“Biodiverse paardenhouderijen kunnen bijdragen aan natuurherstel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

“Biodiverse paardenhouderijen kunnen bijdragen aan natuurherstel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 17:37

Universiteit Utrecht
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Biodiversiteitsverlies is een urgent probleem. Daarom startte Inga Wolframm, lector Duurzame Paardenhouderij aan Hogeschool Hall van Larenstein, het project: biodiverse paardenhouderijen. Daar hebben velen zich bij aangesloten, waaronder Yteke Elte, dierenarts aan de faculteit Diergeneeskunde en Annet van den Hoeven, manege- en pensionstaleigenaresse. Hun doel? Paardenhouderijen transformeren tot groene verbinders die bijdragen aan natuurherstel én paardenwelzijn.

Sinds het begin van de industrialisatie is 85 procent van de Nederlandse inheemse biodiversiteit verdwenen. “Om efficiënte landbouw mogelijk te maken, zijn landschappen zoals heggen en sloten massaal verdwenen”, legt Inga Wolframm uit. “Met dit project willen we groene en blauwe dooradering herstellen, zoals hagen, bomen en poelen. Het paardenbedrijf ‘De Vier Hoeven’ van Annet van den Hoeven is gelegen tussen stad en natuur, en fungeert als pilotlocatie en verbindingszone.”

De samenwerking binnen het project is uniek: vijf mbo’s, vier hbo’s, de Universiteit Utrecht, 23 paardenbedrijven, verschillende brancheorganisaties, bedrijven uit de hippische sector, natuurorganisaties en de lokale en provinciale overheid doen mee. Wolframm benadrukt: “Dankzij deze collectieve aanpak kunnen we paardenhouderijen laten bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken zoals het vergroten van de biodiversiteit.” Regieorgaan SIA ondersteunt het project met een subsidie.

Biodiversiteit en paardenwelzijn hand in hand
Dierenarts Yteke Elte waardeert de multidisciplinaire samenwerking. “We onderzoeken het welzijn van de paarden. Wat gebeurt er als ze een meer natuurlijke en gevarieerde leefomgeving krijgen? Welke invloed heeft dat op hun gezondheid en welzijn? Door diergeneeskundestudenten te koppelen aan mbo- en hbo-studenten bundelen we expertise en ontwikkelen we praktische handvatten voor paardenbedrijven. Zo verbinden we biodiversiteit, dierenwelzijn en een gezonde bedrijfsvoering. Het is geweldig om zo impact te maken.”

Stalhouder Van den Hoeven voegt toe: “Het welzijn van onze paarden staat voor mij op nummer één. Het graven van poelen en planten van hagen draagt bij aan natuurherstel, maar kan óók bijdragen aan hun welzijn. Ik ben trots dat we met De Vier Hoeven vooroplopen en de eerste stap zetten.” Ze ziet hoe in de paardenhouderij het samenspel tussen mens en dier vaak centraal staat. “Dan vergeten we de natuur en dat willen we veranderen. Natuurinclusieve paardenhouderij kan een voorbeeld zijn voor andere sectoren.”

Anders denken
Elte hoopt dat het project mensen aanzet tot anders denken over biodiversiteit. “Dit project laat zien dat innovatie, samenwerking en natuurherstel hand in hand kunnen gaan. Als paardenhouderijen bijdragen aan natuurherstel, kunnen ze een rol spelen in het oplossen van bredere milieu uitdagingen.”

Wolframm gelooft in de kracht van positieve verandering. “Veel mensen rijden paard om dichter bij de natuur te zijn. We willen laten zien hoe paardenhouderijen onderdeel kunnen zijn van ecologisch herstel. Dat positieve geluid motiveert de sector om mee te doen.”

Kendra

Re: “Biodiverse paardenhouderijen kunnen bijdragen aan natuurherstel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:51

Interessant. Is er ook iemand op Bokt die iets meer weet over dit onderzoek/project?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:52

En ondertussen moeten we gedwongen de paarden op stal zetten ivm de wolf.

Echt ik snap er zo niks meer van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:33

Ik vindt het wel positief dat ze dit doen, zeker met het oog op de stikstofproblematiek en toekomst van de de natuur en bedrijven etc.

Alleen ja die wolf dat is inderdaad wel een ding, want het is natuurlijk ook weer zo jammer dat er dan wel een huizenhoog hek omheen moet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:43

Wat een goede combinatie van onderzoekers en ook fijn dat ze de koppeling maken tussen mbo, hbo en universitaire studenten. Ik denk dat veel uitkomsten positief uit zullen pakken, en gedegen wetenschappelijk onderzoek steunt die conclusies alleen maar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 17:50

Heel fijn onderzoek. Particulier gebeurt dit al heel veel, hopelijk ook steeds meer professionele stallen.
En hier werkt bijvoorbeeld ook de gemeente mee. Ik mag met wat subsidie bij mijn plek 70 meter paardvriendelijk bloemenzaad zaaien en insectenhotels plaatsen. Echt super!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:26

Ik ben best benieuwd of hier meer informatie over te vinden is. Volgens mij ken ik wel wat plekken die hier best open voor zouden staan.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:44

Er zitten twee circulaire biodiverse natuurinclusieve stallen hier in de buurt. Beiden zijn de hele winter één bonk modder en kaalgevroten gras geweest.

Ik ben een tikje bang dat dit op papier fantastisch klinkt en in werkelijkheid erg tegenvalt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:18

Dus gewoon een goed aangelegde paddock paradise krijgt een andere naam.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:27

Ik heb meegewerkt aan het onderzoek wat hier aan vooraf ging. De vragen waren over bomen, hagen en de hoeveelheid meters daarvan. Of er poelen zijn, de soorten gras en kruiden in je wei. Of er rommelhoekjes waren waar insecten en reptielen kunnen kunnen leven en overwinteren. Welke dieren in je gebied leven en waar je nog wilt verbeteren/uitbreiden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:33

Kendra schreef:
Interessant. Is er ook iemand op Bokt die iets meer weet over dit onderzoek/project?

Er zijn meerdere nieuwsberichten over geplaatst. Daarin staan linkjes met meer info. Heb je hier wat aan?

Nieuwsredactie @ [VN] Geld voor onderzoek naar biodiversiteit bij paardenhouderijen

Nieuwsredactie @ [VN] Subsidie toegekend voor onderzoek naar Biodiverse Paardenhouderijen

Nieuwsredactie @ [VN] Waarom paarden erg goed zijn voor onze biodiversiteit

Nieuwsredactie @ [VN] Inga Wolframm over lectoraat: Duurzame paardenhouderij en paardensport

Nieuwsredactie @ [VN] Onderzoekers willen hulp van paardenhouders: 'Tel de planten'