[BLOG] Paardencoaching: wat is dat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

naranja1
Blogger

[BLOG] Paardencoaching: wat is dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 21:27

* Bokt
Bokt Community

Paardencoaching: wat is dat?

Ik ben gediplomeerde Equine Assisted Coach. De meeste mensen aan wie ik dat vertel vragen wat het precies is. De meeste mensen kennen het als paardencoach. En ik coach geen paarden, maar mensen.

Allereerst een algemeen stukje over wat het nu precies is.
Een paardencoach helpt mensen met thema's waar ze in het leven tegenaan lopen. Het paard is hierbij mijn collega. Er wordt hierbij niet op het paard gereden. Er wordt een activiteit uitgevoerd met het paard en hierbij zijn de ervaringen van de coachee. belangrijk en leidend. Het paard kan voor metaforen in ons leven staan. Waarvoor het paard precies staat zoekt de coach met mensen uit.

verschillende methodes
Er zijn veel paardencoaches en dus veel verschillende methodes. Een daarvan is dat de paardencoach zegt wat het paard doet en wat dit voor jou betekend. Ik zelf ben niet zo bekend met deze methode dus ik kan hier ook niet veel meer over schrijven.

Andere coaches interpreteren het gedrag van het paard juist niet, maar laten dit over aan de coachee. Hierdoor projecteert de coachee zijn/haar eigen (onbewuste) gedrag op die van het paard. Hierdoor worden mensen zich bewust van hun eigen gedrag en patronen.
Er worden meerdere wetenschappelijke interventies gecombineerd met paardencoaching. Denk hierbij bijvoorbeeld aan familiesystemen, voice dialogue, getaltheorie, motiverende gespreksvoering en de oplossingsgerichte theorie

tot slot:Paardencoaching is een mooie manier om mensen zelf te laten ontdekken wat ze eigenlijk kunnen. Het is een oplossingsgerichte manier. Hierbij gaat de paardencoach er vanuit dat de coachee die hij/zij coacht de oplossing zelf in zich heeft. Het paard en ik helpen alleen bij het vinden van die oplossing.
Het werken met paarden zorgt voor veiligheid van de coachee.

Afbeelding

Als coach is het belangrijk om vanuit een openhouding te werken en niet te oordelen.

Als hier nog vragen over zijn kan je het hieronder reageren.

Santos_05

Re: [BLOG] Paardencoaching: wat is dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 01:38

Stel je bij de sessie dan vragen? Met jou methode krijg je dan bijvoorbeeld ook de verschillende type leidinggevenden naar voren en kan jij dan ook begeleiden wat ze kunnen veranderen? Paarden spiegelen, dus laat je dan het effect van de veranderde houding zien?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 02:18

Jazeker kan je naar verschillende types van leiding geven kijken. Daar is paardencoaching heel geschikt voor.

Ik zal aan de hand een voorbeeld uit de praktijk. Je vragen (denk ik) allemaal vragen beantwoord. Zo niet, laat maar weten

Iemand wou leren leiding geven. De persoon wou de hoef van het paard optillen. Dit lukte niet. Dan ga ik al coach er vragen over stellen. Conclusie van degene. 'Ik moet duidelijker zijn.' Het effect op het paard van haar duidelijkheid is dat ze dr voet optilde. Zo kan je dus direct het effect van je eigen gedrag zien.

Ik gebruik zelf liever het woord reageren ipv spiegelen.
Spiegelen houdt voor mij in dat ze precies nadoen wat jij doet (als een spiegel). Maar het paard reageerd op wat jij doet. En hoeft dus hierbij niet precies hetzelfde te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:57

Leuk stukje Naranja! Mijn moeder is ook paardencoach en ik ben weleens op de open dagen geweest van haar opleiding. Zag toen hetzelfde paard op 3 verschillende mensen heel anders reageren en vond dat machtig interessant.

Mensen die met paarden werken weten natuurlijk dat ze ontzettend spiegelen en daar veel uit te halen is,ik denk dat het voor ieder mens goed is om met paarden om te gaan/ paarden coaching te doen en dat er ontzettend veel uit te halen is.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:58

