Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 19:08

The Dutch Masters
Sport

Charlotte Fry en Glamourdale. Foto: © FEI/Leanjo de Koster

De FEI Dressage World Cup Freestyle to Music bracht alles wat dressuur zo magisch maakt: emotie, kippenvel, topsport, persoonlijke records en staande ovaties. De tribunes trilden van enthousiasme, en de combinaties op het podium bewezen dat ze niet alleen atleten, maar ook entertainers zijn.

"Wauw, het gebeurt niet vaak dat ik een traan laat na een proef", bekende de Britse Charlotte Fry geëmotioneerd. "Ik ben bijna nooit emotioneel in de ring, maar de reactie vanuit het publiek raakte me zo diep." Haar optreden met Glamourdale was niet alleen feilloos, maar voelde volgens de Britse amazone ook als een symbiose tussen harmonie en power. "Ik herinner me dat we de ring in gingen, en vanaf dat moment is alles een waas. Ik was vastbesloten dat dit onze dag zou zijn. Glamourdale stond er en werd, als de echte showman die hij is, één met de muziek."

Met deze zege in Den Bosch voegt Fry opnieuw een wereldbekeroverwinning toe aan haar indrukwekkende palmares, na eerdere successen in Londen en Amsterdam. De wereldbekerfinale lonkt.

Beste rit ooit
De jury was unaniem in de plaatsingen van het gehele podium. Fry’s indrukwekkende optreden werd beloond met 89,705%. Francis Verbeek-van Rooy, voorzitter van de jury, was dan ook vol lof: "Lottie, ik heb jou en Glamourdale al heel vaak gezien, maar dit was misschien wel jullie beste rit ooit. Het was niet alleen topsport, het was entertainment op het hoogste niveau!"

Ones to watch: Becky Moody & Justin Verboomen
De nummers twee en drie, Becky Moody (GBR) en de Belg Justin Verboomen, mogen dan niet voldoende kwalificatiewedstrijden hebben gereden om zich direct te plaatsen voor de wereldfinale; beide ruiters hebben zich met hun topprestatie wel in de kijker gereden voor het grote publiek. Becky Moody en haar Jagerbomb imponeerden met 87,545%, een persoonlijk record. Na haar proef wees ze trots naar haar partner en zweepte het publiek nog eens extra op. "Wat een fantastische sfeer hier! Ik vroeg om een extra applaus voor Jagerbomb, want hij is natuurlijk de echte ster. Dit was pas de derde keer dat we deze kür reden, en er zit nog zoveel meer in. Deze score geeft me enorm veel vertrouwen voor de toekomst."

Er was ook een personal best voor de Belgische ruiter Justin Verboomen. Samen met de nog maar negenjarige Zonik Plus ontpopte hij zich tot de dressuurrevelatie van The Dutch Masters. "Ik kocht hem als tweejarige in Portugal en had direct veel geloof in hem. Al op jonge leeftijd voelde hij als een vechter, een echte winnaar."

Verboomen liet hiermee onder andere Isabell Werth (GER), de winnares van vorig jaar achter zich. De Duitse amazone noteerde met haar DSP Quantaz 82.415% procent, waarmee ze zich als vierde klasseerde. Larissa Pauluis en Domien Michiels verzekerden België met een respectievelijke vijfde en zevende plaats van drie top tien-noteringen. Zij flankeerden daarmee de Duitse amazone Bianca Nowag-Aulenbrock, die waardevolle punten bemachtigde. Pauline Basquin hield de Franse eer hoog op positie acht en bleef zo de beste Nederlandse combinatie, Marlies van Baalen en Habibi DVB N.O.P., voor. De top tien werd afgesloten door Borja Carrascosa (ESP).

Dressuur van wereldklasse
Voorzitter Anky van Grunsven was zichtbaar trots op de kwaliteit van de sport: "we hebben vandaag dressuur van uitzonderlijk niveau gezien. Het bezorgde ons kippenvel. Als organisatie doe je er alles aan om een geweldig evenement neer te zetten, en dankzij de ruiters en paarden beleefden we een middag die de kers op de taart was."

Dorine92

Re: Charlotte Fry emotioneel na ‘misschien wel beste rit ooit’

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 07:16

Is dit ergens uitgezonden geweest op tv zodat ik het kan terugkijken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:57

Misschien NOS sportjournaal? Het was op de NOS livestreams volgens mij..in ieder geval een deel er van.

