Stephanie Berends alsnog KNHS kampioene M1 paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Stephanie Berends alsnog KNHS kampioene M1 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 17:57

KNHS
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Op vrijdag 21 februari is in Ermelo het KNHS kampioenschap dressuur klasse M1 paarden verreden. Daarbij is Gianni Gevers gehuldigd als kampioen. Helaas is gebleken dat zijn start niet reglementair was, en hij niet startgerechtigd was in deze klasse op het kampioenschap. Dit betekent dat Stephanie Berends met haar paard Oh Happy Day opschuift naar de eerste plaats.

Achteraf is gebleken dat een wedstrijdorganisatie niet alle wedstrijduitslagen volledig heeft ingestuurd. Om die reden is de niet-reglementaire start bij de standaard controle naar startgerechtigheid, die de KNHS vooraf uitvoert, niet naar voren gekomen. Conform het reglement wijzigt nu automatisch de uitslag van deze kampioenschapsrubriek en wordt Stephanie Berends met haar paard Oh Happy Day de kampioen in deze rubriek.

KNHS manager wedstrijdsport Gerard Arkema: “Dit is echt super vervelend voor iedereen. We zijn pas 4 maart gewezen op de onvolledige wedstrijduitslag en daarna hebben we nog een zorgvuldig feiten onderzoek gedaan. Uiteindelijk blijkt de start van Gevers onreglementair en volgen we met het aanpassen van de uitslag ons reglement. Dit reglement is er om eerlijke sport te waarborgen en dat willen en moeten we volgen.”

Achter de Groningse kampioene Stephanie Berends met Oh Happy Day komt het zilver nu in handen van Vera Grevelink met Othello Cc (Limburg). De bronzen medaille gaat naar Anne van ’t Land met Monte JT (Gelderland).

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Anomien

Re: Stephanie Berends alsnog KNHS kampioene M1 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:04

Mja. Willen en moeten volgen.
Jammer dat het achteraf is gedaan. Paard wat niet eens startgerechtigd was… bijzonder dat dit zo laat aan het licht kwam.

Gefeliciteerd Stephanie met de 1e plek.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:44

In andere berichten stond dat de eerdere winnaar HC gestart was in een bepaalde klasse. Nooit telt HC mee, maar ineens nu is het wel een probleem. Dus ik vind het ook wel sneu voor de eerdere winnaar.
Als ik die persoon was dan kreeg de knhs de prijzen niet terug en lieten ze maar nieuwe maken. Want de knhs heeft in deze wel liggen slapen natuurlijk.

Voor Stephanie is het natuurlijk heel mooi, en ook voor de nieuwe nr 2 en 3. MAAR, ze hebben niet de huldiging gehad waar ze eigenlijk recht op hadden. Gaat de knhs dit nog organiseren of komt er gewoon een doos met daarin de deken, beker, sjerp en rozet?

Eigenlijk zijn er alleen maar verliezers hier.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:37

Volgens de KNHS was de uitslag van desbetreffende wedstrijd niet doorgegeven.

Je kunt niets controleren wat er niet is.
Gaat vaak wat fout bij de KNHS, maar als dit klopt kunnen zij er niets aan doen en lijkt het me logisch dat dit gerectificeerd wordt.

Betreffende ruiter heeft daar HC in de LT en ZT gestart.

Vind t nog meer balen voor degene die nu dus niet op t NK kon starten hierdoor. Dat kun je niet meer over doen.

En nummer 3 had helemaal geen huldiging en podium. Jammer..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:47

Getup schreef:
Vind t nog meer balen voor degene die nu dus niet op t NK kon starten hierdoor. Dat kun je niet meer over doen.

En nummer 3 had helemaal geen huldiging en podium. Jammer..

Dat inderdaad ook nog. Die zou je voor de volgende kampioenschappen een wildcard moeten geven vind ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:09

Het is vooral zuur voor alle betrokken zo'n fout.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:43

Behalve voor de gediskwalificeerde, want die had moeten weten dat hij niet mocht starten toch?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:47

Babootje schreef:
Behalve voor de gediskwalificeerde, want die had moeten weten dat hij niet mocht starten toch?

