Sport

'Het is zeker bijzonder dat wij als team Nederland veelal bestaan uit Venlonaren', vertelt Daniëlle Hendrikx. Zij beoefent al sinds haar tiende de paardensport en mag nu voor het eerst meedoen aan een WK. 'Alleen Lisa komt uit Groningen. Ze is speciaal teruggekomen uit Shanghai, waar ze nu woont en werkt, om het team te versterken.'
Spelregels in het kort
'Horseball is een teamsport waarbij twee teams van vier ruiters tegenover elkaar staan. Twee ruiters staan aan de zijkant voor eventuele wissels', legt Hendrikx uit. 'Het is een combinatie van rugby en basketbal op een paard. De sport heeft dan ook best veel regels.' Om de basis op een gemakkelijke manier uit te leggen, stapt ze op haar paard om het te laten zien. 'De bal heeft zoals je ziet handvaten, zodat wij hem van de grond kunnen rapen als we aan de zijkant van het paard gaan hangen.' De bedoeling is om in twee helften van tien minuten speeltijd zo vaak mogelijk te scoren. Wel moet je minimaal naar drie teamgenoten overspelen en mag je de bal niet langer dan tien seconden vasthouden. 'Er zit in ieder geval genoeg actie in', lacht de speelster.
Fanatiek
'Vrijdag vertrekken we naar Argentinië, daar hebben we nog twee trainingsdagen om de omgeving een beetje te leren kennen. En om niet te vergeten, ook ons paard', aldus speelster Anna in 't Zand. 'Daarna is onze eerste wedstrijd tegen Spanje.' Volgens de dames een pittige eerste tegenstander. 'Ik moest wel even slikken, je begint met een van de sterkste', stelt Lisa van der Kwast. 'Toch denk ik dat je er met nóg meer moed ingaat en nóg fanatieker het spel begint.'
Van China naar Argentinië
Van der Kwast woont momenteel dus in China. Daar werkt ze in de paardensport, met als specialiteit de springsport. 'Ik speelde vroeger vaak tegen het Venlose team, dus daar ken ik Daniëlle van. Een tijdje terug vroeg ze me of ik het leuk zou vinden om als deel van team Nederland mee naar Buenos Aires te gaan. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Dus toen was het team compleet.'
Vreemd paard
Door de afstand is het meenemen van het eigen paard onmogelijk. Daarom worden er in het Zuid-Amerikaanse land door middel van lotingen paarden gekoppeld aan de deelnemers. 'Je eigen paard ken je natuurlijk door en door', zegt In 't Zand. 'Nu komt het aan op de techniek van de ruiter en het fundament van het team.' Wel zijn de paarden allemaal ongeveer even snel, legt speelster Lotte Joosten uit. 'Het zijn allemaal polo-paarden, dus daar zal het verschil niet in zitten. Maar ik hoop natuurlijk dat ze braaf zijn en geen gekke streken uithalen.'
Ruim 24 teams uit 15 verschillende landen doen mee aan het WK. Anna in 't Zandt, Daniëlle Hendrikx, Elise de Grijs, Lotte Joosten, Manon Peeters en Lisa van der Kwast zullen de eerste wedstrijd dinsdag 25 maart gaan spelen.
Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een video en foto's.