Lisanne in Australië: over droogte, voerkwaliteit en meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Lisanne in Australië: over droogte, voerkwaliteit en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 14:20

KFPS
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Wie de keuring in Australië heeft gevolgd zag ook Lisanne de Jonge-Veenje voorbij komen. Ze is met haar man Ramon zes weken Down Under om paarden te trainen. Met twee Stermerries en een IBOP van 78 punten was het een geslaagde trip. ‘Supergaaf om te doen’, reageert ze.

24/7 buiten
Toch zijn de omstandigheden voor de paarden heel anders dan in Nederland. ‘In Australië hebben ze momenteel de droogste zomer ooit. Het is nu herfst, maar het is de hele zomer heel warm geweest.’ De paarden staan echter 24/7 buiten vertelt de amazone. ‘Paardenmensen hebben hier eigenlijk geen stallen. Ook als het 30 graden is staan ze buiten. Ja, en ondanks dat er schaduw te vinden is staan ze in de zon. Ze hebben daar blijkbaar geen last van. Wij gaan naar binnen omdat het te heet is, maar de Friese paarden die hier geboren zijn hebben er helemaal geen last van.’ Met de droogte is water schaars. ‘Daar zijn we dan ook zuinig mee, kort douchen dus, ook voor de paarden. Het land of de bak sproeien gaat dan niet.’

Zo’n droge zomer betekent ook geen gras. ‘De paarden krijgen veel hooi. Voor ons is ruwvoer de basis, maar dat hooi is niet van topkwaliteit’, geeft Lisanne aan. ‘Dus er zit een behoorlijk deel krachtvoer in het rantsoen, aangevuld met vitaminen en mineralen.’ Ook de verzorging van de hoeven vraagt aandacht. ‘Als het zo droog is krijg je last van scheuren in de hoeven, we hebben er dan ook veel olie op gedaan.’

Dekvergunning
Het was al een tijdje geleden dat Lisanne haar witte paardrijbroek kon aantrekken voor een wedstrijd. ‘Ik heb in oktober een ongeluk met mijn knie gehad, maar was weer op tijd fit.’ Bij Friesian Dreams trainde ze de twee volle zussen Meisje en Sietske fan Friesian Dreams (Ypeus x Haitse 425) en hun halfbroer van Omer 493, Jelte fan Friesian Dreams Ster AA. Jelte kwam als dracht naar Australië met zijn moeder Wietske Stal de Oergong Ster (Haitse 425 x Jerke 434). Een Ster kreeg Jelte al, deze keuringsronde stond voor hem in het teken van een IBOP. ‘Jelte werd al onder het zadel gereden, hem heb ik volop getraind. De merries kenden nog bijna niets, dus ze hebben veel geleerd’, vertelt Lisanne over haar werk. De merries trainde ze voor de keuring aan de hand. Met Jelte reed ze naar 78 punten voor zijn IBOP. ‘En hij is gepresenteerd voor een dekvergunning. De uitslag hierover volgt nog’, vertelt Lisanne. ‘De beschikbaarheid van sperma is hier beperkt, dus als je wilt fokken dan heb je een hengst met dekvergunning nodig.’

Azmay

Re: Lisanne in Australië: over droogte, voerkwaliteit en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:45

Lijkt me een top ervaring.

Fijn ook dat zoveel paarden dag en nacht buiten staan.
Ik heb in Australie veel 1 en 2 jarige race paarden gezien die 23 uur op stal met een mini uitloopje stonden een groot deel van het jaar. De hobbyisten die ik kende hadden ook allemaal afsluitbare stallen, maar die paarden stonden wel elke dag buiten.

Lienek

Re: Lisanne in Australië: over droogte, voerkwaliteit en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 03:19

Hier in Nieuw Zeeland staan ze ook altijd buiten.
Ook hier extreem droge zomer gehad en nu net vandaag de eerste koude regenachtige dag!
Alles is geel ipv groen.