Paramenner Veneman na zware schouderoperatie weer terug op niveau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paramenner Veneman na zware schouderoperatie weer terug op niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 17:49

RTV Drenthe
Sport

Ingmar Veneman, hier tijdens het WK & EK 2023 in Exloo. Foto: Ros Fotografie

MENNEN - In Exloo strijden dit weekend bijna driehonderd paarden uit zeventien verschillende landen tegen elkaar tijdens de internationale openingswedstrijd van het nieuwe seizoen. Voor Ingmar Veneman (45) uit 2e Exloërmond met haar 18-jarige merrie Lina is het een thuiswedstrijd. "Ik zei net tegen m'n groom toen we in de velden aan het rijden waren: wat grappig, hier rij ik elke zondag", vertelt Veneman.

Schouderoperatie
Ze komt uit bij de paramenners, een speciale klasse voor deelnemers met een fysieke beperking. Ruim twintig jaar geleden werd ze in haar schouder gebeten door een paard, waardoor ze de kracht in haar rechterarm verloor. Vorig seizoen kwam ze niet in actie omdat ze een zware schouderoperatie moest ondergaan. En die ingreep heeft in ieder geval een groot deel van de pijn weggenomen. "Ze hebben nu de schouder vervangen en een omgekeerde schouder er weer ingezet. Alle spieren die er bovenop zaten, hebben ze weggehaald en ze hebben de schouder met de rugspier en de borstspier verbonden. Mijn handfunctie is nu vijf tot tien procent en het is mooi stabiel. De pijn is voor een groot deel weg. Ik kan alleen niet met m'n hand naar rechts, maar voor de rest gaat het goed."

WK-zilver
Anderhalf jaar geleden wonnen Veneman en Lina in Exloo nog zilver op het wereldkampioenschap paramennen. Nu is haar vizier gericht op het WK dat in september in het Duitse Lähden wordt verreden. "Daar werken we gewoon naartoe. Ik wil natuurlijk nog wel goud winnen", besluit Veneman.

Tweede in tussenklassement
Na twee onderdelen gaat Veneman in Exloo aan de leiding bij de paramenners. Zowel op het onderdeel dressuur als op de marathon werd ze tweede in Exloo. Vandaag werd de wedstrijd afgesloten met de vaardigheid. De entree op het Hippisch Centrum in Exloo was het hele weekend gratis.

Op de website van RTV Drenthe is een filmpje te zien.