd te koop is .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:16

Je komt een heel eind met een berg geld. Waarvan acte.
Volgens mij was ze best leuk aan t rijden. Maar ja, je moet ook echt gemotiveerd zijn en doorzetten kunnen.

Ja...Olympisch kampioen worden is wel even wat anders. En daar kun je geen garantie op krijgen, hoeveel je ook betaalt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:35

Hmm.. zelf vind ik wel dat het gevaar van ‘ach ja die Sjef is een aparte vent’ zegmaar, het gevaar in zich heeft dat gebagatelliseerd zou kunnen worden wat een jong meisje dan ter ore komt,
en dat in combinatie met het zich vrij moeten voelen in het gebruik van haar lichaam bij het paardrijden, zou wel voor belemmering kunnen hebben gezorgd bij haar qua doorgroeien en tot haar beste kunnen te komen.
Bedoel, boven op een paard verstop je jezelf niet, maar als zo’n meisje zich uit gène wel wil verstoppen dan geeft dat toch spanning in het lichaam en onvrijheid in het rijden.
Ik denk dus ook dat trainers zich daar wel bewust van mogen zijn. En professioneel dienen te blijven richting een trainee.

Dus kortom, hoewel succes niet te koop is, is het voor een trainingsstal belangrijk om, ondanks passie en apartigheid, wel binnen de gestelde normen en kaders te blijven werken.
Kan je dat niet, biedt dan ook die training niet aan.

Paarden ❤️

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:12

Ik zeg niet dat sjef heilig is, het is gewoon een ongelofelijke hork, tenminste, zoals ik hem vroeger meemaakte. Dus kan maar zo zijn dat dit nog steeds zo is.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:25

Rijkunst is niet te koop!

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:31

Even los van de seksuele intimidatie... Je kunt toch nooit met training de zekerheid op een gouden Olympische medaille kopen? Het mag je doel zijn, maar meer dan een voornemen kan het nooit zijn. Ik vind het ook een raar verhaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:33

_Lorette_ schreef:
Even los van de seksuele intimidatie... Je kunt toch nooit met training de zekerheid op een gouden Olympische medaille kopen? Het mag je doel zijn, maar meer dan een voornemen kan het nooit zijn. Ik vind het ook een raar verhaal.

Ik kan me ook niet voorstellen dat Anky en Sjef met die voorwaarde akkoord zijn gegaan, dan is recept voor falen.

*Burp*

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:36

_Lorette_ schreef:

Die seksuele intimidatie is ook niet te bewijzen. Denk dat die Yom Tof weinig kans maakt

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:06

Ik kan me nog een instructeur van heel vroeger herinneren, die pakte je bij je bovenbeen, handen onder in rug, bij de schouders , hand op buik, nú wordt dat waarschijnlijk als ongewenst gezien, wij wisten niet beter, hij deed dat bij iedereen wel een keer om duidelijk te maken waar je op moest letten. Moet je nu eens proberen en er zit een verkeerde gast te kijken en je hebt al een probleem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:45

ja dat is inderdaad nu de vraag.
is het gewoon echt serieuze seksuele intimidatie of meer.

Of inderdaad het zit niet op je doos en tieten naar voren.
Wat vroeger heel oke was kan nu natuurlijk echt niet meer. :')

Ik zou zeggen als het echt iets ernstigs is dat ik als ouder mijn dochter daar niet 1 keer meer liet lessen.

En verder, er is veel te koop met geld, maar een gouden plak nog altijd niet.
daarvoor moet je serieus zelf aan de gang.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:47

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vroeger ook afschuwelijk vond als mensen dat zeiden, heb er niks aan overgehouden maar vond het ook echt niet prettig als opgroeiend tienermeisje.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:56

Maar de aanklacht gaat nu niet over de seksuele intimidatie maar over het niet behalen van olympisch goud zoals ik het lees.

