Sport

Op de subtopwedstrijd in Ammerzoden vorig weekend was Laura Roling succesvol met maar liefst vier paarden, die ze allemaal naar winst stuurde. Indrukwekkend was haar Intermediair I-proef met topsportmerrie Teunke fan de Slachtedyk Kroon Sport AAA (Wylster 463 x Olof 315). Met de 12-jarige merrie reed ze een dikke score van 65,66% en dat betekent dat ze startgerechtigd is voor de Zware Tour.
Laura is trots op “haar” Teunke (eigenaresse is immers Grytsje van der Zee-van der Wal). ‘Als je zo dicht bij het allerhoogste niveau zit in de dressuursport, spelen die laatste winstpunten onwillekeurig door je hoofd, al staan goed rijden en je gevoel na de proef voorop. We hadden eind vorig jaar één keer eerder de Inter I-proef gereden, en toen ging het nog met wat slingertjes en slordigheidjes. In Ammerzoden waren we tien slagen beter. Toen de score zo hoog bleek te zijn, was ik superblij; het is altijd fijn als je gevoel en de punten overeenkomen.’
Moeilijke proef
De Inter I is een stuk lastiger dan de Prix St. Georges, al vallen beide onder de noemer “Lichte Tour”, legt de amazone uit. ‘Het is de eerste proef waarin de wissels om de twee en de hele pirouettes gevraagd worden. Daarnaast moet je nogal wat oefeningen op de A-C lijn uitvoeren, dus je valt meteen door de mand als je paard niet rechtgericht is. Teunke was in Ammerzoden heel goed te pas. We hadden geen grote fouten en ik kon er fijn aan blijven rijden. En zoals altijd deed ze super haar best.’
Speciaal karakter
Paarden met iets extra’s hebben vaak een randje als het om karakter gaat, en dat is ook bij Teunke het geval. ‘Toen Grytsje haar eind 2021 hier bracht, vertelde ze ons dat ze “Teun” nogal eenkennig was. Inmiddels kennen we elkaar natuurlijk goed; ze is nu gek op aandacht. Wel is ze nog altijd wat speciaal in de omgang; ze heeft een heel eigen willetje, en alles wat anders is dan normaal, valt haar op. Zo hadden we een tijdje geleden een poster van de aankondiging van het NK Arrensleeën opgehangen bij de poetsplaats. Nou, reken maar dat haar dat niet ontgaat! Dan staat ze even te blazen, maar dan is het ook wel snel weer goed. Op vreemd terrein is ze ook altijd op haar hoede en vindt ze iet spannend, dan voel ik haar als het ware een beetje in elkaar krimpen. Gelukkig laat ze zich ook wel overtuigen om door te gaan; dat vertrouwen hebben we inmiddels wel opgebouwd.’
Focus op het tuigseizoen
Gaat Laura nu zo snel mogelijk naar de Intermediaire II na deze succesvolle wedstrijd? ‘Nou, zover zijn we nog niet hoor’, lacht de amazone. ‘Ze kan heel goed verzamelen, maar er zit nog flink wat werk in het bevestigd krijgen van de piaffe/passage en de eners. Voorlopig ligt de focus ook weer even op het tuigen. Mijn zus Renate heeft Teunke al naar het Sport Elite predicaat gereden in het mennen. Vorig jaar bleek Teunke ook in de tuigsport uit te blinken. Het doel is om dit seizoen ook in deze discipline het Sportpredicaat te bemachtigen. Renate neemt haar dus nu weer van me over, al zal ik haar zeker voor de afwisseling ook onder het zadel rijden. Het geeft in elk geval een lekker gevoel om de dressuur voor nu zo geweldig af te sluiten.’
Vertrouwen in Stal Laurena
Grytsje van der Zee-van der Wal heeft alle vertrouwen in het duo van Stal Laurena en het fokproduct van haar opa. ‘Grytsje gaat niet altijd mee omdat ze zelf in Friesland woont en wij proberen om hier in de buurt te starten, maar we sturen altijd filmpjes en bellen haar om te vertellen hoe het ging. Met het tuigen had Grytsje eigenlijk niet zoveel, maar toen wij – of eigenlijk natuurlijk Renate – het idee naar voren brachten dat we dat graag wilden proberen, gaf ze ons al snel een “go”. Wij kregen van Grytsje zelfs de kans om embryo’s te spoelen uit Teunke. Zo hebben we een 2-jarige dochter van Ulbran 502 en een enter van Hilbert 529 uit haar. Teunke is fantastisch, maar de samenwerking met Grytsje minstens zo geweldig!” (CD)