Algemeen

Foto: Marlies Trap Fotografie
Paardencentrum Olympic uit Uden dreigt grond te verliezen. De weide aan de Ariekesweg, waar momenteel paarden grazen en rondlopen, wordt in 2026 mogelijk de nieuwe thuisbasis van Honk- en softbalvereniging Red Sox. Dit kan tot faillissement leiden, wat hard binnenkomt bij de manege.
“Ik ben er helemaal verdrietig door, want ik houd van mijn paardjes”, vertelt eigenares Ans Meulendijks. “Onze vereniging is veel groter dan die van de Red Sox”, voegt ze toe. Meulendijks huurt de grond van de gemeente al dertig jaar. Het huurcontract loopt officieel nog drie jaar, maar dit kan mogelijk ingekort worden. “Als de Red Sox hier komen, dan gaan wij als manege failliet en dat kan echt niet gebeuren. Zij kunnen overal velden plaatsen, maar de paarden hebben déze plek echt nodig”, aldus Meulendijks.
Grote zorgen
De beoogde nieuwe locatie van de Red Sox raakt niet alleen Meulendijks, maar ook omliggende bedrijven en bewoners. “Wij hadden beter en eerder ingelicht willen worden over dit plan. Ook vinden wij het jammer dat ons mooie uitzicht met paarden wordt veranderd in een sportveld”, zegt een buurtbewoner. Ook is er medelijden voor de manege. "Zij huurt al jaren deze grond en zou nu ineens wegmoeten. Dat vinden wij erg lastig."
Meulendijks is bang dat de manege op termijn helemaal verdwijnt. "De weide is onmisbaar. Als we minder paarden krijgen, gaan we minder verdienen en kunnen we het niet meer bekostigen. Dan bestaat er binnenkort geen manege meer in Uden."