Ik heb mijn bedenkingen bij een paardencoach en ook welke erkende en goed gebaseerde opleidingen de coach volgde alvorens zich een paardencoach te benoemen.
Het is een vorm van coaching waarbij de cliënt toch ook voldoende financiële middelen moet hebben en in mijn ogen een goedkoop initiatief voor de persoon om via hun paard(en) geld aan te verdienen zonder dat de cliënt maar één keer op het paard mag zitten.
Het is naar mijn aanvoelen een rage die zich nu voltrekt.
Maar evengoed kan dit katten- of hondencoaching zijn. Met om het even welk dier kan men coachingsessies houden.
Voor mensen die voordien nooit tussen dieren vertoefden, geen dieren meer hebben of stadsmensen kan de aanwezigheid van een dier waarbij ook de bloeddruk e.d. daalt een verrijking zijn.
Hippotherapie is nog iets anders. Hierbij mag men wel op het paard zitten, hoewel er ook al meer coaches zijn waarbij hun paarden pony’s zijn en enkel kinderen op het paard kunnen zitten. Er bestaat ondertussen dus ook hippotherapie naast het paard. Ik vind het een goedkoop alternatief, maar dat is mijn mening.
Natuurlijk zullen paarden zich op een bepaalde manier verhouden tussen mensen en voelen paarden mensen hun gevoelens goed aan maar de interpretatie is wat de coach zelf ziet bij de cliënt.
Het kan ook zijn dat bijvoorbeeld kinderen al of niet met een beperking zich beter durven uiten in de aanwezigheid van een dier.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:06

Hoi Naranja, is elk paard hier geschikt voor?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 14:12

BRINTEMEID schreef:
interpretatie is wat de coach zelf ziet bij de cliënt. Het kan ook zijn dat bijvoorbeeld kinderen al of niet met een beperking zich beter durven uiten in de aanwezigheid van een dier.

Jij mag prima je mening hebben over paardencoaching. Als paardencoaching niks voor je is, dan is het niks voor je.

Toch wil ik even op het bovenstaande reageren.je schrijft hier 'interpretatie is wat de coach zelf ziet bij de cliënt'.
Dit is zeker niet het geval (zoals ik schrijf). Het gaat erom wat de cliënt interperteerd. Ik weet niet wat de client voelt/denkt. De cliënt weet dat onbewust zelf. De coach zorgt voor bewust wording van wat de cliënt voelt en denkt. Zo werkt de oplossingsgreichte methode.

Maar wellicht is dit bij andere (paarden)coaches anders en interperteren die wel het gedrag van het paard/cliënt. Dit zie je trouwens ook vaak andere coaches voorkomen.
Ja, dat is niet mijn manier en ik vind daar als paardencoach ook het een en ander van.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 14:13

Elisa2 schreef:
Leuk stukje Naranja! Mijn moeder is ook paardencoach en ik ben weleens op de open dagen geweest van haar opleiding. Zag toen hetzelfde paard op 3 verschillende mensen heel anders reageren en vond dat machtig interessant.

Mensen die met paarden werken weten natuurlijk dat ze ontzettend spiegelen en daar veel uit te halen is,ik denk dat het voor ieder mens goed is om met paarden om te gaan/ paarden coaching te doen en dat er ontzettend veel uit te halen is.

Wat leuk!

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 14:16

venga schreef:
Hoi Naranja, is elk paard hier geschikt voor?

Persoonlijk vind ik van niet. Paarden die (chronisch) pijn hebben of mentaal niet lekker in hun vel zitten zal ik niet als coachpaard gebruiken.

Voor de rest is elk paard geschikt.

Heb jij een type paard waarvan je denkt dat die wel/niet geschikt is?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:18

Brintemeid ik snap denk ik wel de redenering van je post, maar hieruit maak ik op dat jij het alleen waardevol zou vinden als er op het paard gereden kan worden tijdens de coaching. Ik denk dat dit voorbij gaat aan het doel van coaching. Daarvoor hoef je niet op het paard te rijden; sterker nog, het zal een veel veiligere optie zijn om dit niet te doen met je cliënten.

Als ik zo vrij mag zijn een voorbeeld te geven:

Ik ben geen paardencoach maar heb wel een training hierin gevolgd dmv een onderdeel van mijn opleiding.

Een voorbeeld; De persoon die ik zou coachen, was een man die altijd het gevoel had de wagen alleen te trekken, anderen deden nooit genoeg. Hijzelf fokte paarden en had dus zeer veel ervaring, stond erg sceptisch in de coaching. Nadat we dit kort besproken hadden, ging hij de kraal in bij een (zelf uitgekozen) paard. De opdracht was; laat het paard draven. Natuurlijk geen opgave voor iemand met zo veel ervaring. Maar het paard draafde niet door, en hij bleef het paard aansporen en met zijn lichaamshouding aanmoedigen harder te draven. Hieruit de vraag: wat zie je, en wat doe je? Hij vond het paard niet doorlopen, maar de opdracht was het paard laten draven, en daaraan voldeed het. Zo simpel was de eye opener voor hem om in te zien dat hij misschien zelf de lat hoger legde dan nodig was en nav daarvan kwam een goed gesprek over zijn jeugd en familiebanden naar voren. Belangrijk blijft altijd dat je niks invult voor de mensen die je coacht; je mag enkel vragen en eventueel met die vragen sturen.

