Sport

Romeo 88, die samen met ruiter Harry Charles deel uitmaakte van het Britse team dat tijdens de Olympische Spelen 2024 in Parijs het teamgoud won, mag met pensioen. De bruine Zangersheide-ruin van Contact van de Heffinck uit de Orlandomerrie Only Picobello Z werd geboren op 9 mei 2009 en mag nu van zijn oude dag genieten in de Verenigde Staten.
Als jong paard begon hij in 2014 aan zijn sportieve loopbaan, toen nog onder het zadel van de Nederlandse ruiter Lowie Joppen. Met hem nam Romeo 88 in 2015 deel aan de Wereldkampioenschappen voor jonge springpaarden in het Belgische Lanaken. Hier eindigden ze op de 30e plaats. In 2016 ging de Italiaanse ruiter Alberto Zorzi hem rijden, afgewisseld met de Amerikaanse Jessica Springsteen. Aan het eind van dat jaar nam de Nederlandse Roosje Brouwer de teugels over, in 2017 gevolgd door de Italiaanse ruiter Roberto Previtali. Vanaf 2018 was hij weer in Nederlandse handen, toen Jeroen Dubbeldam in het zadel plaatsnam. Dat jaar heeft de Belgische Annelies Vorsselmans hem ook enkele maanden gereden, voordat in mei 2019 de Ier Darragh Kenny de teugels overnam. Hij reed Romeo 88 tot en met 2020. Begin 2021 ging Harry Charles de bruine ruin rijden en met succes. In april 2022 nam Harry Charles met Romeo 88 deel aan de finale van de Wereldbeker Springen in Leipzig, waar ze als 4e eindigden. Later dat jaar, in augustus 2022 kwam de combinatie aan de start bij de Wereldkampioenschappen in Herning. Individueel werden ze 30e en met het Britse team was er brons in de landenwedstrijd. Twee keer stond Romeo 88 met zijn ruiter Harry Charles op de Olympische Spelen. In 2021 in Tokio werd de combinatie 10e met het team en moest hij zich in de individuele finale terugtrekken. In 2024 in Parijs was er individueel een 11e plaats en wonnen ze met het Britse team de gouden teammedaille.
Romeo 88 zal teruggaan naar zijn eigenaresse Anne Thompson in de USA, waar hij mag gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Op zijn Instagram-pagina blikt Harry Charles terug op zijn mooie loopbaan met Romeo 88: “Romeo, dankjewel voor alles. Je hebt mijn leven veranderd en ik ben je daar voor altijd dankbaar voor. Twee Olympische Spelen, 4e in finale van de wereldbeker, brons bij de wereldkampioenschappen en vele dubbele foutloze rondes en podiumplaatsen in de grootste Grand Prix-wedstrijden ter wereld, maar de kers op de taart was toen we afgelopen jaar in Parijs olympisch kampioen werden. Jij was er de gehele weg bij en ik heb van elke seconde genoten. Dankjewel aan @annthompson6893 dat hem de afgelopen 5 jaar aan mij hebt toevertrouwd, ik hoop dat we je trots hebben gemaakt. Dank voor de kansen die je me gaf met Balou du Reventon en Aralyn Blue, je gaf me de kans waar velen alleen maar van konden dromen. Romeo zal zijn oude vriend Balou gaan vergezellen in de USA, waar hij van zijn pensioen zal genieten. Het maakt mij blij dat hij op het hoogtepunt stopt met zijn sportloopbaan en mag gaan genieten van het lange pensioen in goede gezondheid, dat hij verdiend heeft. Dankjewel zal nooit genoeg zijn. Geniet van je pensioen, mijn vriend!”
Gebruikte bronnen: