[Blog] Harmony in chaos vinden: rijden is een ketting.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[Blog] Harmony in chaos vinden: rijden is een ketting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 10:10

*Bokt
Bokt Community

De dagen lengen alweer een tijdje en toch heb ik consequent uren te kort. Iets heel basaal geeft me in dat de wereld wakker aan het worden is en ik ook hoor op te staan. Ik was nooit een ochtendmens en mijn NAH heeft dat niet verbeterd.

Ik probeer dus allerlei dingen te doen om snel te beseffen dat ik dat niet vol houd… En dan moet ik keuzes maken. Daarom schrijf ik deze blog weer veel later dan gepland. Eerlijk is eerlijk: ik was ook nooit een goede planner…. Waarom mijn NAH vooral mijn gebreken uit vergroot heeft is me onduidelijk maar het is wat het is.

Ik wilde schrijven over een onderwerp dat wellicht omstreden zal zijn en ik hoop dat ik het goed neer geschreven krijg.

De basis die we allen kennen is dat we een paard van achter naar voren rijden: een actieve achterhand geeft een goed ruggebruik en dat uit zich in een zacht contact -> we hebben aanleuning.

Nu ben ik geen topruiter. Ik ben van ‘spelen’ naar ‘crash-dummy’ (zadelmak maken, doorrijden en corrigeren) gegaan en ergens tussendoor per ongeluk tussen de witte hekjes verzeild geraakt. En niemand was zo verbaast als ik om te leren dat ik me daar thuis voelde…Figuurlijk dan. witte hekjes zijn geen vereiste maar dressuur maakte iets wakker in me… Ik schrijf dit neer omdat het verklaart waarom ik vaak nadenk en niet veel heb met de ‘idealen’.

De theorie is ontstaan vanuit ‘een gemiddeld’ paard. Uitzonderingen op de regel kunnen daar niets mee en als je corrigeert en beleerd kom je die uitzonderingen wat vaker tegen. Paarden komen niet dusdanig in de problemen met hun ruiters dat ze naar iemand als mij komen omdat ze reageren zoals de meeste paarden. Als ze gemiddeld reageren blijven ze bij hun ruiter of ze gaan naar iemand die beter kan rijden/op hoger niveau presteert dan ik wanneer ze daar het potentieel voor hebben.

Het gevolg is dat ik vaak de theorie langs me neer moest leggen. Dat was al geprobeerd zonder succes. Het voordeel daarvan is dat ik flexibel geworden ben. Werkt ide 1 niet verander ik van taktiek en ik heb, denk ik, minder dan gemiddeld de angst dat een fase een slechte gewoonte wordt

Afbeelding

Het nadeel is dat ik vooral heb leren overleven. Mijn houding is functioneel maar niet ‘het ideaal plaatje’. Voor de dressuur heb ik dat deels kunnen corrigeren maar nu ik met Joy ook wat spring merk ik dat mijn rijstijl over sprongen meer ‘paard tussen mij en de grond houden zonder m in de weg te zitten’ is en weinig ‘daar krijg je stijlpunten voor.’ :+ You win some, you lose some. Ook denk ik soms te moeilijk terwijl het antwoord regelmatig voor de hand liggend is.

Góed dressuur rijden op eender welk niveau is puzzelen. Het is triggeren, voelen, reageren, anticiperen en regelmatig nadenken.

Joy is, naar mijn standaard, een extreem goed paard. Hij is slim, werkwillig, hij beweegt goed, heeft een sterke achterhand en hij kan zo model staan voor my little pony. :+

Ondanks dat Joy normaal uit zichzelf goed blijft lopen, merkte ik een tijd terug dat dat achterbeen niet meer zo fijn door kwam. Meer voorwaarts rijden maakte hem vlakker en bovendien gaf hij het snel ‘op’ wat niks voor Joy is. Meer terug rijden maakte het niet slechter maar ook niet beter. Ik begon me wat zorgen te maken. Hij kreeg een paar dagen vrij/heel licht werk zodat ik kon voelen.

Mijn ‘methode’ is altijd kijken en voelen… het ziet er soms wat chaotisch uit maar there’s a method to my madness. :j gedurende een van de lichte trainingen (hoofdzakelijk stappen) floepte ineens de stem van een vroegere lesgever in mijn hoofd. Ik had al bepaalde dingen van zijn methode geprobeerd maar één ding nog niet.

Jullie moeten weten dat Joy veel zelfhouding heeft. Soms wat te veel. En zodra ik ‘hem hoorde’ dacht ik aan Sam… Mijn neurotische lieve Sam die moest leren om de hand te accepteren maar geen twee dingen tegelijk kon. :+ en meteen overlapte twee beelden zich in mijn hoofd… de uiting was tegenovergesteld (Sam rende weg, Joy remde af) maar de essentie van het probleem was hetzelfde: de hand werd niet geaccepteerd en de opgewekte energie ging verloren…. Bij Sam was dit veel duidelijker door zijn hertenhalsje en het feit dat ie tegen mach 5 door de bak ging. Terwijl Joy alleen bij het halthouden en de overgangen terug zich wat lang maakte en wat ‘aan de hand’ trok.

Sam moest, tegen alles wat ik geleerd had tot dan toe in, halthouden van deze lesgever. Vervolgens nam ik contact (niet trekken. Contact.) bij een paard dat de hand niet accepteert wordt dat automatisch een weerstand biedende hand: het paard zal aan de hand ‘trekken’ (omhoog, naar voren of juist naar beneden) aan de ruiter om de hand stabiel te houden. Zodra het paard ook maar enigszins na geeft, geeft de ruiter meteen de hand ter beloning. In het begin zal het paard meteen gebruik maken van die ruimte. Dat mag, je hervat gewoon terug je weerstandbiedende hand en elke keer als je de juiste reactie krijgt nl: loslaten ( = de kaak ontspannen en daardoor automatisch nageven.) geef je kort ruimte en terug contact. We hebben het hier over een fractie van een seconde de hand naar voor doen.

Je stelt de vraag: ‘accepteer je mijn contact?’
Zodra het paard ‘ja’ antwoord geef je mee en je zal merken dat je elke keer sneller reactie krijgt én dat het paard steeds minder groot ‘er uit trekt’ wanneer je de hand geeft. Je hulp wordt dus steeds kleiner en je komt op het punt dat je enkel de vingers wat opent en je paard zacht contact houdt. Dat is wat we willen toch? Dat zachte, verende contact waar je kan geven en ‘nemen’ (ophouding) zonder dat de aanleuning veranderd.

Afbeelding

Zou je nu denken ‘ja, dus?’ Herinner je dan dat ik vanuit halt werk. Zónder opgewekte energie van achteren uit dus. En toen kwam de volgende zin die hij vaak zei in mijn hoofd: ‘nooit meer energie opwekken in de achterhand dan je kan controleren .’

Logisch, als je de energie niet kan controleren wat heb je er dan aan? Als mijn paard de hand stiekem niet accepteert kan ik die achterhand activeren zoveel ik wil zonder resultaat. Behalve dan een vermoeid paard dat niet weet wat hij moet, zichzelf voorbij loopt en onzeker wordt. Die onzekerheid maakte dat mijn brave bedachtzame man op de rem ging. Want als Joy twijfelt gaat hij in de rem.

Dat deed me denken dat het niet zo simpel is als ‘van achteren naar voren rijden.’ Soms moet je er ergens halfweg iets uit pikken en dat oplossen om verder te kunnen.

‘Van achter naar voren’ rijden is eigenlijk zo versimpeld dat het soms beperkend kan werken denk ik. Soms moet je durven om in het midden iets aan te pakken. Of zelfs vanvoor. Zolang je het grote plaatje voor ogen houdt denk ik dat we het africhten meer kunnen zien als een ketting met schakeltjes… als een schakeltje mis zit moet je dat terug goed zetten als je wil dat de ketting terug mooi soepel hangt.

Elisa2

Re: [Blog] Harmony in chaos vinden: rijden is een ketting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:41

Ja mooi omschreven hoor, van achter naar voren is een doel maar niet iets wat in een keer bereikt kan worden en ook altijd anders wat er bij ieder paard gebruikt moet worden om dit uiteindelijke doel te bereiken. Juist dat puzzelen is zo leuk vind ik.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:52

Jill Huybregts heeft hier hele mooie filmpjes over gemaakt.....
En idd ook dat ieder paard een andere oplossing vergt.
Bij het ene paard ligt dat in voorwaarts rijden, bij het andere paard juist in doseren om te zorgen dat het paard het af kan in zijn lichaam.

Dus als je lengte vraagt dat wat rustiger tempo niet erg is omdat ze soms nog niet lenig genoeg zijn om de bovenlijn op te rekken ( bij voorwaarts rijden vraag je natuurlijk achterbeen verder er onder waardoor bovenlijn opgerekt wordt, en dat moeten ze soms nog compenseren door het hoofd omhoog te brengen).

En bij een ander casus paard koos ze er voor om het stukje Voorwaarts even voor te laten gaan op het stukje aanleuning omdat dat paard in de hoek terug uit kroop om het zo maar even te zeggen....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:55

Ik gok dat jullie rijstijl ook op best veel vlakken overeen komt.
Zij rijdt ook niet op een vaste verbinding maar zegt juist dat het paard wel de kans moet krijgen om te verwerken wat je er achter in wil doen. En dat je op zo'n moment niet je hand er te veel aan wil hebben omdat je het cirkeltje van opgewekte energie dan blokkeert.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 23:09

Elisa2 schreef:
Ja mooi omschreven hoor, van achter naar voren is een doel maar niet iets wat in een keer bereikt kan worden en ook altijd anders wat er bij ieder paard gebruikt moet worden om dit uiteindelijke doel te bereiken. Juist dat puzzelen is zo leuk vind ik.

:j juist! Het is een doel maar heel vaak lees ik het als ‘een middel’ en eigenlijk is het bij alle paarden puzzelen.

Heel mooi voor mij was bv afgelopen dinsdag: alle paarden die ik gereden heb heb ik SB aangeleerd op een lange zijde. Eerst schoudervoor en zo naar SB. Ik heb nooit begrepen (en tot nu toe de paarden die ik reed ook niet) hoe ‘meenemen op de volte’ simpeler kon zijn. En toen kwam Joy. :+
Op de lange zijde snapte hij het gewoon niet. Dus ik zei ‘hij panikeert.’ En toen zei Chris ‘neem hem dan op een volte een paar pasjes mee. Gewoon opzij, als ie maar reageert op dat been en leert rustig te blijven, dan zakt dat hoofdje (kaak los dus) en dan voelt ie zelf dat dat makkelijker is!’

1 les en Joy liep donderdag thuis vanuit de volte een paar pasjes SB ‘rechtuit’.

Als je een manier nog nooit hebt moeten toepassen heb je gewoon nog niet genoeg paarden gereden, dat bleek maar weer. :+

Sky_As schreef:
Jill Huybregts heeft hier hele mooie filmpjes over gemaakt.....
En idd ook dat ieder paard een andere oplossing vergt.
Bij het ene paard ligt dat in voorwaarts rijden, bij het andere paard juist in doseren om te zorgen dat het paard het af kan in zijn lichaam.

Dus als je lengte vraagt dat wat rustiger tempo niet erg is omdat ze soms nog niet lenig genoeg zijn om de bovenlijn op te rekken ( bij voorwaarts rijden vraag je natuurlijk achterbeen verder er onder waardoor bovenlijn opgerekt wordt, en dat moeten ze soms nog compenseren door het hoofd omhoog te brengen).

En bij een ander casus paard koos ze er voor om het stukje Voorwaarts even voor te laten gaan op het stukje aanleuning omdat dat paard in de hoek terug uit kroop om het zo maar even te zeggen....

Ik heb Jill even gevolgd maar kom er nu niet meer aan toe. Ik kon me ook vaak vinden in wat zij zei. :j

Ik heb nu drie totaal verschillende paarden na elkaar om op te leiden. :)) Sam was een paard waar ik echt met mijn neus op de feiten gedrukt werd dat het niet zo zwart wit was. En gelukkig heeft hij me dat geleerd want Rêve was niet zo vergevingsgezind als ze het niet snapte. :=

Ik blijf het irritant vinden dat als ik op iemand anders zijn of haar paard kruip ik vaak veel minder moeite heb dan met mijn eigen paarden maar ik denk dat je wellicht een soort ‘blindheid’ voor je eigen rijden hebt?
En bij een paard gereden door een ander heb je volledig zicht. Filmpjes durf ik niet aan. Ik post ze, maar om ze echt als ‘leermateriaal’ te maken, ik heb niet genoeg inzicht in hoe je dat het beste filmt enz, := mijn stijl is meer; ‘hier is de les.’ En ‘dit hebben we geprobeerd hier is de training.’ _O-

Sky_As schreef:
Ik gok dat jullie rijstijl ook op best veel vlakken overeen komt.
Zij rijdt ook niet op een vaste verbinding maar zegt juist dat het paard wel de kans moet krijgen om te verwerken wat je er achter in wil doen. En dat je op zo'n moment niet je hand er te veel aan wil hebben omdat je het cirkeltje van opgewekte energie dan blokkeert.

:j vind dat wel heel mooi verwoord. Ik vind het nog steeds vaak wel moeilijk verwoorden waarom ik liever ‘te weinig’ contact heb dan te veel. Voor mijn gevoel is wat te los ‘veiliger’ omdat het paard dan idd veel meer ruimte heeft om omhoog of juist omlaag te duiken.

Dat kan ik dan niet perse meteen oplossen, Joy heeft bv zijn ‘op krullen’ fase nu. Maar het vertelt mij wel dat ze er nog mee bezig zijn en zoekende zijn. Als Joy ‘panikeert’ of geen blijf weet met zichzelf trekt hij omhoog of schud ‘nee’. :+ (niet letterlijk dat hij weet dat het nee is maar ik kan de hoofdbeweging niet anders omschrijven. Hij blijft rond maar hij beweegt zelf zijn hoofd van links naar rechts. De 1e keer op vreemd terrein deed ie dat bv aan de longe omdat hij niet weg mocht rennen van mij en hij overweldigd was.)
Als hij te rond wordt maar zacht blijft weet ik dat hij onzeker is en niet goed weet wat hij moet maar dan is er wel ‘ruimte’ in zijn hoofd. Op dat moment laat ik hem nu gewoon daar lopen omdat ik weet dat hij meer ruimte neemt zodra hij ‘klaar’ is. Dan gaat hij proesten en daarna kan ik hem meer uit elkaar rijden al is dat ook nog een work in progress maar goed hij is 3,5 :+

Chris zei ook heel mooi ‘hij is soms zo druk bezig in zijn hoofd dat hij niet altijd door heeft dat hij meer ruimte heeft.’

En zo voelt het ook… het voelt dan totaal niet logisch om hem nog een prikkel bij te geven omdat ik hem perse er uit wil.. beter even de tijd geven en belonen zodra hij wel de hand meer volgt. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 23:31

Zo een had ik er ook ooit, bij spanning ging hij zijn adem inhouden en helemaal op krullen aan de voorkant. Duurde lang voordat ik toen uitgevogeld had wat er nu precies gebeurde. :o

Gelukkig kwam het met sterker worden en ouder/ verder afgericht wel goed. Maar het is echt belangrijk om een paard goed aan te kunnen voelen en begrijpen waarom het doet wat het doet op dat moment ja.

SB leerde ik ze eigenlijk allemaal aan vanuit een volte, gewoon spelenderwijs maar ik denk dat het misschien wel niet echt uitmaakt want ook op de lange zijde rijdt je ze vanuit een hoek/ bocht. En dat is het stukje wat belangrijk is bij het aanleren.