Australische wilde paarden gedood voor natuurbehoud

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Australische wilde paarden gedood voor natuurbehoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 18:30

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Brumbies in Australië. Foto: Bill Stilwell/Flickr/Bokt Wiki

In het Kosciuszko National Park in de bergen tussen Melbourne en Sydney, Australië, leven al 200 jaar wilde paarden. In totaal lopen er ongeveer 14.380 zogeheten brumbies rond. De regering van de deelstaat New South Wales (NSW) wil dat dit aantal uiterlijk uiterlijk in 2027 wordt teruggebracht naar rond de 3.000.

Niet-inheems
Volgens ABC News waren er bij de start van het project naar schatting 17.000 wilde paarden. In de periode van 24 november 2021 tot en met 31 december 2024 zijn er volgens een rapport van NSW 8.950 paarden gedood, waarvan 5.970 door vanuit de lucht te beschieten. Het schieten vanuit een helikopter gebeurt als het niet lukt om de dieren te vangen en te verplaatsen, en ze onvruchtbaar te maken. “Het is een manier om de natuurlijke omgeving van het park te beschermen”, klinkt het bij natuurbeschermers. Volgens hen gaat het om een niet-inheemse diersoort die schade veroorzaakt aan de kwetsbare flora en fauna van het gebergte. Daarnaast zouden de paarden drasland verwoesten en inheemse diersoorten in gevaar brengen.

Niet meer schieten vanuit de lucht
De milieuminister van NSW, Penny Sharpe, heeft afgelopen maandag bekend gemaakt dat er nu niet meer vanuit helikopters op de paarden geschoten hoeft te worden. Als het aantal brumbies weer groeit, dan kan het schieten wel weer opnieuw worden ingevoerd.

Gebruikte bronnen:

Suzanne F.

Re: Australische wilde paarden gedood voor natuurbehoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 19:11

Met het doodmaken heb ik op zich niet zo’n probleem maar wel met de manier waarop.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:09

Suzanne F. schreef:
Met het doodmaken heb ik op zich niet zo’n probleem maar wel met de manier waarop.

Maar echt he...
Heb filmpjes gezien...rennende paarden..schot...vallende paarden..gebroken benen...en door willen rennen ...

En die heli is dan al gevlogen hoor...die lossen echt geen tweede schot voor de genadeklap.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:21

Suzanne F. schreef:

Nou precies dit. Ik snap helemaal het hoe en waarom voor het afschieten of verplaatsen. Maar niet zo. Voor geen enkel diersoort is dat oké. Maar het zal teveel geld en manschappen kosten denk ik om dit allemaal op de grond te doen oid

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:13

Wat afschuwelijk zeg die filmpjes..

Ik vind het gewoon weer zo'n stom beleid, wil je niet dat de kudde groeit..zorg dan voor geboortebeperking ipv alles maar dood te schieten.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:24

Ik had dit niet van Australië verwacht.

Men maakte de dieren al onvruchtbaar. Dit was genoeg. De natuur deed de rest wel als hun tijd kwam.
Erg dat de geraakte paarden daar lagen te creperen met gebroken benen of schotwonden in hun lichaam. Van diervriendelijkheid gesproken!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:30

ER is al jaren protest op dat schieten vanuit een helicopter. Ga ze dan vangen in fuiken en breng ze dan naar een slachthuis. Veel diervriendelijker dan het nu gaat.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 07:06

petraaken schreef:
ER is al jaren protest op dat schieten vanuit een helicopter. Ga ze dan vangen in fuiken en breng ze dan naar een slachthuis. Veel diervriendelijker dan het nu gaat.

Wilde paarden vangen en transporteren is niet minder stressvol. Er moet gewoon vanaf de grond geschoten worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:53

Ik kan me voorstellen dat vanaf de grond niet realistisch is. Vanaf dat het eerste schot gelost is gaat de hele kudde op hort en kan je er nooit meerdere meekrijgen. Of het moet al met geluidloze snipers gaan dat de dieren het niet doorhebben wat er gebeurt.
Dus ik snap de keuze wel om vanuit de lucht te schieten.
Maar dan is het ook gewoon schieten om te schieten en zonder selectie op oudere of zieke dieren.
En de manier waarop is misselijkmakend. Er zou dan tenminste een ploeg vanop de grond moeten achtergaan om eventueel gemiste schoten af te werken.
Hoe accuraat kunnen ze schieten vanuit een helecopter? Kunnen ze direct goed schieten of is dat eigenlijk onbegonnen werk en is het sowieso een lijdensweg?

bizarre manier...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:57

Ik denk dat er voor een deel toch wel een lijdensweg moeten ondergaan voordat ze sterven.