Vooruitgang in ontwikkeling vaccin tegen Equine Sarcoide

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Vooruitgang in ontwikkeling vaccin tegen Equine Sarcoide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 21:28

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Sarcoïden onder het hoofd van een paard. Foto: Balou_k/Bokt Wiki

Equine sarcoïden zijn de meest gediagnosticeerde huidtumoren bij paarden. Tegelijkertijd zijn deze ook erg lastig te behandelen. Onderzoekers van de Universiteit van Kentucky hebben een grote stap gezet in de richting van de ontwikkeling van vaccin tegen sarcoïden. De eerste resultaten zijn veelbelovend.

Equine Sarcoiden zijn de meest gediagnosticeerde huidtumoren bij paarden. Hoewel ze in de regel goedaardig zijn, kunnen ze ook voor veel problemen zorgen. Er wordt aangenomen dat sarcoïden in verband kunnen worden gebracht met het Boviene Papillomavirus type 1 (BPV1). Dat virus is betrokken bij de transformatie van huidcellen bij paarden, wat weer leidt tot de ontwikkeling van tumoren. Hoewel de precieze manier van overdragen nog niet volledig bekend is, is het DNA van BPV1 gevonden in veel gevallen van sarcoïden bij paarden. Dit bevestigt het verband tussen het virus en de ziekte.

Behandeling
Momenteel is er geen universele effectieve behandeling. En als de behandeling mislukt, komen de sarcoïden vaak erger terug dan voorheen. Hoewel deze ziekte zelden levensbedreigend is, worden veel paarden met sarcoïden uiteindelijk ingeslapen, omdat de ziekte niet meer behandelbaar is of de dieren onverkoopbaar zijn. Op dit moment zijn er wel verschillende opties op sarcoïden bij paarden te behandelen, zoals chirurgische verwijdering, laserexcisie, cryotherapie (bevriezen van de tumor), lokale en intralesionale chemotherapie en immunotherapie. De behandeling is echter uitdagend vanwege de hoge mate van terugkeer, vooral na een chirurgische verwijdering. Tumorcellen die achterblijven tijdens de operatie leiden vaak tot het opnieuw groeien van sarcoïden. Dat maakt de behandeling op de lange termijn erg lastig.

Vaccin
Momenteel is er ook geen toegelaten entstof ter voorkoming of behandeling van equine sarcoïden. Gezien de samenhang met BVP1 kan de ontwikkeling van een vaccin echter mogelijkerwijs bescherming bieden tegen de ziekte. Wetenschappers van de afdeling diergeneeskunde aan het Maxwell H. Gluck Equine Research Center van de Universiteit van Kentucky in het Amerikaanse Lexington hebben nu een grote stap gezet in de richting van de ontwikkeling van een vaccin tegen sarcoïden. Onderzoekers, onder leiding van Olivia Jacob, hebben een experimenteel vaccin ontwikkeld op basis van een recombinante vectoren van het baculovirus. Dit vaccin brengt het L1-eiwit van BPV1 tot uiting. Het L1-eiwit is een belangrijk structuurbestanddeel van het virale kapsel van BPV1. Het speelt een sleutelrol bij de activering van het immuunsysteem, de herkenning van het virus en het neutraliseren daarvan. Daarom is het een belangrijk doel voor de ontwikkeling van een vaccin.

Studie
De wetenschappers hebben een studie gedaan op in totaal 15 paarden. Tien daarvan waren gezonde paarden zonder sarcoïden. Zij kregen een dosis van het experimentele vaccin, drie weken later volgde een tweede dosis. De andere vijf paarden vormden de controlegroep. Zij kregen een placebo-vaccin, waarin alleen het kweekmedium in zat. Voor en na de inenting werden bloedmonsters afgenomen, om zo de immuunreactie te beoordelen. De paarden die een vaccin hadden gekregen, vertoonden een sterke neutraliserende respons van de antilichamen, met antilichaamtiters tussen de 40 en boven de 1280. De controlepaarden vertoonden geen aantoonbare respons van het immuunsysteem. Hierdoor kwamen wetenschappers tot de conclusie dat het experimentele vaccin potentie heeft om paarden te beschermen tegen sarcoïden, aangezien de neutraliserende antilichamen worden beschouwd als een indicator van bescherming tegen BPV1.

Deze studie levert de eerste veelbelovende bewijzen op dat een vaccin op basis van BPV1-immuniteit kan bieden tegen sarcoïden, zo vatten de wetenschappers samen. Hoewel het vaccin nog in het experimentele stadium bevindt, toonde het een goed veiligheidsprofiel en het vermogen om een sterke reactie van het immuunsysteem op te wekken bij paarden. Mochten verdere studies de werkzaamheid bevestigen, dan zou het vaccin een nieuw hulpmiddel kunnen zijn om sarcoïden bij paarden te voorkomen en te behandelen, en om de gezondheid en het welzijn van paarden aanzienlijk te verbeteren.

Het volledige onderzoek is in maart 2025 verschenen in het tijdschrift Journal of Equine Veterinary Science en hier te lezen. Dit is wel in het Engels geschreven.