Die is ook gewoon slachtoffer van dit hoor, die was HC gestart. En nooit telt HC ergens mee. Het heeft vast ergens gestaan, maar HC telt niet voor winstpunten ofzo, dus ik kan me ook voorstellen dat je er dan niet aan denkt. Dus er zijn alleen maar verliezers. En dat je dan pas zo veel later te horen krijgt dat je niet had mogen starten, dat kan gewoon niet. Daarom schreef ik ook dat ik de prijzen niet terug zou geven als ze dat zouden vragen.
Hier moet heel wat rechtgetrokken worden, voor iedereen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:47

Er is al jaren een regel dat HC bij kampioenschappen ook telt. Het zou me ergens niet verbazen als hij HC is gestart en aan de organisatie heeft gevraagd om niets door te geven. Waarom zou een organisatie anders een onvolledig resultaat delen? Zeker iemand die zo hoog rijd, is denk ik wel op de hoogte van de regels.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:58

germie schreef:
Babootje schreef:

Die is ook gewoon slachtoffer van dit hoor, die was HC gestart. En nooit telt HC ergens mee. Het heeft vast ergens gestaan, maar HC telt niet voor winstpunten ofzo, dus ik kan me ook voorstellen dat je er dan niet aan denkt. Dus er zijn alleen maar verliezers. En dat je dan pas zo veel later te horen krijgt dat je niet had mogen starten, dat kan gewoon niet. Daarom schreef ik ook dat ik de prijzen niet terug zou geven als ze dat zouden vragen.

Dit soort dingen kunnen prima voorkomen worden als mensen zich eens verdiepen in het vraagprogramma. Bij kampioenschappen gelden er vaak strengere regels en die zijn gewoon terug te vinden op de website van de betreffende regio waar deze combinatie van afgevaardigd werd. Hier kan Ermelo niets aan doen, deze controle hoort bij de regio te zitten. En vergis je niet hoeveel mensen ´weten´ dat ze fout zitten en het alsnog proberen. Ik kom best wel eens wat tegen als oud regiobestuurder en nu als toezichthouder en jury. Dit is dus vooral sneu voor de combinatie die reserve stond en niet naar het NK kon.

Wat betreft een wildcard; hoe dan? Een combinatie wordt beoordeeld op dat betreffende moment van het rijden op een selectie of regio. Die kun je natuurlijk niet op voorhand een startbewijs geven voor het NK komende zomer. Iedereen moet zich daarvoor opnieuw bewijzen en selecteren.

Hier in de regio worden alle kampioenen ook nog gehuldigd op de ALV, dus dat zullen ze voor de nieuwe top 3 ook vast per regio wel zo doen. Daar krijgen ze dan de prijzen en een fotomoment. Valt een beetje in het niet in vergelijking met het podium op het NK, maar er is zeker waardering vanuit de regio's voor hun kampioenen (en de nummers 2 en 3).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:08

HC telt toch sowieso niet als officiele start?

Ik snap eigenlijk sowieso niet dat er HC gestart wordt op een kampioenschap.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:16

Elisa2 schreef:
HC telt toch sowieso niet als officiele start?

Ik snap eigenlijk sowieso niet dat er HC gestart wordt op een kampioenschap.

Ik ken het verhaal niet maar lijkt mij logischer dat de betreffende ruiter die eerste was hc is gestart op een gewone lichte tour wedstrijd (mogelijk met een ander paard). Er zijn duidelijke regels dat je geen kampioenschappen mag rijden in een lagere klasse als je dat seizoen ook X klasse's hoger rijd (hc of niet) met andere paarden. Een ijdele poging om de profs weg te houden op de kampioenschappen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:21

Waarom kun je geen wildcard voor het jaar erop uitdelen, dit kan zelfs ongeacht de klasse. Dat zou echt het eerlijkste zijn. Want die persoon is nu zeker enorm de dupe.

Ze zouden ook omdat ze de huldiging waarschijnlijk niet over doen alle 4 de ruiters een wildcard kunnen geven voor de volgende kampioenschappen en dat ze dan gewoon dus als extra ruiters rijden. Dan kun je de nieuwe selecties laten zoals het is. En doe je tenminste nog iets terug voor je ruiters.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:28

Behalve dat jury's een maximum aantal combinaties mogen jureren en doorgaans die max wel (bijna) wordt gehaald. Als je op die max zit, moet je dus andere ruiters gaan uitsluiten om ruimte te maken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:29

germie schreef:
Babootje schreef:

Vind ik ook @Germie. In de reglementen staat duidelijk dat ruiters die LT zijn gestart, niet in B, L1, L2, M1 en M2 mogen uitkomen op de kampioenschappen. Aangezien er niet expliciet gesproken wordt over dat HC hierin wel meetelt, zou ik denken dat dat geen verschil dus maakt en het meetelt. Het gaat om de kampioenschappen, ik snap niet waarom je dat niet navraagt :=

Afbeelding

Sterker nog:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 12-03-25 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:33

Ik zie HC niet als starten, want het telt nergens voor mee. Dus het is dan niet duidelijk.
Wel vind ik LT niet meer bij de basissport horen en snap ik dat je deze ruiters niet in de basissport wilt hebben. Maar dan moet het wel duidelijk zijn en dat is het hier niet.
Navragen, ja, was misschien verstandig geweest, maar is niet gedaan. Maar om dan meteen de ruiter de schuld te geven, nee, ik vind het dan niet duidelijk vermeld.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:36

germie schreef:
Ik zie HC niet als starten, want het telt nergens voor mee.