Hij is vergeten wat juryleden om te kopen :=

[o]

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:07

Anky Holding zal nooit een garantie gegeven hebben op een gouden medaille op de OS, zo onnozel zijn ze heus niet. Ze zijn waarschijnlijk alleen maar overeengekomen om een optimaal trainingsplan op te stellen en geschikte paarden te hebben om daarmee aan dat doel te werken. Iedereen mag doelen hebben, maar garanties geven is ondenkbaar. Je kan je ook afvragen waarom de familie Yom Tov denkt dat ze alles in huis hebben om bovenin het klassement te rijden op de OS?

Dat Sjef ergens over een grens is gegaan is best heel aannemelijk, maar dat is een andere kwestie.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:12

verootjoo schreef:
Maar de aanklacht gaat nu niet over de seksuele intimidatie maar over het niet behalen van olympisch goud zoals ik het lees.

Hij is vergeten wat juryleden om te kopen :=

Wilde ik net schrijven…moet hij ook juryleden omkopen als ze het niveau zou halen.
Het is toch wel een sport waar je veel kan maar je moet wel met je ziel en zaligheid erin er
voor moet gaan. Als je echt de top in wilt en de jongedame kan dat net niet of ongemotiveerd is
voor de echte top gaat het gewoon niet.
Geen idee of ze ook nog toppaarden heeft om het eventueel te halen….
Laatst bijgewerkt door kally op 13-04-25 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:12

Popstra schreef:
Rijkunst is niet te koop!

Nee, maar met een heel goed paard en goede les (dat alles kost veel geld) kom je een heel eind. Die andere beschuldigingen lijken in het vak "me too" te horen en dat is tegenwoordig gelukkig wel strafbaar. Als het zo zou zijn dat Sjef zijn boekje te buiten gaat dan zou Anky daar stevig op moeten handhaven!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 14:02

De nare kant van topsport. Dat Anky en Sjef daar überhaupt aan meewerken….money talks. De dromen van rijke mensen zijn (waren mss al) voor hen een verdienmodelletje geworden zo blijkt maar weer. Arme paarden die daar de dupe van worden…van de ambitie en geld van mensen en trainers.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 14:10

Te weinig info om een kant te kiezen. Laat een rechter maar oordelen.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 14:34

BigOne schreef:
Ik kan me nog een instructeur van heel vroeger herinneren, die pakte je bij je bovenbeen, handen onder in rug, bij de schouders , hand op buik, nú wordt dat waarschijnlijk als ongewenst gezien, wij wisten niet beter, hij deed dat bij iedereen wel een keer om duidelijk te maken waar je op moest letten. Moet je nu eens proberen en er zit een verkeerde gast te kijken en je hebt al een probleem.

Ja, zo'n instructeur had ik ook. En als ik om me heen kijk, ook bij de kaderjeugd kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dat voor hen ook niet slecht zou zijn.
Je leerde er namelijk wel van zitten.
Maar ja, je hebt gelijk, het zou niet meer kunnen.

Verder is dit natuurlijk typisch een verhaal van "Ik heb geld, dus ik kan alles kopen".
Helaas voor deze man gaat dat hier niet op zonder optimale inzet en zonder dat alles goed samenvalt. Gelukkig niet.

Het is natuurlijk het verdienmodel van Anky en Sjef, rijke jeugd opleiden, en is daar iets mis mee?
Op zich niets
Maar garanties geven kan niet in deze sport waarbij alles moet kloppen. Zullen ze waarschijnlijk ook niet gedaan hebben.

Dat Sjef een lomp varken kan zijn, weet ik wel van welingelichte kringen, maar dat hoeft natuurlijk geen seksuele intimidatie in te houden.

Het blijft een raar verhaal.

Wel op, niet over de rug van het paard.
[o]

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 15:15

Het hangt toch niet alleen van de amazone af of men bij wedstrijden goud wint of heb ik het verkeerd voor? Het heeft toch te maken met een samenspel van factoren en het paard dat rijdt.
Topsport heeft me eigenlijk nooit echt geïnteresseerd. Werkt men bij bovenstaand gegeven nog met mensen en paarden?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 15:38

Nee, met dromen en verwachtingen.

Wel op, niet over de rug van het paard.
[o]