Gebruikte bronnen:

germie

Re: Vooruitgang in ontwikkeling vaccin tegen Equine Sarcoide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:40

En gewoon een mengstel van zout, meel en water wordt niet genoemd. Maar dat heeft bij mijn paard (en vele andere) het doen weggaan.
Maar ja, hier valt niet aan te verdienen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 01:17

germie schreef:
En gewoon een mengstel van zout, meel en water wordt niet genoemd. Maar dat heeft bij mijn paard (en vele andere) het doen weggaan.
Maar ja, hier valt niet aan te verdienen.

Werkt bij mijn paard niet, smeerden het meer dan een halfjaar elke dag. Deed niks behalve groeien.

Fijn dat ze hiermee bezig zijn want het zorgt voor veel ellende.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:59

Goed nieuws!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 08:46

Dat is echt goed nieuws, hopelijk ontwikkelt dit snel tot een bruikbaar vaccin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:56

Ik vindt dit wel een positieve ontwikkeling.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:57

Ik vind het dan wel weer raar als het een virus is dat schimmels er gevoeliger voor lijken te zijn.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:35

Janderegelaar: ik denk dat je in de war bent met melanomen, daar zijn schimmels helaas gevoeliger voor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:04

janderegelaa schreef:
Ik vind het dan wel weer raar als het een virus is dat schimmels er gevoeliger voor lijken te zijn.

Dat zijn melanomen.

Sarcoiden zijn kleur onafhankelijk. Echter lijkt er wel een erfelijke factor te zijn waarbij bepaalde MHC haplotypes (factoren die je immuunreactie reguleren) bij betrokken zijn. Maar de volledige genetica erachter is nog onbekend.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 16:24

hoogendroog schreef:
Janderegelaar: ik denk dat je in de war bent met melanomen, daar zijn schimmels helaas gevoeliger voor.

Nee, ik vergis me niet. Dierenartsen verwijderen ze met onze laser en ik zie al die foto’s. Bijna altijd schimmels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:24

Dat klopt gewoon niet, zo simpel is het.

There is no sex predilection (i.e no sex is predisposed to getting them), coat colour has no effect but some breeds do seem to be more susceptible, as do some families of horses, which shows there is a genetic susceptibility in some horses

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:06

Er zijn best veel soorten sarcoiden. Die zijn niet allemaal met laser te behandelen. Ik ken op stal 3 paarden met sarcoiden, 3 verschillende rassen en geen een schimmel :o

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:17

Pallatin schreef:
Er zijn best veel soorten sarcoiden. Die zijn niet allemaal met laser te behandelen. Ik ken op stal 3 paarden met sarcoiden, 3 verschillende rassen en geen een schimmel :o

Ze zijn allemaal met laser te behandelen. Chirurgisch. Daar is een groot onderzoek naar geweest met een hele lange follow up. Een sarcoid verspreidt als je hem verwijdert door het bloed wat vrijkomt. Als je snijdt met laser coaguleer je de vaatjes waardoor er niet of nauwelijks bloed vrijkomt waardoor de verspreiding tegen wordt gegaan.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25959259/

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 23:52

Dan zijn dus niet alle sarcoïden maar alleen de sarcoïden die chirurgisch te verwijderen zijn, te behandelen met laser? Dan gaat het niet als de sarcoïd bij/in het oog zit lijkt me.

Mijn paard is overigens zwart. Denk dat het toeval is dat dat allemaal schimmels waren eigenlijk want de paarden die ik ken met een sarcoïd - daar zit geen schimmel tussen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 04:37

Jildau schreef:
Dan zijn dus niet alle sarcoïden maar alleen de sarcoïden die chirurgisch te verwijderen zijn, te behandelen met laser? Dan gaat het niet als de sarcoïd bij/in het oog zit lijkt me.

Mijn paard is overigens zwart. Denk dat het toeval is dat dat allemaal schimmels waren eigenlijk want de paarden die ik ken met een sarcoïd - daar zit geen schimmel tussen.

In of bij ogen opereren kan wel. We doen ook zichtcorrectie's met laser. In het oog.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:48

Mijn bruine had een sarcoide die er jaren redelijk non actief zat als kaal plekje op de neus, totdat die ineens wel actief werd.

Dit is destijds in Utrecht behandeld met BCG injecties, wat ik echt nooit meer zou laten doen.

Eerste 2x viel de reactie mee maar daarna hele hoofd ontstoken. Hele weggevreten wond, veel pus en viezigheid en paard ziek en ellendig.

Als hier een preventieve vaccinatie voor zou zijn, zou ik dat zeker overwegen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:30

janderegelaa schreef:
Pallatin schreef:

Ze zijn allemaal met laser te behandelen. Chirurgisch. Daar is een groot onderzoek naar geweest met een hele lange follow up. Een sarcoid verspreidt als je hem verwijdert door het bloed wat vrijkomt. Als je snijdt met laser coaguleer je de vaatjes waardoor er niet of nauwelijks bloed vrijkomt waardoor de verspreiding tegen wordt gegaan.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25959259/

Ja ok je snijdt dan met een laser, dat is wat anders als een uitwendige laser. Wordt dit dan ook bij de occulte variant toegepast?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:38

De occulte variant moet je verdampen met een co2 laser. Er is nu ook een nieuw soort laser die is blauw. Eigenlijk niet heel nieuw maar wordt nog weinig toegepast en daarmee zou je hem mild kunnen ableren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:08

Ik zou absoluut eerder laser proberen dan BCG, wat een ellende was dat.
Maar geen enkeke methode geeft 100% helaas.