Fokkerij

Voor eigenaresse Yvonne Copal is Tuschinski-dochter Anne een ‘once-in-a-lifetime’ paard. Maar ze overtuigde niet alleen haar eigen amazone; vanaf driejarige leeftijd tot en met de Grand Prix wist ze ook anderen keer op keer te imponeren. Haar nakomelingen nemen het stokje van de inmiddels twintigjarige Anne feilloos over. Twee zonen van de merrie zijn succesvol op het allerhoogste niveau.
Sportgenen liggen verankerd in de sterk verervende moederlijn van Anne. Haar moeder is de preferentie prestatiemerrie Rinoeska (v.Havidoff), die ook het Grand Prix-paard Binoeska bracht. Deze volle zus van Anne schreef onder Tom Verhoeven internationale overwinningen in de Grand Prix U25 op haar naam. Met Jessica Poelman liep eveneens volle zus Enouska bij de Junioren. De familie Verhagen uit Sint-Oedenrode fokte jarenlang succesvol met deze moederlijn. Daar maakte Yvonne Copal voor het eerst kennis met haar oogappel Anne. “Mijn vader wilde investeren in een aantal goede veulens”, begint Yvonne. “Ik werkte bij Ad Valk, waar ik onder andere Tuschinski onder het zadel had. Op de afstammelingenkeuring van Tuschinski gaf mijn vader bij Ad aan dat hij een veulen zocht. Ad tipte ons Anne. Ze was op stal niet direct een eyecatcher, maar eenmaal in beweging viel ze meteen heel erg op. Ze was een smal, hoogbenig en langgelijnd veulen. Ze kon heel sterk bewegen, met veel afdruk en kracht. Op de afstammelingenkeuring van Tuschinski kochten we toen nog een veulen: Avanti.” Jo Copal deed een goede investering met zijn twee Tuschinski-veulens. Niet alleen Anne liep later Zware Tour, ook Avanti was onder de Amerikaanse Elisabeth Ball succesvol in de internationale Grand Prix.
Lees hier verder https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:31155