[BE] Rijtuig met paarden aangereden door auto in Vlierzele

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[BE] Rijtuig met paarden aangereden door auto in Vlierzele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 22:58

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Een menner, afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In het Belgische Vlierzele, in de provincie Oost-Vlaanderen, heeft zaterdag 22 maart 2025 een ongeval plaatsgevonden waarbij een rijtuig was betrokken. Een auto verleende rond 17:30 uur op de kruising Vlierstraat met Vlierzeledorp geen voorrang en botste tegen de twee paarden die de koets voorttrokken. De dieren braken los en gingen ervandoor. Na een paar kilometer, op het marktplein in Sint-Lievens-Houtem, kon een moedige jongedame de paarden tot stilstand brengen. De koetsier viel door de aanrijding van het rijtuig, kwam ongelukkig op de grond terecht en raakte gewond. Hij is overgebracht naar een ziekenhuis.

Op TV Oost is een video te zien, waarin een buurtbewoner vertelt wat er is gebeurd.

Gebruikte bronnen:

Desi_2409

Re: [BE] Rijtuig met paarden aangereden door auto in Vlierzele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:38

Jeetje wat vreselijk, domme automobilist! Arme dieren en koetsier, sterkte voor alle betrokkenen.
Wel stoere actie van de jongedame.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 00:23

Die voorrang van rechts regel zou men moeten afschaffen. Hierdoor zouden er minder ongelukken gebeuren.
Ook ik werd door zo’n gegeven aangereden in mijn auto waardoor mijn voertuig kantelde en ik (buiten zware materiële schade) er blijvend lichamelijk letsel aan overhield.

De auto in dit topic reed recht op een haflinger paard. De koets werd getrokken door twee paarden.
Het paard heeft snijwonden aan de benen en zijflank. Ik hoop dat hij of zij er geen inwendige verwondingen aan over houdt, want een slag van een auto kan een zware impact hebben.
Hoe kan een normale chauffeur op paarden inrijden en wat een koelbloedig optreden van het meisje om op een rijdende koets te springen en de rem in te duwen?
Zij voorkwam erger leed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:15

Heftig zeg..lijkt wel of de aanrijdingen met auto's en aangespannen paarden in het verkeer alleen maar toenemen. Ik hoop ook dat zowel de paarden als de koetsier goed zullen herstellen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:03

BRINTEMEID schreef:
Die voorrang van rechts regel zou men moeten afschaffen. Hierdoor zouden er minder ongelukken gebeuren.
Ook ik werd door zo’n gegeven aangereden in mijn auto waardoor mijn voertuig kantelde en ik (buiten zware materiële schade) er blijvend lichamelijk letsel aan overhield.

De auto in dit topic reed recht op een haflinger paard. De koets werd getrokken door twee paarden.
Het paard heeft snijwonden aan de benen en zijflank. Ik hoop dat hij of zij er geen inwendige verwondingen aan over houdt, want een slag van een auto kan een zware impact hebben.
Hoe kan een normale chauffeur op paarden inrijden en wat een koelbloedig optreden van het meisje om op een rijdende koets te springen en de rem in te duwen?
Zij voorkwam erger leed.

Ik denk niet dat ie regel hoeft te worden afgeschaft mensen moeten zich gewoon aan de regels houden. En die zijn in het verkeer heel duidelijk.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:19

Elisa2 schreef:
Heftig zeg..lijkt wel of de aanrijdingen met auto's en aangespannen paarden in het verkeer alleen maar toenemen. Ik hoop ook dat zowel de paarden als de koetsier goed zullen herstellen.

Ik denk niet dat er echt meer ongelukken gebeuren. Door Social media hoor je er gewoon meer van.

Al vind ik wel dat mensen tegenwoordig vaak met andere dingen als autorijden bezig zijn en je dat wel merkt in rijgedrag.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:29

Ik hoop dat men zo slim is de bestuurder van de auto grondig te checken op middelenmisbruik en telefoongebruik.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:49

Kunnen we hier niet meteen tot de conclusie komen dat die automobilist of wel onder invloed was of heel erg dom? We maken allemaal weleens een fout (en gelukkig gaat dat in 99% van de gevallen zonder gevolgen) en zonder dat er duidelijk is wat er gebeurd is en wie er schuldig is, hoeven we mensen nog niet voor rotte vis uit te maken, toch?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:53

Tink89 schreef:
Kunnen we hier niet meteen tot de conclusie komen dat die automobilist of wel onder invloed was of heel erg dom? We maken allemaal weleens een fout (en gelukkig gaat dat in 99% van de gevallen zonder gevolgen) en zonder dat er duidelijk is wat er gebeurd is en wie er schuldig is, hoeven we mensen nog niet voor rotte vis uit te maken, toch?

Nou nou nou, ik maak niemand voor rotte vis uit, ik weet wel dat er griezelig veel middelen gebruikt worden door weggebruikers die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden, en als je zomaar een koets over het hoofd ziet, mag er best wel gekeken worden naar hoe iemand dat voor elkaar krijgt.

Voel je je ook voor rotte vis uitgemaakt, als de politie je bij een controle je naar je rijbewijs vraagt?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:05

BRINTEMEID schreef:

Ik denk dat het handiger is om de bestuurder de voorrangsregels bij te brengen. Zo ingewikkeld zijn ze niet. Als iemand 'rechts heeft voorrang' te moeilijk vindt, vindt hij/zij 'op een voorrangsweg heeft iemand voorrang' vast ook te moeilijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:18

Sabbientje schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk niet dat er echt meer ongelukken gebeuren. Door Social media hoor je er gewoon meer van.

Al vind ik wel dat mensen tegenwoordig vaak met andere dingen als autorijden bezig zijn en je dat wel merkt in rijgedrag.

Dat zou kunnen, maar heel erg veel menners die ik spreek durven niet goed meer op de weg omdat het zoveel drukker is geworden en mensen asocialer. Ik heb dat idee zelf ook, 30 jaar geleden reden we nog regelmatig met een aanspanning over de weg.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:39

Nou dat, het is echt heel veel drukker en asocialer geworden. Waar ik vroeger amper iemand door rood zag rijden, gebeurt dat nu ontzettend vaak. Of geen voorrang verlenen op rotondes. Nog nét even voor die fietser langs.... (met schoolgaande kinderen echt regelmatig onrust over!)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:19

Elisa2 schreef:
Dat zou kunnen, maar heel erg veel menners die ik spreek durven niet goed meer op de weg omdat het zoveel drukker is geworden en mensen asocialer. Ik heb dat idee zelf ook, 30 jaar geleden reden we nog regelmatig met een aanspanning over de weg.

Het is idd veel en veel drukker. Maar ik heb de meeste vrees voor die grote en snelle landbouwvoertuigen. Die enorme dingen waren er 30 jaar geleden niet

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:34

Elisa2 schreef:

Niet alleen menners,
De ruiter die lekker een buitenrit maakt is eigenlijk verplicht op de rijbaan te rijden, fietspad is verboden. Toch rijdt men op het fietspad (ik ook) omdat automobilisten gewoon geen respect meer hebben voor ruiters te paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 09:17

Niet prettig he!

En inderdaad die grote landbouwvoertuigen zijn vreselijk, en scheuren vaak enorm hard langs. Dat is echt niet fijn als je verder geen ruimte hebt om uit te wijken met een paard.