Duitse assistent-bondscoach dressuur Jonny Hilberath overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Duitse assistent-bondscoach dressuur Jonny Hilberath overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 16:50

Pferd-Aktuell
Sport

Jonny Hilberath(M) tijdens WDM 2015, geflankeerd door Isabell Werth(L) en Monica Theodorescu(R). Foto: WDM-World Dressage Masters/Wikimedia Commons

De Duitse paardensportbond heeft met groot verdriet gereageerd op het bericht dat Jonny Hilberath is overleden. De geliefde dressuurtrainer en assistent-bondscoach van Monica Theodorescu stierf op 5 maart 2025 na een korte en heftige ziekte. In juni 2025 zou hij 70 jaar worden. “Jonny Hilberath was een instructeur en trainer in hart en ziel. Zijn plotselinge overlijden stemt ons droevig en laat ons verbijsterd achter. We zullen hem erg missen”, zegt Dr. Dennis Peiler, Algemeen Directeur Sport van de Deutschen Reiterlichen Vereinigung (FN).

Paarden hebben het hele leven van Jonny Hilberath beïnvloed. Hij groeide oorspronkelijk op met landbouwpaarden in Kellinghausen, in Schleswig-Holstein. Zijn professionele roots lagen bij de nationale sport. Via het poetsen, uitmesten en uitstappen ging hij later zelf rijden en reed succesvol naar de klasse S (de hoogste klasse in de Duitse paardensport-red.) in de drie disciplines dressuur, springen en eventing. Het keerpunt in zijn loopbaan kwam toen hij dressuuramazone Rosemarie Springer ontmoette en bij haar zijn beroepsopleiding afrondde. Maar ook de trainingen met trainerslegende Herbert Rehbein hadden een blijvende invloed op zijn carrière.

In de jaren ’90 kwam Jonny Hilberath uit voor de stallen van Detlef Saul in Bremerhaven en behaalde in de twaalf jaar daar talrijke successen in de Grand Prix. In 1992 won hij het Berufsreiterchampionat Dressuur. In 1995 begon hij voor zichzelf. Samen met zijn Zweedse vrouw Annika richtte hij een trainingsstal op in Abbendorf, Nedersaksen. Hier trainde hij kampioensruiters van over de hele wereld, onder andere de Mexicaanse Bernadette Pujals, de Japanse Yuko Kitaj, de Australische Hayley Beresford en de Zuid-Afrikaanse Nathalie Hobday.

In 2012 nam Jonny Hilberath het ambt van bondscoach op, na het plotselinge overlijden van Holger Schmezer, met wie hij een lange en intensieve vriendschap had. Maar daarvoor al stond hij al als assistent-trainer in de losrijbaan. Nu leidde hij in zijn eentje het Duitse team tijdens de Olympische Spelen naar een zilveren medaille. Na Londen wilde hij zich meer toeleggen op zijn eigen rijden, maar veranderde zijn plan en werd disciplinetrainer dressuur aan de zijde van Monica Theodorescu. Zij nam in 2013 het bondscoach-stokje over. Sindsdien verzamelden zij samen in totaal 40 medailles tijdens grote kampioenschappen, waaronder twee keer goud en een keer zilver bij de Olympische Spelen in Parijs. “Het bericht dat Jonny Hilberath is overleden, heeft mij diep geraakt. Ik verlies met hem niet alleen een geweldige collega, maar ook een goede vriend. We deelden dezelfde filosofie op het gebied van dressuur rijden en de opleiding, dat heeft ons altijd verbonden. Ik zal hem erg missen”, laat Monica Theodorescu weten.

Tazzey

Re: Duitse assistent-bondscoach dressuur Jonny Hilberath overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:58

Wat een enorm verlies, ik schrik hier ook echt wel van. Ik ben altijd erg onder de indruk van hem geweest.

LaPluche

Re: Duitse assistent-bondscoach dressuur Jonny Hilberath overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:09

Ik ken hem uit de tijd dat ik als groom in Duitsland werkte.
Diepe buiging voor hoe deze man de ruiters begeleide.