Sport

Op zondag 9 maart zijn Bennie van Es en Jedokus Hof (Nane 492) in Ermelo bekroond tot Nederlands kampioen in de klasse Z1 dressuur. Met een score van 70,238% bleef de combinatie uit Marum alle concurrentie voor. ‘Jedokus is vrij constant dus ik weet wat ik van hem kan verwachten, maar het moet ook altijd nog maar lukken op een NK. Ik heb echt lekker gereden en ben hartstikke blij met onze titel.’
Peentjes zweten
Het was een lange zit voor Bennie en Jedokus om erachter te komen op welke plek ze geëindigd waren. De combinatie startte als nummer 15 in een deelnemersveld van 30 combinaties en moest dus nog behoorlijk lang wachten tot het verlossende antwoord. ‘Dat was wel even peentjes zweten. Je hoort natuurlijk je punten bij het verlaten van de baan en toen was ik al hartstikke blij maar het is toch altijd afwachten. Vorig jaar ben ik ook geweest en vond ik ook dat het goed ging maar zag ik dat niet terug in de scores. Je moet goed voor de dag komen, je kop erbij hebben maar ook zeker wat geluk hebben.’
Toppertje
De zesjarige Jedokus Hof Ster (Nane 492 x Maeije 440) werd gefokt door Gerda Hof en Peter Dekker uit Noord-Sleen en is inmiddels alweer twee jaar in eigendom van Bennie en zijn partner Gosse Pieter Hellinga. Bennie en Gosse Pieter hebben de hengst zelf zadelmak gemaakt en inmiddels heeft Jedokus al meerdere kampioenstitels op zijn naam staan. Samen met Bennie werd de Nane 492-nakomeling Fries Kampioen L2, Fries kampioen M2, Fries kampioen Z1 en nu dus ook Nederlands Kampioen Z1. ‘Na het NK vorig jaar zomer zijn we een half jaar thuisgebleven. Jedokus heeft samen met Gosse Pieter wel in de Royal Friesian Live show gereden maar echt wedstrijdritme had hij niet’, vertelt een trotse Bennie. ‘We hebben begin januari meegedaan met de selecties, toen de Friese kampioenschappen en kort daarna al het NK. Dat is best snel achter elkaar pieken, maar dat lukt Jedokus prima. Het is echt een toppertje.’
Subtop
Na zo’n sterk wedstrijdjaar lijkt de toekomst rooskleurig voor Bennie en Jedokus. ‘Hij vindt maar weinig moeilijk, het is een heel stabiel paard en heeft eigenlijk geen zwakke punten.’ Het plan is vooralsnog dan ook om de hengst klaar te stomen voor de subtop. ‘We gaan straks lekker Z2 rijden, misschien eens een IBOP en op een gegeven moment de overstap maken naar de subtop met als doel ook het Elite predicaat. Jedokus heeft hele fijne bewegingen, is heel correct maar heeft zeker ook de drive. Een paard met goede wil kan heel ver komen, daar geloof ik in. Plus hij is gewoon een heel leuk, je wordt er blij van om op hem te rijden.’
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.