Nu ben ik zelf totaal geen coach geworden door zo'n korte training, maar het gaf wel goede inzichten en iedereen zal het op zijn eigen manier doen.

Dit is in ieder geval mijn ervaring met paardencoaching; niks zweverigs, het paard is een ondersteuning omdat het puur in reacties en hier en nu reageert.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:24

Ik heb 1 ervaring met een paarden coach.
En dat was dus wel iemand die kijkt wat het paard doet en daarmee dat op de client projecteert.

In dat geval werd mijn paard gebruikt die dat nooit eerder had gedaan, bij ons in de bak.
De paarden hadden maar kort op stal gestaan en mijn paard wil dan altijd poepen maar had daar geen gelegenheid voor gekregen.

Hij stond toen in de bak met een vrouw en ging na even kijken o ze geen snoepjes had in de hoek waar de mestbult tegenaan ligt poepen en daarna graskantjes eten.

Nou ja dingen over loslaten en weet ik wat meer kwamen er voorbij, het afsluiten en afzonderen enz enz.

Terwijl dit gewoon echt 100% mijn paard zijn ding is, bij wie hij ook in de bak zou staan.
En dat werd compleet door de coach weggewuifd...oke dan niet.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 14:35

@duo penottie: er zijn inderdaad coaches die zo werken. Zoals mensen kunnen lezen onder het kopje 'verschillende methodes' ik vind hier als paardencoach ook het een en ander van. Maar dat betekend dus niet dat iedere paardencoach op die manier werkt.

Ik krijg zelfs vaak de vraag vanuit clienten 'het paard rolt wat betekend dat. Mijn antwoord zal altijd zijn 'wat betekend het voor jou?' Of 'Wat maakt het dat jij die vraag aan mij stelt' dan krijg je een ander soort gesprek dan wanneer je dit voor een ander gaat invullen.

Ik werk meer vanuit de omschrijving van XladyX.

Dus niet elke paardencoach is hetzelfde. Bij mij had je een heel ander soort gesprek gehad.

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:22

En daarbij is paardencoaching naast het paard, als je dit als coach duidelijk maakt scheelt dan een mogelijke teleurstelling. Doorgaans komen coachees ook niet met de verwachting op het paard te gaan is mijn ervaring.

Mochten mensen echt erop willen en richting het rijden gecoacht willen worden, dan heb je meer aan een ruitercoaching mijn inziens :).

Mooie blog en foto Naranja :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:26

Als coach (geen paardencoaching trouwens) krijg ik ook altijd een beetje de kriebels wanneer gedragingen van een paard of kudde direct vertaald worden naar gedrag of gevoelens van de gecoachte persoon. Paarden doen namelijk inderdaad vaak gewoon hun ding, al zullen ze ook wel eens regeren op vormen van energie waardoor ze makkelijker kunnen ontspannen of juist boos worden of weglopen van iemand. Ik vind die vragen hierboven dan ook heel mooi want juist wat het voor die persoon kan betekenen is de juiste vraag. Een paard is een heel mooi hulpmiddel binnen coaching wat dat betreft. Het kan drempels wegnemen en gesprekken laten opbloeien.

Wellicht dat ik me in de toekomst nog verder ga bijscholen om ook coaching met paarden te kunnen aanbieden (oke officieel kan dat natuurlijk al, maar extra leren is nooit verkeerd). :j
Laatst bijgewerkt door Celebi op 06-03-25 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:27

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 15:51

Celebi schreef:
Als coach (geen paardencoaching trouwens) krijg ik ook altijd een beetje de kriebels wanneer gedragingen van een paard of kudde direct vertaald worden naar gedrag of gevoelens van de gecoachte persoon. Paarden doen namelijk inderdaad vaak gewoon hun ding, al zullen ze ook wel eens regeren op vormen van energie waardoor ze makkelijker kunnen ontspannen of juist boos worden of weglopen van iemand. Ik vind die vragen hierboven dan ook heel mooi want juist wat het voor die persoon kan betekenen is de juiste vraag. Een paard is een heel mooi hulpmiddel binnen coaching wat dat betreft. Het kan drempels wegnemen en gesprekken laten opbloeien.

Wellicht dat ik me in de toekomst nog verder ga bijscholen om ook coaching met paarden te kunnen aanbieden (oke officieel kan dat natuurlijk al, maar extra leren is nooit verkeerd). :j

Ja dat is ook niet mijn manier. Ik krijg er ook de kriebels van en heb mijn mening hierover. Maarja wil niemand open in een blog zwartmaken. Omdat ik weet dat ze er zijn en wellicht dit blog zullen lezen.

