Sport
In het eerste weekend van Maart heeft amazone Hennie Roffel met haar twee Friese paarden geweldige prestaties geleverd tijdens het CDI*1 in het Belgische Lier. Met zowel Rémy Martin TKJ (Alwin 469) als Gentle Man Jack TKJ (Hessel 480) behaalde ze top vijf noteringen in het sterke internationale deelnemersveld. ‘Ik heb alle dagen heerlijk gereden, eindelijk eens precies zoals ik het wilde. Het is echt een geweldig mooi evenement.’
Trots
Op vrijdag kwam de amazone uit Tijnje voor het eerst in de Prix St. Georges aan de start met de beide Friese hengsten. Met Paard van het Jaar 2024 Rémy werd een score van 68% behaald waarmee ze op een zevende plaats eindigde. ‘Het ging eigenlijk heel erg goed, geen overduidelijke fouten maar toch vielen de punten op sommige onderdelen wat tegen. Internationale juryleden moeten toch nog een beetje aan ons wennen.’ Met de iets minder ervaren Gentle Man reed Hennie naar 65,6% die twee kleine foutjes had maar onverstoord de baan door ging. ‘Ik kan bij hem steeds meer mijn handen naar voren doen en eraan rijden, ik ben erg trots op hem.’
Applaus
Op zaterdag kwam de Hessel 480 nakomeling alweer aan de start, ditmaal in de Intermédiaire I. ‘Hij deed zo zijn best, ik kon echt zitten en genieten.’ Ook het in grote getale aanwezige publiek genoot van de Friese parels, en lieten dit ook duidelijk merken. ‘Na de proef stonden we eventjes op een eerste plek en kregen we gewoon applaus van de tribunes, dat was echt heel leuk om mee te maken.’ Uiteindelijk werd de combinatie vijfde, maar met hele kleine verschillen met de top drie. ‘Ik ben superblij met 67,05% en het ligt zo dichtbij elkaar op dit niveau – dat geeft vertrouwen voor de toekomst.’ Ook het evenement zelf had inmiddels de tienjarige hengst in het vizier; er werd een prachtige reel op social media geplaatst vol lof over de zwarte parel. ‘Het is zo leuk om te zien hoe enthousiast iedereen is. Dat geeft extra drive, ook voor Ted Kop Jansen die als eigenaar van de paarden hier volop van geniet.’
Grand Prix
Op zondag mocht Rémy Martin zijn beste beentje voor zetten in de kür op muziek; en dat deed hij. Met 71,48% heeft Hennie alle vertrouwen in de volgende stap. ‘Rémy deed exact wat ik van hem vroeg en we hebben ook de kür gereden die ik me van te voren had voorgesteld. Hij wordt nog steeds een beetje beter en is echt klaar voor de Grand Prix.’ De 11-jarige Alwin 469 nakomeling staat inmiddels dan ook in de top 10 in de FEI ranglijst voor CDI*1 paarden. ‘Hij is gewoon nummer acht van de wereld, en dat als Fries paard!’, vertelt Hennie trots. De amazone zelf is inmiddels ook op weg naar de top tien, met een notering op plek 11. ‘Het is heel fijn om te zien dat wij, en daarmee dus ook de Friese paarden, steeds meer erkenning krijgen op internationaal dressuurniveau.’