KFPS: ‘Durk tovert elke dag een glimlach op mijn gezicht’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KFPS: ‘Durk tovert elke dag een glimlach op mijn gezicht’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 15:58

KFPS
Sport

Alwin 469. Foto: Princequillo

In Australië halen ruiter Gary Lung en de achtjarige Durk fan Oostenburg Ster (Alwin 469 x Norbert 444) mooie resultaten in de dressuursport, zo meldt het Australische hippische tijdschrift Equestrianlife. In de Elementairy dressuur, vergelijkbaar met de klasse M1/M2 halen Gary en Durk scores rond de 71% en focussen ze zich op het Australisch dressuurkampioenschap. ‘Ons doel is de Grand Prix.’
Moderne beweging

Bijna twee jaar is Durk inmiddels ‘down under’. Gary was met mede-eigenaar Kate Wescombe op zoek naar een speciaal paard voor de dressuur toen ze op Durk gewezen werden. ‘Hij bezat een bijzondere, moderne beweging. We zijn zo snel mogelijk naar Nederland gegaan om hem uit te proberen.’ Daar raakte Gary meteen overtuigd van de hengst wiens moeder een volle zus is van Menne 496. ‘Hij was heel licht te rijden en bezat toch veel vermogen. Ik kon de hele dag wel op hem rijden.’

Kort en efficiënt trainen
Gary heeft meer ervaring met het rijden van Friese paarden. ‘Ze zijn anders dan warmbloeden en volbloed paarden’, geeft hij aan. ‘En ik heb geleerd dat er een nieuwe stroming Friese paarden is die gefokt zijn voor de sport en de competitie.’ Dat de Friese paarden een andere trainingsaanpak vragen weet hij ook. ‘Ze staan niet bekend om hun uithoudingsvermogen, dus je moet kort en efficiënt trainen om de boodschap over te brengen. Ik heb gemerkt dat Friese paarden heel ruitervriendelijk zijn. Ze zijn comfortabel te rijden en heel licht in het contact.’ Durk is extra speciaal, geeft Gary aan. ‘Hij is sensibel en heeft een sterke motor, hij voelt als een warmbloed. Hij heeft het beste van twee werelden want hij is prettig te rijden en heeft en enorme werklust.’ Gary vertelt dat zijn hengst nooit ‘nee’ zal aangeven en ik ook ‘ik kan het niet’ komt niet in zijn woordenboek voor. ‘Hij zal altijd zijn best doen en wil altijd meer geven, dat is een kwaliteit en een valkuil.’

Doorgroeien naar Grand Prix
Op de wedstrijden gedraagt Durk zich als een heer. ‘Je hebt niet eens in de gaten dat hij een hengst is. Ik kan gerust met hem trainen in de buurt van merries of andere paarden. Hij kijkt niet op of om.’ Gary en Durk hebben als doel door te groeien naar de Grand Prix. ‘Hij houdt van uitdagingen en de verzameling van piaffe en passage vindt hij heel gemakkelijk om te doen. Als ik ‘s morgens wakker wordt kan ik niet wachten om weer met hem te gaan rijden.’