Sport

PAARDENSPORT - "Mennen is a way of life." Het is een uitspraak die Harry Streutker (56) uit Coevorden vaak gebruikt. Pas na z'n veertigste ontdekte hij de mensport en stelde hij Het Drents Vierspan samen. Nu gaat ieder vrij uurtje, buiten z'n fulltime baan om, naar z'n passie.
"Je moet wel een beetje gek van het spelletje zijn want geld verdienen doe je er niet mee. Het kost juist bakken met geld", lacht Streutker.
"Het is de kick dat je vier van die paarden voor je kar hebt staan en dat ze doen wat jij wil en dat ze dat met plezier doen. Dat is gewoon gaaf."
Volksverhuizing
Tijdens de internationale seizoenopening van de menners in Exloo meldt Streutker zich al op woensdag bij het Hippisch Centrum. Want aan een menwedstrijd gaat een complete volksverhuizing vooraf. Er wordt een vrachtwagen met een oplegger van meer dan twaalf meter geparkeerd. Daarin staan de vijf wedstrijdpaarden, twee koetsen en de bijbehorende tuigen en voorin zit een 'living'.
Daarnaast neemt Streutker nog een aanhanger van meer dan negen meter mee achter z'n auto. Daarin staan twee stapelbedden en een keuken. Ook gaat er nog een trailer vol voer voor de paarden mee.
Menteam
Buiten z'n gezin bestaat het menteam uit nóg tien mensen. "We hebben een dressuurteam en een menteam. Het dressuurteam bestaat uit vier amazones en één ruiter. Zij rijden twee tot drie keer per week de paarden onder het zadel om ze in conditie te houden. Daarnaast rijden zij ook wedstrijden. De paarden gaan met hen richting Z1-niveau. En daarnaast gaan er altijd vijf mensen van het menteam mee naar de wedstrijden. Het zijn allemaal vrienden en voor hen is het ook een hobby."
Martine Meiringh is een vrouw van het eerste uur. Zij rijdt al zeventien jaar voor de familie Streutker. "Paarden zijn mijn hobby. Ik kan rijden, Harry wil ze graag in conditie houden en op die manier heb je een win-winsituatie", legt Meiringh uit.
Amateur tussen de profs
Eén van de concurrenten in Exloo is IJsbrand Chardon: onder meer veertienvoudig wereldkampioen. In tegenstelling tot Streutker, die er nog een fulltime baan bij heeft, is Chardon full-prof. Hij kijkt vol bewondering naar de prestaties van de 56-jarige Coevordenaar.
"Ik heb ongelofelijk veel respect voor die man als je ziet hoeveel tijd hij erin stopt en wat voor prestaties op hoog niveau hij keer op keer neerzet. En zij doen het met de spullen die ze hebben. Zij kopen niet ieder jaar twee of drie nieuwe paarden om hun span te verbeteren. Dus daar heb ik echt bewondering voor."
Dressuur
Een menwedstrijd bestaat uit drie onderdelen op drie verschillende dagen. Daarom is het al met al een lange exercitie. Na de dressuurproef volgt de spectaculaire marathon en het toernooi wordt afgesloten met de vaardigheid.
"Dressuur is eigenlijk het leukste. De marathon ben ik het minst goed in, daar ben ik te laat voor begonnen en vaardigheid ligt ons ook wel goed", laat Streutker weten.
Pin breekt af
De seizoensopening in Exloo loopt niet helemaal op rolletjes. Na de keurige zesde plaats in het dressuur, gaat het op hindernis vijf van de marathon mis. Er blijkt een pin afgebroken te zijn waardoor er ook een streng is losgeschoten. Een van z'n paarden Khadar komt vast te zitten en houdt wat schaafwonden over aan het ongelukje. Omdat Streutker zijn vierspan in de hindernis moet uitspannen, komt hij niet meer voor in het eindklassement.
Het Drents Vierspan mag nog wel buiten mededinging en met een vervangend paard in de vaardigheidsproef starten. Daarin eindigt de Drentse combinatie als vijfde.
EK mennen
Het grote doel van Streutker dit seizoen zijn de Europese kampioenschappen die in september in het Duitse Lähden worden verreden.
Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een video.