Overigens zie ik dit niet alleen bij paardencoaches maar ook wel eens bij (alternatieve) coaches. Vaak hele bekende zelfs ook.
Laatst bijgewerkt door naranja1 op 06-03-25 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 15:52

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:07

Interessant dit topic! Ook omdat er bij de organisatie waar ik werk gebruik van paardentherapie wordt gemaakt tbv een wetenschappelijk onderzoek https://www.karakter.com/onderzoeken/pegasus
Ik hoor dat er goede resultaten mee worden geboekt maar helemaal het fijne weet ik er niet van :o . Als 'penny' vind ik dit onderzoek wel gaaf :)) .

Ik ben het er mee eens dat het veel uit zal maken hoe de insteek is van het gebruik/uitleg van het paard. Ik hoor idd ook weleens van die (in mijn ogen) vage verhalen over het paard zegt dit of dat..

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 23:09

Ik heb besloten dat mn volgende blog over verschillende methodes gaat. Daar is ook het een en anders over te schrijven.

Dus wat dieper ingaan op wat nu precies werken met familiesystemen, voice dialogue, getaltheorie, motiverende gespreksvoering en de oplossingsgerichte theorie inhoud.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 23:09

lieke2 schreef:
Interessant dit topic! Ook omdat er bij de organisatie waar ik werk gebruik van paardentherapie wordt gemaakt tbv een wetenschappelijk onderzoek https://www.karakter.com/onderzoeken/pegasus
Ik hoor dat er goede resultaten mee worden geboekt maar helemaal het fijne weet ik er niet van :o . Als 'penny' vind ik dit onderzoek wel gaaf :)) .

Ik ben het er mee eens dat het veel uit zal maken hoe de insteek is van het gebruik/uitleg van het paard. Ik hoor idd ook weleens van die (in mijn ogen) vage verhalen over het paard zegt dit of dat..

Mocht dit onderzoek af zijn. Zal ik het dan kunnen lezen? Dat vind ik altijd interessant. Volgensmij wordt staat dit onderzoek ook bij Keulseweg. Hier heb ik mn opleiding gedaan.
Laatst bijgewerkt door naranja1 op 06-03-25 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:17

Keulseweg? :)

Herken nagenoeg alles wat je zegt, ben zelf ook level 2 gecertificeerd en vond het een mega verrijking, voornamelijk op persoonlijke ontwikkeling. Omdat alles wat je leert in je omgang met de coachee je eerst ook zelf moet kunnen. Oordeelloos gewaarzijn, vertrouwen op het proces, afstand, afstemming, waar zit de kern? Mega waardevol op alle fronten.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 23:26

Mallow schreef:
Keulseweg? :)

Herken nagenoeg alles wat je zegt, ben zelf ook level 2 gecertificeerd en vond het een mega verrijking, voornamelijk op persoonlijke ontwikkeling. Omdat alles wat je leert in je omgang met de coachee je eerst ook zelf moet kunnen. Oordeelloos gewaarzijn, vertrouwen op het proces, afstand, afstemming, waar zit de kern? Mega waardevol op alle fronten.

Ja hier ook een van de Keulseweg :).

Haha ik hoor jeroer al zegggen 'oordelloos gewaarzijn' en miranda 'vertrouw op het proces.' Of zoek en kijk naar de vraag achter de vraag.

Wat leuk om een 'collega keulsewegger'op bokt tegen te komen.
Laatst bijgewerkt door naranja1 op 07-03-25 00:10, in het totaal 2 keer bewerkt

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:47

Bedoel je in plaats van getaltheorie mischien Gestalt? Dus met een s?

Leuk dat je mensen informeert hierover

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:47

Keulseweg twijfel ik ook over! Maar het is een pittige investering qua tijd en geld dus ik moet even kijken of het wel echt haalbaar gaat zijn nu. Vind dit wel een van de betere opleidingen binnen de coaching met paarden die er nu is. Hoor er ook veel goede verhalen over.

Maar goed, anderzijds, het is een vrij beroep dus die specifieke opleiding is natuurlijk niet noodzakelijk en ik zou de kennis van mijn 'normale' coachings opleiding natuurlijk gewoon kunnen gaan combineren met paarden in de toekomst. Ik twijfel nog. :j

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 23:50

daydream schreef:
Bedoel je in plaats van getaltheorie mischien Gestalt? Dus met een s?

Leuk dat je mensen informeert hierover

Klopt inderdaad. Typfoutje :oo