Harmony in chaos: met een camera naar welzijn!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Harmony in chaos: met een camera naar welzijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 09:41

*Bokt
Bokt Community

Al enkele jaren is in Utrecht de visdeurbel een groot succes. Via een live webcam kunnen mensen kijken of ze vissen zien voor de Weerdsluis. Deze sluis is normaal gesproken gesloten, wat betekent dat vissen daar niet langs kunnen op weg naar hun plek om eitjes te leggen. Daarvoor werd destijds de visdeurbel in het leven geroepen. Zodra mensen vissen zien op de webcam, kunnen ze op de bel drukken. De sluiswachter krijgt dan een signaal, waarna hij besluit om al dan niet de sluis te openen.

In de huidige tijden, waarin dierenwelzijn steeds belangrijkere vormen aanneemt, is autonomie van het dier een groot speerpunt. Maar helaas zijn eigenaren niet altijd thuis om te zien wat hun dier doet of nodig heeft. Voor drachtige merries kost het in de gaten houden de eigenaar nog wel eens zijn/haar/diens nachtrust. Om niet elke keer naar stal te hoeven, kwamen daar veelvuldig webcams en ontstond de zogenaamde 'marestare'.

Ook op Bokt zijn de live te volgen merries populair. Bokkers volgen maanden mee met de dracht en krijgen vaak zelfs de kans om de bevalling mee te volgen! Er zijn bokkers die dankzij bokt bij de geboorte van hun veulen waren omdat meekijkende bokkers hen contacteerden.

Sommigen van jullie weten dat mijn Terror terug gedekt zal worden dit jaar en haar vorige veulen zette ze behoorlijk vroeg op de wereld. Dus in mijn zoektocht naar de beste manier om er de volgende keer bij te zijn kwam ik per toeval uit bij Dierbel…

Dierbel heeft het initiatief van de visdeurbel gecombineerd met het idee van marestare. Mensen kunnen hun webcam aanmelden en aangeven op welk moment ze graag willen dat ze een seintje krijgen. Bijvoorbeeld als een paard voor het hek staat omdat hij er door wil, als hun dier overmatig veel ligt of juist onrustig is, als de kat dingen doet die niet mogen als de eigenaar thuis is, of simpelweg omdat ze willen weten hoe vaak een (wild) dier bijvoorbeeld een voederhuisje bezoekt. [b] of als bv mijn Terror nog eens besluit om op 316 dagen even snel de baby er uit te duwen. Ik probeer altijd te luisteren naar mijn paarden. Ik observeer, voel… zeg ik het zelf, ik ga best ver voor mijn paarden en toch schiet ik soms te kort omdat ik maar 1 persoon ben. Ik kan maar op 1 plaats zijn, heb maar 1 paar ogen…. Via deze camera kan ik veel meer ogen laten helpen mee kijken naar de noden van mijn paarden binnen Míjn parameters van hoe ik gecontacteerd wil worden en wanneer.

Sinds de site in januari in het leven werd geroepen, is het een groot succes met kijkers. Gemiddeld wordt er rond de 300 keer per dag op een van de bellen gedrukt! Hiermee krijgen baasjes meer vrijheid en dieren meer autonomie.

Met mijn plannen om te fokken en met alle bokkers die vaak zo trouw mee kijken vond ik dit een mooi initiatief om in de kijker te zetten in mijn blog. Deze camera is niet alleen voor drachtige merries maar voor zoveel meer dat het leven van onze viervoeters makkelijker kan maken.
Immers: als twee meer weten dan 1 hoeveel kennis heeft Bokt dan te bieden?

Via dit initiatief had ik dit prachtige snoetje wellicht ter wereld kunnen zien komen:

Afbeelding

Ik zou iedereen aan raden om eens een kijkje te nemen op de site.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:06

Wat een geweldig initiatief! Zulke dingen geven het vertrouwen in de mensheid altijd weer een boost. Er is veel mis in de wereld, maar er is gelukkig ook nog goed. +:)+

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:16

Wat leuk! Dat word de hele dag kijken _O-

Misschien eens zien of ik m'n merries daar binnenkort ook op kan krijgen. Toch altijd bang om het te missen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 10:20

Daphne__ schreef:
Wat leuk! Dat word de hele dag kijken _O-

Misschien eens zien of ik m'n merries daar binnenkort ook op kan krijgen. Toch altijd bang om het te missen.

Ik heb Joy toen nét gemist na nog een uur debatteren of ik op stal zou slapen of vroeg er heen zou gaan…. Vind dat nog steeds zo jammer. Als Rêve hopelijk drachtig raakt wil ik volgend jaar hulp. :+:

Konstantine schreef:
Wat een geweldig initiatief! Zulke dingen geven het vertrouwen in de mensheid altijd weer een boost. Er is veel mis in de wereld, maar er is gelukkig ook nog goed. +:)+

Ah de wereld is niet zozeer naar de …. Het is meer soort zoekt soort dus we komen vaak met grote groepen minder leuke mensen ineens in aanraking als het gebeurt waardoor het lijkt alsof de mensheid ‘stuk’ is.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:21