Zodra je op de startlijst staat, start je. En HC staat op de startlijst ;)

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:40

De HC start was in BE en niet in NL. Vermoed dat ze gedacht hebben dat het dan niet mee zou tellen.

Sneu voor degene die niet mee heeft kunnen doen met de kampioenschappen hierdoor.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:55

Hij start toch al veel langer meerdere paarden subtop?
Zoals ik hem ken geloof ik niet dat hij dit met opzet gedaan heeft en weet ik niet waar de onduidelijkheid is ontstaan.
Neemt niet weg dat het inderdaad voor iedereen ontzettend zuur is :(:)

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:17

Volgens mij ergens gelezen dat het in Huijbergen was, dus dat is gewoon Nederland.

Het is al jaren zo dat HC starts wel als officiële start worden vastgelegd. Dat was "vroeger" niet zo en dus ook nog prettig om een keer HC te starten. Maar al jaren is HC starten gewoon meedoen aan een wedstrijd, maar je punten tellen niet.
Wat dus wel raar is, is dat de wedstrijdorganisatie dan niet de gehele uitslag doorstuurt inclusief HC starts.

Wellicht zal hij het niet geweten hebben nee. Vooral voor de nr 4 van de Brabantse Kampioenschappen was het erg zuur, want Brabant had een sterke M1 groep en zij had ook zeker goede kans gemaakt op een mooie klassering. Brabant had niet voor niets alle drie de afgevaardigden bij de beste 6 op het NK :)

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:28

FrankavdT schreef:
Volgens mij ergens gelezen dat het in Huijbergen was, dus dat is gewoon Nederland.

Het is al jaren zo dat HC starts wel als officiële start worden vastgelegd. Dat was "vroeger" niet zo en dus ook nog prettig om een keer HC te starten. Maar al jaren is HC starten gewoon meedoen aan een wedstrijd, maar je punten tellen niet.
Wat dus wel raar is, is dat de wedstrijdorganisatie dan niet de gehele uitslag doorstuurt inclusief HC starts.

Wellicht zal hij het niet geweten hebben nee. Vooral voor de nr 4 van de Brabantse Kampioenschappen was het erg zuur, want Brabant had een sterke M1 groep en zij had ook zeker goede kans gemaakt op een mooie klassering. Brabant had niet voor niets alle drie de afgevaardigden bij de beste 6 op het NK :)

Klopt inderdaad, fout gekeken. :j
Te snel de aanname gedaan i.v.m. +32 nummer op de website van de Wolfshoeve.

Ik ken een stal die zeggen dat ze HC starts niet doorgeven aan KNHS zodat mensen zonder startpas ook mee kunnen doen. Is een andere overigens, dus wat hier aan de hand is geen idee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:30

FrankavdT schreef:

Oh interessant, vroeger was het inderdaad niet officieel. Heb er ook weleens gebruik van gemaakt.

Ik ben dan wel benieuwd of er duidelijke regelgeving is wbt HC starten bij selectie wedstrijden en kampioenschappen. Kan me voorstellen dat het zo verwarrend wordt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:41

Deze jongen rijdt toch al een tijdje op subtop niveau? Dan weet je toch dat je in die klasses niet mag meerijden. Naast weten is er ook nog zoiets als: Moet je dat willen als prof.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:13

Elisa2 schreef:
FrankavdT schreef:

Oh interessant, vroeger was het inderdaad niet officieel. Heb er ook weleens gebruik van gemaakt.

Ik ben dan wel benieuwd of er duidelijke regelgeving is wbt HC starten bij selectie wedstrijden en kampioenschappen. Kan me voorstellen dat het zo verwarrend wordt.

Hierboven staat een screenshot in de post van Autumn, die lijkt me duidelijk?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:17

Ik kan me toch niet voorstellen dat je dit niet weet als (semi) prof. Er rijden hier in de regio (Brabant) best veel semi profs rond die bewust geen LT starten omdat ze dan niet meer met handelspaarden in de lagere klassen op kampioenschappen mogen starten.