Bokt Community
Paardencoaching: wat is dat?
Ik ben gediplomeerde Equine Assisted Coach. De meeste mensen aan wie ik dat vertel vragen wat het precies is. De meeste mensen kennen het als paardencoach. En ik coach geen paarden, maar mensen.
Allereerst een algemeen stukje over wat het nu precies is.
Een paardencoach helpt mensen met thema's waar ze in het leven tegenaan lopen. Het paard is hierbij mijn collega. Er wordt hierbij niet op het paard gereden. Er wordt een activiteit uitgevoerd met het paard en hierbij zijn de ervaringen van de coachee. belangrijk en leidend. Het paard kan voor metaforen in ons leven staan. Waarvoor het paard precies staat zoekt de coach met mensen uit.
verschillende methodes
Er zijn veel paardencoaches en dus veel verschillende methodes. Een daarvan is dat de paardencoach zegt wat het paard doet en wat dit voor jou betekend. Ik zelf ben niet zo bekend met deze methode dus ik kan hier ook niet veel meer over schrijven.
Andere coaches interpreteren het gedrag van het paard juist niet, maar laten dit over aan de coachee. Hierdoor projecteert de coachee zijn/haar eigen (onbewuste) gedrag op die van het paard. Hierdoor worden mensen zich bewust van hun eigen gedrag en patronen.
Er worden meerdere wetenschappelijke interventies gecombineerd met paardencoaching. Denk hierbij bijvoorbeeld aan familiesystemen, voice dialogue, getaltheorie, motiverende gespreksvoering en de oplossingsgerichte theorie
tot slot:Paardencoaching is een mooie manier om mensen zelf te laten ontdekken wat ze eigenlijk kunnen. Het is een oplossingsgerichte manier. Hierbij gaat de paardencoach er vanuit dat de coachee die hij/zij coacht de oplossing zelf in zich heeft. Het paard en ik helpen alleen bij het vinden van die oplossing.
Het werken met paarden zorgt voor veiligheid van de coachee.

Als coach is het belangrijk om vanuit een openhouding te werken en niet te oordelen.
Als hier nog vragen over zijn kan je het hieronder reageren.