Het is in ieder geval terug te kijken op ClipmyHorse met abbonement.

Glamourdale is een fantastisch paard, zelf had ik meer plezier in het kijken naar Becky..dat zag er allemaal gewoon zo leuk en ontspannen uit en ondertussen hartstikke moeilijk hoe zij haar kur reed.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:21

Zag m ergens op instagram voorbijkomen ( maar weet niet meer waar - lekker nutteloos dus). Misschien kun je m daar terugvinden. Of facebook bij Van Olst of FEI tv.

Vond het er waanzinnig fijn en goed uitzien. Voor mij ook echt een van de beste küren ooit , wbt muziek en choreografie.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 17:55

De video Charlotte is in de openingspost geplaatst.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:57

Ik vind dat ze wel erg hoge punten krijgt. Een 7 voor eners die de mist in gaan, bijna elke overgang van piaffe naar passage op 2 benen, ik snap het niet helemaal meer geloof ik. Hij heeft veel kwaliteit van beweging maar niet correct uitgevoerd blijft niet correct uitgevoerd

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:49

Ik vind het er helemaal niet vriendelijk uitzien. Sterker nog ik ben continu gefocust op hoe ze der sporen en de flanken steekt en ik zie voortdurend een open mond. Nee ik wordt er helemaal naar van. En ik vind met name de laatste Piaf er heel maar dan ook heel ongemakkelijk uit zien voor het paard.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:29

Machtig paard, uitstekende amazone. Maar ik heb me echt geërgerd aan het geprik met haar sporen. Zonde en erg jammer.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:01

Grappig dat mensen de ruiter nog zien als er een paard met zoveel uitstraling voorbij komt. :D
Paard werd in elk geval niet gestoord door 'het geprik' van de amazone, iets wat mij ook niet speciaal is opgevallen. Open mond trouwens ook niet. Wel een paard wat op het bit kauwt en het feit dat de neusriem in dit geval dan in elk niet te strak is aangesnoerd, omdat het paard tenminste de ruimte heeft om op het bit te kauwen. :)

Verder had het paard heel ontspannen uitstraling, tijdens de gehele proef niet 1 keer in irritatie met de staart gezwaaid. Ook de oortjes stonden er (op een moment tijdens de galopwissels na) voortdurend happy op.
Al met al vond ik het een mooi gereden kür en de muziek keuze ook zeker niet verkeerd. :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:06

Nog voordat ze de piste op ging zat ze met de sporen in zijn flanken ik zag het gebeuren en heb mijn ogen er niet vanaf kunnen houden, gedurende de hele kuur zit ze continu met haar sporen in zijn flanken. Het heeft mij zo gestoord dat ik me niet kan voorstellen dat anderen dat niet zien.

Het paard is prachtig met hele prachtige gangen. Maar dat geprik is niet om aan te zien.

Ik vind de kuur prachtig, de muziek keuze top en dit is potentieel echt een top kuur. Maar helaas straalt het alles behalve ontspanning uit en dat heeft voor mij de hele kuur verziekt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:13

Het gebeuk met die sporen maakt wel dat ik organisaties die de paardensport willen verbieden steeds beter ga begrijpen. Als het op dit niveau wordt toegejuicht om een dier zo in zijn buik te prikken is dat geen reclame voor de paardensport.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:22

Zo en ik maar denken dat de sporen de hele proef niet zichtbaar waren omdat ze in de buik gedrukt werden.
Wat overdreven zeg :+

Mooie proef.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:24

BeFunny, dat is wat mij altijd stoort aan deze amazone. Het paard heeft fantastisch veel kwaliteit maar ik gun hem echt een vriendelijkere amazone.

Die sporen verdwijnen echt in de buik, paard heeft verder de mond bijna continu open, staart zwiepen, nee alles bij elkaar gene fijn beeld.

En nee lieve fans van Lottie, ik hoef hier geen PB over te hebben.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:48

Ik heb de proef nog eens op groter beeld bekeken en ik moet toegeven dat als je erop let de beenhulpen op bepaalde momenten wel onrustig ogen en een enkele keer het spoorgebruik best wat minder mag. Dat ze het paard de hele proef door prikt, ben ik het dan weer niet mee eens. Juist tegen een zwart paard vallen de sporen goed op en op het moment dat de beenhulpen onrustig zijn, worden lang niet altijd de sporen gebruikt, hoewel ik me kan voorstellen dat dit soms wel zo lijkt. Maar daar valt inderdaad nog wel wat verbetering te behalen.

Die zwiepende die wordt genoemd en vaak uit protest wordt gegeven was echter echt niet te zien. Maar misschien dat sommige het verschil niet zien? Ook die open mond was niet aanwezig, hoewel dit op sommige momenten wel zo leek door het schuim om de mond, maar paard kauw echt gewoon ontspannen op het bit en daar is helemaal niets mis mee.

Ik denk dat de meesten van ons alleen maar kunnen dromen om zo'n presentatie neer te zetten. Maar helaas staan de beste stuurlui vaak aan wal. :+

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:54

Dan vond ik die zonic plus veeel meer met de staart zwiepen, bijna de hele proef door

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:04

journee schreef:
Ik heb de proef nog eens op groter beeld bekeken en ik moet toegeven dat als je erop let de beenhulpen op bepaalde momenten wel onrustig ogen en een enkele keer het spoorgebruik best wat minder mag. Dat ze het paard de hele proef door prikt, ben ik het dan weer niet mee eens. Juist tegen een zwart paard vallen de sporen goed op en op het moment dat de beenhulpen onrustig zijn, worden lang niet altijd de sporen gebruikt, hoewel ik me kan voorstellen dat dit soms wel zo lijkt. Maar daar valt inderdaad nog wel wat verbetering te behalen.

Die zwiepende die wordt genoemd en vaak uit protest wordt gegeven was echter echt niet te zien. Maar misschien dat sommige het verschil niet zien? Ook die open mond was niet aanwezig, hoewel dit op sommige momenten wel zo leek door het schuim om de mond, maar paard kauw echt gewoon ontspannen op het bit en daar is helemaal niets mis mee.

Ik denk dat de meesten van ons alleen maar kunnen dromen om zo'n presentatie neer te zetten. Maar helaas staan de beste stuurlui vaak aan wal. :+

Nou ik droom al van weer te kunnen rijden. Maar uhm ik vind dit alles behalve mee vallen.

Dat paard brengt haar naar de top. Dat mag best met een beetje respect bereden worden.

Als je het beter bekijkt en wat minder met de roze bril voor wat betreft de amazone dan kan het niet anders dan dat het je stoort. Dit verdiend geen eerste plaats. Als je het mij vraagt eerder een diskwalificatie maar heey zo lang we dit mooi blijven vinden dan blijft dit zo voortbestaan.

Ik moet zeggen ik kijk al jaren geen paardensport meer en deze zag ik bij toeval en ik werd er echt naar van. En dit is precies zo'n geval waarom ik niet meer kijk.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:30

BeFunny schreef:
journee schreef:

Nou ik droom al van weer te kunnen rijden. Maar uhm ik vind dit alles behalve mee vallen.

Dat paard brengt haar naar de top. Dat mag best met een beetje respect bereden worden.

Als je het beter bekijkt en wat minder met de roze bril voor wat betreft de amazone dan kan het niet anders dan dat het je stoord. Dit verdiend geen eerste plaats. Als je het mij vraagt eerder een diskwalificatie maar heey zo lang we dit mooi blijven vinden dan blijft dit zo voortbestaan.

Ik moet zeggen ik kijk al jaren geen paardensport meer en deze zag ik bij toeval en ik werd er echt naar van. En dit is precies zo'n geval waarom ik niet meer kijk.

Als ik al door een roze bril zou kijken, dan zeker niet naar de ruiter of amazone. Bij een paard met zo'n uitstraling en beweging, valt degene die erop zit mij niet zo op, ik kijkt dan echt liever naar het paard. :D En met de ontspanning en beweging van het paard is echt niets mis.

Maar uit verschillende uitspraken lijken sommige mensen hier wel een bepaalde antipathie tegen de amazone te hebben en ik heb wel het gevoel dat het een aantal uitspraken beïnvloed en dat deze kür dan ook niet echt onbevooroordeeld is bekeken.

En als je er zelf echt naar van wordt, kun je inderdaad maar beter niet kijken. :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:32

Ik heb zeker geen antipathie tegen de amazone, wel tegen haar manier van rijden. Kritiek hebben is iets anders dan jaloezie, afgunst of antipathie.

Wegkijken is inderdaad wat deze sport momenteel nodig heeft. Laten we het vooral verheerlijken dan weten we zeker dat we over een aantal jaar niet meer van deze sport kunnen genieten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:32

@Journee, ik vind het paard dus helemaal niet ontspannen ogen. Heb jij een andere kuur zitten bekijken?

Het paard heeft wel uitstraling en oogt in alles top paard. De nr èèn geloof ik op dit moment maar ten tijden van deze kuur is de ontspanning ver te zoeken.

De houding van de amazone is netjes buiten het prikken om. En dat maakt het zonde want de Amazone is ook top en misschien de NR èèn. Nu nog haar paard net respect behandelen en dan worden gaat proeven alleen maar mooier :j
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 18-03-25 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:34

BeFunny schreef:
@Journee, ik vind het paard dus helemaal niet ontspannen ogen. Heb jij een andere kuur zitten bekijken?

ik zie het ook niet. Ik heb hem wel meer ontspannen gezien in andere proeven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:43

Tazzey schreef:
Ik heb zeker geen antipathie tegen de amazone, wel tegen haar manier van rijden. Kritiek hebben is iets anders dan jaloezie, afgunst of antipathie.

Wegkijken is inderdaad wat deze sport momenteel nodig heeft. Laten we het vooral verheerlijken dan weten we zeker dat we over een aantal jaar niet meer van deze sport kunnen genieten.

Ik zegt ook niet dat je een antipathie heb tegen haar als persoon, maar tegen haar als amazone. En ondanks dat we allemaal dezelfde kür hebben bekeken, zie je blijkbaar andere dingen als je hem zoals ik onbevooroordeeld bekijkt.
Maar welke kür van deze combinatie vond je dan wel oké of in elk geval beter dan deze? Ik heb deze kür namelijk niet met een andere kür vergeleken en kan daar dus ook niet over oordelen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:46

Bloedmooi paard, maar ik vind het ook geen fijn beeld. De spanning in zijn mond zegt veel.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:47

Ik heb als kind/tiener 5 jaar paard gereden. Toen ooit geleerd dat je een paard niet moet aandrijven/aansporen bij elke pas (vond ik moeilijk en lukte niet altijd). Weet iemand waarom profs wel bij bijna elke pas aandrijven/spoorhulpen geven? Ik zie dit heel veel topruiters doen, niet alleen Charlotte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:01

Als je goed kijkt zie je dat ze hem niet raakt met de sporen. Dat het been/ de hak mee beweegt op de beweging betekent niet automatisch dat het paard geraakt wordt.

In de piaffe wel, maar dat doet iedere ruiter om het paard actief genoeg te houden. Vaak kort en snel en niet hard en lomp.

En er lopen wel meer paarden met een klapper lipje rondt. Zou ook raar zijn als ze geen spanning hebben in zo,n entourage bij harde muziek. ;)
Is wel wat anders dan de mond open.

Het is jammer dat de topics over dressuur altijd lijken te verzanden in een soort afzeiktopics. Ik snap werkelijk niet dat mensen die het allemaal niets vinden toch maar blijven kijken..

Natuurlijk zijn er ook nog verbeterpunten, welke combinatie heeft die niet?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:07

_Mar3 schreef:
Ik heb als kind/tiener 5 jaar paard gereden. Toen ooit geleerd dat je een paard niet moet aandrijven/aansporen bij elke pas (vond ik moeilijk en lukte niet altijd). Weet iemand waarom profs wel bij bijna elke pas aandrijven/spoorhulpen geven? Ik zie dit heel veel topruiters doen, niet alleen Charlotte.

Bij sommige oefeningen kun je niet anders. Bij elke galopwissel zul je bijvoorbeeld opnieuw de hulp moeten geven. Maar ook bij bijvoorbeeld de piaffe is het een kwestie van controle. Een hulp is het herhalen van de beweging. Simpel gezegd: Als je bijvoorbeeld wil dat je paard 5 stappen achterwaarts doet, geef je het paard een hulp voor iedere stap. Als je jouw paard op de eerste hulp achterwaarts zelf bepaalt hoeveel stappen hij achteruit doet ben jij de controle kwijt. Dan heb jij tijdens een proef ook geen controle over het aantal stappen achterwaarts en dat is natuurlijk wel vervelend als in de hogere klasse echt een specifiek aantal passen wordt gevraagd.