Algemeen

De Britse dressuuramazone Laura Tomlinson-Bechtolsheimer heeft op 21 maart 2025 afscheid moeten nemen van twee van haar voormalige toppaarden. Ze postte op 23 maart op haar Instagram het trieste nieuws dat ze Mistral Højris en Andretti H heeft laten inslapen. “Gisteren was een van de zwaarste dagen ooit voor mij, mijn gezin en ons team. We moesten afscheid nemen van twee speciale, oude mannen, Alf en Andy (Mistral Højris and Andretti H). Beide waren 30 jaar en hebben genoten van het meest geweldige, lange en verdiende pensioen. Lang geleden namen we al afscheid van het werkzame deel van onze samenwerking, maar nu rouw ik om deze twee speciale mannen als twee van mijn beste vrienden en gezinsleden. Ze zijn zo verbonden aan het huis waarin ik opgroeide en aan mijn vader, dat ik overmand ben door emoties. Maar ik ben zo dankbaar dat ze zo groot deel van mijn leven en mijn carrière mochten zijn, en naast dat vooral in mijn dagelijks leven. Geen andere paarden waren meer geliefd of verdienden deze liefde meer.”
Mistral Højris
De Deense warmbloed Mistral Højris werd in 1995 in Denemarken geboren, hij is gefokt door Betty Rasmussen. Zijn vader was de bruine hengst Michellino, zijn moeder de Ibsen-merrie Virginia. Ernst Jenssen was in 2002 de eerste ruiter van de vosruin. Halverwege dat seizoen kocht trainer en paardenhandelaar Hasse Hoffman het paard, samen met nog drie andere investeerders en nam zelf plaats in het zadel. Onder hem werd Mistral Højris opgeleid naar Lichte Tour-niveau. In 2004 kocht de familie Bechtolsheimer het paard. Met Laura Tomlinson in het zadel ging hij door naar de Grand Prix en samen baanden zij de weg voor de Britse dressuursport naar de top van de hedendaagse dressuur. Zo kwamen zij vier keer uit tijdens Europese kampioenschappen. In 2005 wonnen zij teamzilver en individueel brons bij de Europese kampioenschappen voor Young Riders. In 2007 kwamen ze aan de start tijdens de Europese kampioenschappen in Turijn, en 2009 waren er opnieuw teamzilver en individueel brons tijdens de Europese kampioenschappen in Windsor. Ze wonnen teamgoud en individueel brons bij de Europese kampioenschappen in Rotterdam in 2011. Tijdens de World Equestrian Games 2009 in het Amerikaanse Kentucky wonnen ze drie keer zilver.
Twee keer kwam de combinatie aan de start bij de Olympische Spelen: in Beijing in 2008 en op hun thuisgrond in Londen in 2012. In 2008 eindigden ze individueel als 17e, en met het team werden ze 5e. In 2012 wonnen ze teamgoud en pakte ze individueel de bronzen medaille. In 2013 besloot Laura dat het genoeg was en ging de vosruin tijdens het CDI-W met pensioen.
Andretti H
De Hannoveraan Andretti H zag in 1995 het levenslicht in de stallen van fokker Gunda Hinrichs-Heinemann in het Duitse Lengenbostel. Hij was een zoon van Aarking XX uit de Cavalier-merrie Cerrin. In 2001 bracht de fokster hem zelf uit bij de jonge paarden, en in 2002 nam Hartwig Burfeind de teugels over. Zij leidde de bruine ruin op Lichte Tour-niveau. Vanaf 2005 ging Helga Finken het paard rijden tot het voorjaar van 2006 en bracht hem tot aan Grand Prix-niveau. Andretti H werd daarna verkocht naar Italië, amazone Anna Paprocka-Campanella reed hem in 2006 naar de World Equestrian Games in Aken en in 2007 verschenen ze aan de start bij de Europese kampioenschappen in Turijn. Het paard werd ook geregeld gestart door Hubertus Schmidt, bij wie Anna Paprocka-Campanella ook trainde. Schmidt werd in 2007 Duits kampioen met de Hannoveraan. In maart 2008 kwam Andretti H in Britse handen, toen de familie Bechtolsheimer hem kocht. Laura Tomlinson maakte in 2008 haar debuut met hem tijdens het CDI in Hagen en kwam vanaf dat moment met twee paarden uit: Andretti H en Mistral Højris. In 2013 mocht haar assistent Lara Butler-Griffith haar eerste internationale kilometers maken met Andretti H. Zij startten onder andere in Hickstead, Londen en Windsor. Aan het eind van de zomer van 2014 mocht de bruine ruin met pensioen.
Sinds het einde van hun sportloopbaan genoten Mistral Højris en Andretti H samen in de wei bij Laura en haar gezin van een relaxte en lange oude dag. Beide ruinen zijn 30 jaar oud geworden.
Gebruikte bronnen: