Gepensioneerde hengst duikt ineens weer op tijdens veiling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Gepensioneerde hengst duikt ineens weer op tijdens veiling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 00:18

Bokt Nieuwsredactie
Fokkerij

Afbeelding ter illustratie, dit is niet de hengst uit dit artikel. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een opmerkelijke herrijzenis: de hengst Viva La Vida werd begin 2024 teruggetrokken uit de dekdienst én de sport, maar wordt nu aangeboden in de Westfaalse voorjaarsveiling op 6 april 2025. In de catalogus staat hij met catalogusnummer 3 onder de naam Va Va Voom.

Viva La Vida (Viva Gold x Rosengold) werd geboren in 2020 en is gefokt door Jürgen de Baey. In zijn bloedlijnen zien we onder andere Weihegold, maar ook Olympische paarden Ahlerich en Rembrandt terug. In 2022 werd hij door Stoeterij Gut Neuenhof, van Dr. Axel en Sandra Schürner, aangekocht tijdens de Westfaalse hengstenkeuring in Munster. Zij betaalden toen 84.000 euro voor de voshengst. Hij voltooide in april 2023 zijn verrichtingsonderzoek met een score van 8.07. Dat jaar stond hij ook ter dekking. In februari 2024 zou hij de sporttest afleggen, maar de eigenaar trok hem terug. De hengst toonde verzet en steigerde. Daarop werd hij overgebracht naar de Lüsche Equine Clinic, om onderzocht te worden. Enkele maanden later, in april 2024, namen de eigenaren het besluit om hem uit de dekdienst te halen en hem ook terug te trekken uit de sport, zo stond destijds in een persbericht te lezen. Sandra Schürner liet in dit bericht weten dat de hengst zes tot zeven ribben had gebroken, waarschijnlijk in de opfok en dat hij al maanden pijn had. De ribben en spieren zouden zo dicht tegen elkaar aan hebben gezeten, dat hij pijn had bij het buigen van zijn ribben. Volgens de verklaring zou de hengst niet gereden kunnen worden. Ook liet ze weten dat hij het op dat moment goed deed en hem nooit te zullen verkopen. De voshengst zou de rest van zijn leven mogen genieten. Ze wist nog niet of hij ooit gecastreerd zou worden.

Va Va Voom
Daarom was de verrassing des te groter toen de hengst onder de naam Va Va Voom opdook in de catalogus voor de veiling. Oplettende bezoekers van de veilingwebsite viel het op dat Va Va Voom en Viva La Vida wel één en dezelfde hengst moesten zijn. De afstamming en zijn levensnummer bevestigden dit. De website Zuechterforum.com vond de verschijning opvallend, zeker in context met de eerdere verklaring en vroeg de eigenaar nog om een reactie, maar kreeg die niet. Wel kwam er enkele dagen later een bericht op de sociale mediakanalen, afkomstig van de eigenaren en het Westfaalse stamboek. In het bericht staat te lezen: “de hengst heeft een aantal weken rust gehad, lichte beweging aan de longe en stond meestal in de wei of de paddock. Thomas Münch, de manager fokkerij van het Westfaalse stamboek, bood aan om de hengst naar het Westphalian Horse Center te brengen om te zien hoe hij zich toonde. Hij had immers al een grondige gezondheidscontrole gehad in de aanloop naar zijn goedkeuring en werd gezond bevonden. Hier werd hij ook eerst gelongeerd, daarna nam een ruiter plaats in het zadel. Hij kreeg een voorzichtige training, maar de hengst toonde geen tekenen van pijn, ook niet onder het zadel. Dat was in augustus 2024. Sinds die tijd gaat Viva la Vida vooruit in de trainingen en doet het zo goed, dat Thomas Münch met het idee kwam om hem aan te melden voor de voorjaarsveiling. Omdat hengstenhouderij Gut Neuenhof met Bundeschampion Bentheim al een vertegenwoordiger heeft van de Dodona-lijn, ging het sein op groen, maar niet zonder dat Viva la Vida nogmaals veterinair werd gecontroleerd door een derde dierenarts. Deze had er ook geen twijfel over dat de hengst gezond was en dus staat hij nu onder de naam Va Va Voom te koop".

Thomas Münch van het Westfaalse stamboek laat weten dat het verhaal van de eigenaar klopt.
“De hengst Viva la Vida, die goedgekeurd werd tijdens de hengstenkeuring in 2022 kreeg op 4-jarige leeftijd de diagnose dat hij niet langer gereden kon worden. We waren niet tevreden met de diagnose en prognose van de hengst destijds en zochten aanvullende veterinaire beoordelingen. Samen met onze dierenarts haalden we Viva la Vida afgelopen jaar naar het Westphalian Equine Center. Hier werd hij voorzichtig en op een gecontroleerde manier getraind. Net als bij alle andere paarden in de veiling, worden ook van hem zijn recente röntgenfoto’s en veterinaire rapporten op 24 maart gepubliceerd, om zo volledig transparant te zijn voor potentiële kopers.”

Op het Youtube-kanaal van de veiling staat een video van de hengst:

Gebruikte bronnen:

Elisa2

Re: Gepensioneerde hengst duikt ineens weer op tijdens veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 08:56

Bijzonder verhaal..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:05

Jaaaaaja. En waarom heeft hij dan ineens een andere naam?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:44

Dom dom dom, die naamsverandering gaat allerlei vragen oproepen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:58

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:17

Op zich mooi dat hij toch bereden kan worden. Maar ik vind het wel bijzonder dat je eerst spreekt van rust en nooit verkopen en nu wel. Ik hoop overigens wel dat de hengst nu een kans krijgt als hij daadwerkelijk nu gewillig en dus pijnvrij blijkt te zijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:17

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:19

Koper schreef:
Jaaaaaja. En waarom heeft hij dan ineens een andere naam?

Precies. Heel bijzonder..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:20

germie schreef:
Op zich mooi dat hij toch bereden kan worden. Maar ik vind het wel bijzonder dat je eerst spreekt van rust en nooit verkopen en nu wel. Ik hoop overigens wel dat de hengst nu een kans krijgt als hij daadwerkelijk nu gewillig en dus pijnvrij blijkt te zijn.

Hadden ze eigenlijk gewoon beter transparant over kunnen zijn vanaf het begin, maar omdat het natuurlijk wel een risico is om deze hengst te kopen met dit verhaal en dit terug te zien zal zijn in de prijs zullen ze voor de naamsverandering gekozen hebben.

Het dier is natuurlijk nog jong en heeft nog niks gepresteerd, dus of hij dan echt geen last meer heeft/ pijnvrij is en blijft en ingezet kan worden als sportpaard is natuurlijk nog de vraag.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:24

Maar in principe was deze hengst dus goedgekeurd voor dekdienst.

Ik vind het eigenlijk vooral bijzonder dat hij daar dan niet opnieuw voor klaargemaakt wordt.

De gebroken ribben is ook bijzonder, heeft hij die nou wel of niet gehad.

Indien niet, was er dan een gedragsprobleem dat maakte dat hij eerder niet te rijden was?

En als die gebroken ribben er wel geweest zijn ooit, wat betekent dat dan voor sport en rij carrière?
Ik heb 1 rib met problemen, en dat kan echt al beperkend zijn in beweging.
Laat staan 6 beschadigde.

Veel meer vragen dan antwoorden op dit moment.

Ik moet zeggen dat ik het zelf wel een leuk dier vind om te zien.
Ik hou wel van dit type.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:24

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:29

Femke_Tweety schreef:

Ik vind het eigenlijk vooral bijzonder dat hij daar dan niet opnieuw voor klaargemaakt wordt.

Indien niet, was er dan een gedragsprobleem dat maakte dat hij eerder niet te rijden was?

En als die gebroken ribben er wel geweest zijn ooit, wat betekent dat dan voor sport en rij carrière?

Ik hou wel van dit type.

Volgens mij had hij zijn sporttest nog niet afgelegd en dat is wellicht wel nodig voor een volledige goedkeuring. Maar het geeft inderdaad te vragen waarom ze hem dan niet opnieuw de sporttest laten doen nu hij geen last meer heeft maar hem te koop zetten..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:30

Ze hadden hem beter onder dezelfde naam kunnen aanbieden en uitleg kunnen geven in de tekst. Onder een andere naam aanbieden ruikt naar oplichting. Misschien is dat het niet, maar het roept vraagtekens op. Daar zou ik geen geld in willen stoppen om er een rijpaard van te maken in ieder geval.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:40

Femke_Tweety schreef:

Ik hou wel van dit type.

Er staat ook bij dat de foto's er gewoon zijn en dat ze transparant willen zijn. Wat ik me dan afvraag, kan een paard met genezen gebroken ribben dan nog goedgekeurd worden door een dierenarts? Als ze correct genezen zijn dan zou je dat zien op een foto en dan was er in 2024 ook geen probleem lijkt mij. Maar incorrect ook. En krijg je dan nog wel een positief advies voor de sport?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:44

Suzanne F. schreef:
Ze hadden hem beter onder dezelfde naam kunnen aanbieden en uitleg kunnen geven in de tekst. Onder een andere naam aanbieden ruikt naar oplichting. Misschien is dat het niet, maar het roept vraagtekens op. Daar zou ik geen geld in willen stoppen om er een rijpaard van te maken in ieder geval.

Hij zal in elk geval niet meer de € 84.000,00 opbrengen. Hij lijkt ook niet erg ver in zijn africhting.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:54

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:

Hij zal in elk geval niet meer de € 84.000,00 opbrengen. Hij lijkt ook niet erg ver in zijn africhting.

Mogelijk werkt hij alleen mee als er geen buiging gevraagd wordt. Maar dat zijn natuurlijk weer speculaties. De toekomst zal het leren.
Als ze open geweest waren kwam het voor mij in ieder geval geloofwaardiger over. Mag je een paard van zo'n veiling ook zelf weer laten herkeuren? Of moet je het doen met de gegevens die aangeleverd worden?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:00

germie schreef:
janderegelaa schreef:

Mogelijk werkt hij alleen mee als er geen buiging gevraagd wordt. Maar dat zijn natuurlijk weer speculaties. De toekomst zal het leren.
Als ze open geweest waren kwam het voor mij in ieder geval geloofwaardiger over. Mag je een paard van zo'n veiling ook zelf weer laten herkeuren? Of moet je het doen met de gegevens die aangeleverd worden?

Ik geloof wel dat hij helemaal binnenstebuiten gekeerd is. Anders nemen ze die gok niet. Maar je moet idd doen met hun keuring. Maar die dierenarts gaat echt niet iets invullen wat niet klopt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:04

Zijn er meer mensen, zoals ik, die razend benieuwd zijn naar de foto’s van die ribben toen en nu en om die eens naast elkaar te zien?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:13

Raar verhaal dit. Vraag me ook af wat voor fotos ze er precies bij hadden. Hij kan natuurlijk op de benen perfect zijn, ribben komen normaal niet op de foto. Als zijn ribben gebroken zijn geweest kan hij daar blijvend last van houden. Vind het ook wel rieken naar een poging tot verdoezelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:13

Melzazu schreef:
Zijn er meer mensen, zoals ik, die razend benieuwd zijn naar de foto’s van die ribben toen en nu en om die eens naast elkaar te zien?

Dat zou zeker interessant zijn ja. Ben wel benieuwd hoe zoiets geneest. Maar klinische beeld ben ik ook benieuwd naar.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:49

De naamswijziging is onhandig maar wel gebruikelijk bij de keuring in westfalen.

Wel allemaal wat stuntelig gelopen daar ben ik het mee eens.
Dat zo iets snel bekend wordt kun je van te voren bedenken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:02

carika schreef:
De naamswijziging is onhandig maar wel gebruikelijk bij de keuring in westfalen.

Dit is toch geen keuring maar een veiling. Die keuring is allang geweest.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:05

janderegelaa schreef:
carika schreef:

Dit is toch geen keuring maar een veiling. Die keuring is allang geweest.

Ik bedoel natuurlijk veiling... Foutje