Eindhovense Manege sluit 1 juli 2025 definitief de deuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Eindhovense Manege sluit 1 juli 2025 definitief de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 16:01

Ruiteren & Mennen
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Dit is niet de manege uit het artikel. Foto: Marlies Trap Fotografie

Eindhovense Manege sluit na een eeuw de deuren: 'Heb heel de nacht gehuild'

De Eindhovense Manege moet na 98 jaar bestaan de deuren sluiten. Wegens te weinig geld en te weinig aanbod aan nieuwe paarden houdt het op met de manege en het familiebedrijf van Trudy van de Pol-Vosters. “Ik ben hier geboren. Mijn leven ligt eigenlijk hier op de manege, dus dat zal straks wennen zijn.”

De manege is een plek waar al tientallen jaren ruiters komen voor een goede paardrijles. Door geldproblemen is de manege genoodzaakt om te stoppen. In 2023 ging de manege al failliet. De Stichting Eindhovense manege zette geld in om ervoor te zorgen dat de manege door kon gaan en een mogelijkheid kon vinden om een doorstart te maken. Maar na twee jaar blijven de kosten nog steeds stijgen en maakt de manege alsmaar verlies.

Vanaf 1 juli moet de manege definitief de deuren sluiten en houdt het familiebedrijf op te bestaan. “Alles wordt gewoon te duur en het is niet meer te doen. Mijn gevoel zegt dat ik door wil gaan, maar mijn verstand vindt het beter dat het stopt”, aldus Trudy.

De paarden van de manege hebben allemaal al een plekje gekregen vanaf 1 juli. Trudy neemt zelf een oude pony mee. “Ik heb een weiland met twee geiten, dus de pony mag daar lekker gaan grasmaaien.” Alles wat te regelen valt is dus al opgelost. Nu hoeven de kinderen en werknemers alleen nog te genieten van de laatste maanden in de manege.

Verdriet
De kinderen die paardrijles krijgen vinden het ook erg jammer dat de manege sluit. “De eerste keer dat ik het hoorde heb ik heel de avond moeten huilen op de bank, ik vond het zó jammer.” vertelt een jongen in de les van Trudy. De kinderen zijn gevraagd om ‘trouw te blijven’ totdat de manege definitief sluit op 1 juli zodat de manege niet nog meer verlies draait. Wel hebben de meeste kinderen al een nieuw plekje gevonden voor als de manege dicht gaat. “Ik heb al een andere manege gevonden, maar deze manege blijft de allerleukste."

Geschiedenis
In 1927 op 1 oktober werd de Eindhovense Manege opgericht. De eerste locatie van het bedrijf was de Insulindelaan. De directeur toen der tijd was Karel Hensen. In 1938 nam Jaap van de Pol het bedrijf over. In 1985 werd het bedrijf overgenomen door Ali, de vrouw van Jaaps zoon Cees, die het bedrijf van zijn vader had geërfd. Judith, de ex-schoondochter van Ali, is de laatste eigenaar van het paardenbedrijf, dat in de praktijk gerunt wordt door Trudy van de Pol-Vosters en vrijwilliger Ben Laauwen.

Bekijk de video hier.

cariena1

Re: Eindhovense Manege sluit 1 juli 2025 definitief de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:11

Dus de pony krijgt alleen maar 2 geitjes als gezelschap en geen ander paardenvriendje?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:46

cariena1 schreef:
Dus de pony krijgt alleen maar 2 geitjes als gezelschap en geen ander paardenvriendje?

En de toon is weer gezet. En ik ben het op zich met je eens, hoor. Maar een woord van medeleven (lijkt mij echt heel erg als het je eigen bedrijf is) kan daarbij gevoegd vast geen kwaad.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:51

Palmera schreef:
cariena1 schreef:

En de toon is weer gezet. En ik ben het op zich met je eens, hoor. Maar een woord van medeleven (lijkt mij echt heel erg als het je eigen bedrijf is) kan daarbij gevoegd vast geen kwaad.

Vindt erg dat de manege sluit maar dacht ook aan de pony

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 18:48

cariena1 schreef:

Dat dacht ik ook hoor. Natuurlijk is het triest dat de manege moet sluiten maar van iemand die haar hele leven tussen de paarden zit mag je toch vetwachten dat ze weet dat een paard een kuddedier is en geiten geen vervanging voor een soortgenoot zijn. Maar goed, wij kennen de pony niet en misschien kan hij niet zo goed met andere paarden / pony's in de wei.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:01

Het zal niet de laatste manege/paarden complex zijn wat zal stoppen.
Jammer genoeg, maar idd het is niet meer te betalen.

Dat een pony met 2 geitjes gaat leven, heeft niets met het verhaal te maken, het is een bijzaak in het verhaal. Heel raar dat dan als enige wordt genoemd in de reacties.

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 19:07

Alle paarden en pony's hebben een plekje staat er, het kan toch best dat die pony met een reden apart meegaat met de eigenaresse? Ik heb ook een merrie gekend die absoluut met niemand anders op de wei kon. Alleen vond ze heerlijk.
Ik neem aan dat de eigenaresse zoiets met een achterliggende reden doet.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:29

Mijn medeleven voor de uitbater. Het is vreselijk om gedwongen te moeten sluiten, helemaal na een eeuw.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:51

Wel triest zeg, na zo lang je bedrijf moeten stoppen en dan komt hier nog bij dat je alle paarden en pony's waar je dagelijks mee werkte moet missen.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:27

Wat ontzettend triest dat alles zo kapot gemaakt word in dit land. Vind het echt niet normaal hoe alles maar blijft stijgen kwa kosten. Ik weet dat het een luxe is paarden houden maar het word voor bijna iedereen onmogelijk gemaakt. Heb het als kind ook mee gemaakt manege weg. Lievelings paard weg. Voor iedereen een trieste zaak.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:21

Wat ontzettend jammer dat zo'n bedrijf moet sluiten! Juist maneges zijn zo belangrijk voor de sport en om iedereen kennis te laten maken hiermee.

.
MissJG schreef:
Wat ontzettend triest dat alles zo kapot gemaakt word in dit land. Vind het echt niet normaal hoe alles maar blijft stijgen kwa kosten. Ik weet dat het een luxe is paarden houden maar het word voor bijna iedereen onmogelijk gemaakt. Heb het als kind ook mee gemaakt manege weg. Lievelings paard weg. Voor iedereen een trieste zaak.

En vergeet de regelgeving vanuit de bonden & de verzekeraars niet: Paarden moeten zo ongeveer robots zijn van hen.

pipsqueak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:28

Vreselijk jammer en ook wel triest dat het niet meer rendabel is. Het is een mooie accomodatie en het is altijd fijn om onder hun viaduct door de stad te verlaten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:37

MissJG schreef:

:j

Ik vindt het ook echt heel triest, vooral de reden.

Kan me voorstellen dat het niet meer haalbaar en rendabel was maar eeuwig zonde.

Wat gaat er nu met de manege gebeuren?