Computerloze dag op gemeentehuis Zeist:ambtenaar Nina mest stallen uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Computerloze dag op gemeentehuis Zeist:ambtenaar Nina mest stallen uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 18:25

RTV Utrecht
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Zeist - Wie gisteren iets met de gemeente Zeist wilde regelen moest dat even een dag uitstellen. Zo'n vijfhonderd ambtenaren waren vandaag niet aan het werk. Althans, niet op het gemeentehuis. Vanwege een update van het computersysteem moesten ze zich ergens anders nuttig maken. Zoals op de Prinses Máxima Manege in Den Dolder.

Stallen uitmesten en stro bij strooien, het is niet iets wat de 26-jarige Nina Keppel dagelijks doet. "Maar ik vind het wel lekker om een keer met m'n handen bezig te zijn. Gewoon dóen." Niet dat Nina normaal gesproken op haar handen zit, in tegendeel. Als Jeugdzorgmedewerker komt ze veel bij gezinnen thuis, en zit ze ook regelmatig op het gemeentehuis. "Het verschilt heel erg van dag tot dag, maar in het normale werk zitten we toch meer achter de computer en de laptop."

Kinderboerderij of begraafplaats
Maar dat gaat vandaag niet. "We hebben een datamigratie gehad. Alle data is verhuisd naar Amsterdam", vertelt gemeentesecretaris René Grotens. "We zijn een en ander aan het uittesten en daardoor is het lastig voor de medewerkers om met de computers te werken." Daarom moesten honderden medewerkers van de gemeente Zeist ergens anders aan de slag.

De ambtenaren mochten zich opgeven voor één van de dertig locaties binnen de gemeente waar ze wel wat hulp konden gebruiken. "Er zijn mensen werkzaam bij de kinderboerderij, de algemene begraafplaats of wijkservicepunten. Ze kunnen daar dingen doen die anders zouden blijven liggen. Daarnaast komen ze in contact met verschillende organisaties. Er worden relaties gelegd en men hoort wat er zoal speelt."

Paardentoppers
Nina heeft ondertussen de smaak te pakken. Druk in de weer is ze met een hooivork. Als 'de bedden voor de paarden' zijn opgemaakt loopt ze naar buiten. "Kan ik hier nog wat doen?" Ja hoor, een volgende kar met hooi moet gevuld worden. Daar draait Nina haar hand niet voor om. "Ik vind het heerlijk werk, je bent onder de mensen. En onder de beesten."

Tussendoor loopt ze even naar de paarden. "Ik heb me laten vertellen dat dit de 'toppers' zijn. En volgens mij zijn ze dat ook. Het is hier een hippisch therapeutisch centrum. 70 procent van de mensen die hier paardrijden hebben een beperking en daar kunnen deze toppers dus heel goed mee omgaan."

Vier uur klaar
Na de koffie gaan de handen weer uit de mouwen. Om vier uur leggen Nina en haar collega's de hooivorken neer en is de werkdag klaar. "Vier uur is wel een mooie ambtenaren tijd", zegt Nina lachend. En morgen? "Dan staat weer het normale werk op het programma. Dus dat betekent: vergaderen. Dinsdag is een echte vergaderdag bij de gemeente."

Waarschijnlijk komen de Zeister ambtenaren volgend jaar terug bij de manege om klusjes te doen. De gemeente wil van het vrijwilligerswerk een jaarlijkse traditie maken. Ook als de computers het wél gewoon doen.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een video.

Konstantine

Re: Computerloze dag op gemeentehuis Zeist: ambtenaar Nina mest stallen ui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:44

Wat een leuk initiatief om van zo'n dag het beste te maken!

Neon

Re: Computerloze dag op gemeentehuis Zeist:ambtenaar Nina mest stallen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:03

Altijd fijn om te lezen dat belastinggeld goed gespendeerd wordt…

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:09

Inderdaad Neon, ze hadden ook een verplichte vrije dag van kunnen maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:28

hoogendroog schreef:

Dan was hetzelfde 'belastinggeld' gespendeerd, alleen hadden ze dan lekker van het zonnetje genoten. :+

Ik vind het een super iniatief, veel locaties zullen blij geweest zijn met de extra hulp en zo zien de medewerkers waar ze zich voor inzetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:37

Wat leuk, ben benieuwd hoe wit haar schoenen nog waren aan het einde van de dag.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:55

hoogendroog schreef:

Of gewoon in een weekend zo een grote migratie doen… dan had iedereen fijn door kunnen werken…

In het bedrijfsleven gaan ze ook niet in prime-time alle systemen uitschakelen (gewone werkdag) als het ook op een ander minder belastend moment (weekend) kan…

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:56

Neon schreef:
hoogendroog schreef:

Of gewoon in een weekend zo een grote migratie doen… dan had iedereen fijn door kunnen werken…

In het bedrijfsleven gaan ze ook niet in prime-time alle systemen uitschakelen (gewone werkdag) als het ook op een ander minder belastend moment (weekend) kan…

Ik wou net zeggen, bij ons (ook een gemeente) gebeuren dit soort updates gewoon buiten werktijd..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:16

Uit ervaring weet ik dat een complexe migratie niet altijd in een weekend past. Dan vind ik op deze manier alternatief werk aanbieden een erg leuke.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:00

Waarom zo zuur?

Ik vind het wel een mooi intiatief, kom op, die eene dag. Hoop dat ze een leuke dag hebben gehad, en de locaties blij zijn geweest met de extra handjes. :)
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 05-03-25 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:05

Een complexe migratie kan lang duren, en of dan bij het softwarebedrijf alle hens aan dek moet staan in een weekend of dat de ambtenaren een dagje op de kinderboerderij werken... Linksom of rechtsom betaalt de gemeente. :Y)

Ik vind dit een leuk initiatief. Niet alles is in geld uit te drukken, sommige zaken zijn op een andere manier waardevol. Zoals gezien worden door inwoners, en je steentje bijdragen aan de gemeenschap.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:09

Mooi gezegd, Konstantine!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:03

Neon schreef:
hoogendroog schreef:

Het heeft van vrijdag tot maandag geduurd. Maandag heeft een klein groepje getest en is de rest dus gaan werken bij (maatschappelijke) organisaties.