Wat leuk!
Ik zie als onderste camera 'Turbo the hedgehog', die is van Bokker Cayenne :)

c_alsemgeest

Re: Harmony in chaos: met een camera naar welzijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:22

Wat een leuk en goed initiatief, ga zeker kijken... misschien wel alles :+

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:35

1 april

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:37

Ontspannen tv :D etende paarden gegarandeerd succes :))

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:00

Ik word op de voorpagina meteen begroet met een foto van een kat bij een spijlenhek... waar tien centimeter speling onder zit. Nee, volgens mij moet een kat zich daar makkelijk onderdoor kunnen wringen. Doorheen trouwens ook.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:06

Naskapower schreef:
1 april

Eerder gat in de markt. Dit lijkt me geen hoax

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:19

Lijkt mij ook gewoon echt hoor. Ik vind het iig een top idee. Wel genieten om te zien hoe wantrouwend mensen vandaag zijn :))

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:35

Onwijs goed opgezet! Ik hou van dit soort 1 april grappen. Heb ook maar even op de bel gedrukt. Ding dong…

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:58

Mijn camera maar even aanmelden :j

Dankzij bokker hagelslag vorig jaar erbij geweest bij mijn merrie haar bevalling, en genoeg slaap gehouden

Nu ze dit jaar ergens anders staat en ik niet in staat ben zelf elk uur te checken ivm afstand is dit ideaal.

Dank je wel voor de tip <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:01

De egelcamera is inderdaad van mij!
Turbo (en vriendinnetje Shadow en kind Ninja :+ ) zijn twee weken geleden weer wakker geworden en laten zich al 's avonds regelmatig zien.
Overdag komt er geregeld een merel de overgebleven brokjes opvreten :D
Op deze manier hopen we een nuttige bijdrage te leveren aan onderzoek naar het gedrag van egels :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:50

Signe schreef:
Onwijs goed opgezet! Ik hou van dit soort 1 april grappen. Heb ook maar even op de bel gedrukt. Ding dong…

:D :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 13:09

karuna schreef:
Ontspannen tv :D etende paarden gegarandeerd succes :))

:+: leuk hoe we gek worden van smakkende partners maar liefdevol staren naar etende paarden. _O-

Hopelijk raakt Terror hier drachtig en kan ik er volgend jaar bij zijn. :+:

Cayenne schreef:
Turbo (en vriendinnetje Shadow en kind Ninja :+ ) zijn twee weken geleden weer wakker geworden en laten zich al 's avonds regelmatig zien.
Op deze manier hopen we een nuttige bijdrage te leveren aan onderzoek naar het gedrag van egels :)

:+:

GUSTIxBILL schreef:

Dankzij bokker hagelslag vorig jaar erbij geweest bij mijn merrie haar bevalling, en genoeg slaap gehouden

Nu ze dit jaar ergens anders staat en ik niet in staat ben zelf elk uur te checken ivm afstand is dit ideaal.

We hebben het er toen nog over gehad dat ze ze er altijd uit duwen in die tien minuten van de 24/7 dat je naar toilet moet. >;)

Daphne__ schreef:
Lijkt mij ook gewoon echt hoor. Ik vind het iig een top idee. Wel genieten om te zien hoe wantrouwend mensen vandaag zijn :))

:D vind het een heel interessant initiatief iig. Voor persoonlijk gebruik maar bv Cayenne helpt er een hele diersoort mee. :+:

c_alsemgeest schreef:
Wat een leuk en goed initiatief, ga zeker kijken... misschien wel alles :+

Alleen niet zo dwaas zijn als ik als je ook de visbel camera zou bezoeken en je te lang staart naar wat je denkt dat een ‘nog te laden’ live stream is om dan door te hebben dat je naar water aan het gapen bent. := :=

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:23

Cayenne schreef:

Jaa ik heb hem gespot!
De sneaky merel dan he, niet de egel :')

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:36

:)* Maar dan kan Cayenne ons vast ook wel stiekem vertellen of het inderdaad een 'echte' site is of een 1 april grap...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:00

Is it a joke or?

Maar al is het geen grap dan is het alsnog leuk :))

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:02

Geweldige website, wat een leuk idee! En de stichtingen :D

Het loopt geen storm bij de vogels trouwens, toen ik wat terugscrolde zag ik wel deze: weet iemand wat voor soort vogel dit is? Hij is wel geringd zie ik.
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:05

Dat is een heel rare vogel >;) is dat de grootorige wafwaf? Of het Podenco vogeltje?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 16:10

Mariett schreef:
Geweldige website, wat een leuk idee! En de stichtingen :D

Het loopt geen storm bij de vogels trouwens, toen ik wat terugscrolde zag ik wel deze: weet iemand wat voor soort vogel dit is? Hij is wel geringd zie ik.
[ Afbeelding ]

_O-

Is een witte pikkedief. Erg zeldzaam. :j

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:37

En volgens mij zijn de egel- en vogeldeurbel omgedraaid :P
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:16

GUSTIxBILL schreef:

Vorige jaar moest ik ook nog werken _O-

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:48

Haha dit zal wel 1 april zijn maar aan de reacties te zien wel een gat in de markt om te een platform zoals dit in de lucht te houden!