Bokt Community
Al enkele jaren is in Utrecht de visdeurbel een groot succes. Via een live webcam kunnen mensen kijken of ze vissen zien voor de Weerdsluis. Deze sluis is normaal gesproken gesloten, wat betekent dat vissen daar niet langs kunnen op weg naar hun plek om eitjes te leggen. Daarvoor werd destijds de visdeurbel in het leven geroepen. Zodra mensen vissen zien op de webcam, kunnen ze op de bel drukken. De sluiswachter krijgt dan een signaal, waarna hij besluit om al dan niet de sluis te openen.
In de huidige tijden, waarin dierenwelzijn steeds belangrijkere vormen aanneemt, is autonomie van het dier een groot speerpunt. Maar helaas zijn eigenaren niet altijd thuis om te zien wat hun dier doet of nodig heeft. Voor drachtige merries kost het in de gaten houden de eigenaar nog wel eens zijn/haar/diens nachtrust. Om niet elke keer naar stal te hoeven, kwamen daar veelvuldig webcams en ontstond de zogenaamde 'marestare'.
Ook op Bokt zijn de live te volgen merries populair. Bokkers volgen maanden mee met de dracht en krijgen vaak zelfs de kans om de bevalling mee te volgen! Er zijn bokkers die dankzij bokt bij de geboorte van hun veulen waren omdat meekijkende bokkers hen contacteerden.
Sommigen van jullie weten dat mijn Terror terug gedekt zal worden dit jaar en haar vorige veulen zette ze behoorlijk vroeg op de wereld. Dus in mijn zoektocht naar de beste manier om er de volgende keer bij te zijn kwam ik per toeval uit bij Dierbel…
Dierbel heeft het initiatief van de visdeurbel gecombineerd met het idee van marestare. Mensen kunnen hun webcam aanmelden en aangeven op welk moment ze graag willen dat ze een seintje krijgen. Bijvoorbeeld als een paard voor het hek staat omdat hij er door wil, als hun dier overmatig veel ligt of juist onrustig is, als de kat dingen doet die niet mogen als de eigenaar thuis is, of simpelweg omdat ze willen weten hoe vaak een (wild) dier bijvoorbeeld een voederhuisje bezoekt. [b] of als bv mijn Terror nog eens besluit om op 316 dagen even snel de baby er uit te duwen. Ik probeer altijd te luisteren naar mijn paarden. Ik observeer, voel… zeg ik het zelf, ik ga best ver voor mijn paarden en toch schiet ik soms te kort omdat ik maar 1 persoon ben. Ik kan maar op 1 plaats zijn, heb maar 1 paar ogen…. Via deze camera kan ik veel meer ogen laten helpen mee kijken naar de noden van mijn paarden binnen Míjn parameters van hoe ik gecontacteerd wil worden en wanneer.
Sinds de site in januari in het leven werd geroepen, is het een groot succes met kijkers. Gemiddeld wordt er rond de 300 keer per dag op een van de bellen gedrukt! Hiermee krijgen baasjes meer vrijheid en dieren meer autonomie.
Met mijn plannen om te fokken en met alle bokkers die vaak zo trouw mee kijken vond ik dit een mooi initiatief om in de kijker te zetten in mijn blog. Deze camera is niet alleen voor drachtige merries maar voor zoveel meer dat het leven van onze viervoeters makkelijker kan maken.
Immers: als twee meer weten dan 1 hoeveel kennis heeft Bokt dan te bieden?
Via dit initiatief had ik dit prachtige snoetje wellicht ter wereld kunnen zien komen:

Ik zou iedereen aan raden om eens een kijkje te nemen op de site.