Algemeen

Zeist - Wie gisteren iets met de gemeente Zeist wilde regelen moest dat even een dag uitstellen. Zo'n vijfhonderd ambtenaren waren vandaag niet aan het werk. Althans, niet op het gemeentehuis. Vanwege een update van het computersysteem moesten ze zich ergens anders nuttig maken. Zoals op de Prinses Máxima Manege in Den Dolder.
Stallen uitmesten en stro bij strooien, het is niet iets wat de 26-jarige Nina Keppel dagelijks doet. "Maar ik vind het wel lekker om een keer met m'n handen bezig te zijn. Gewoon dóen." Niet dat Nina normaal gesproken op haar handen zit, in tegendeel. Als Jeugdzorgmedewerker komt ze veel bij gezinnen thuis, en zit ze ook regelmatig op het gemeentehuis. "Het verschilt heel erg van dag tot dag, maar in het normale werk zitten we toch meer achter de computer en de laptop."
Kinderboerderij of begraafplaats
Maar dat gaat vandaag niet. "We hebben een datamigratie gehad. Alle data is verhuisd naar Amsterdam", vertelt gemeentesecretaris René Grotens. "We zijn een en ander aan het uittesten en daardoor is het lastig voor de medewerkers om met de computers te werken." Daarom moesten honderden medewerkers van de gemeente Zeist ergens anders aan de slag.
De ambtenaren mochten zich opgeven voor één van de dertig locaties binnen de gemeente waar ze wel wat hulp konden gebruiken. "Er zijn mensen werkzaam bij de kinderboerderij, de algemene begraafplaats of wijkservicepunten. Ze kunnen daar dingen doen die anders zouden blijven liggen. Daarnaast komen ze in contact met verschillende organisaties. Er worden relaties gelegd en men hoort wat er zoal speelt."
Paardentoppers
Nina heeft ondertussen de smaak te pakken. Druk in de weer is ze met een hooivork. Als 'de bedden voor de paarden' zijn opgemaakt loopt ze naar buiten. "Kan ik hier nog wat doen?" Ja hoor, een volgende kar met hooi moet gevuld worden. Daar draait Nina haar hand niet voor om. "Ik vind het heerlijk werk, je bent onder de mensen. En onder de beesten."
Tussendoor loopt ze even naar de paarden. "Ik heb me laten vertellen dat dit de 'toppers' zijn. En volgens mij zijn ze dat ook. Het is hier een hippisch therapeutisch centrum. 70 procent van de mensen die hier paardrijden hebben een beperking en daar kunnen deze toppers dus heel goed mee omgaan."
Vier uur klaar
Na de koffie gaan de handen weer uit de mouwen. Om vier uur leggen Nina en haar collega's de hooivorken neer en is de werkdag klaar. "Vier uur is wel een mooie ambtenaren tijd", zegt Nina lachend. En morgen? "Dan staat weer het normale werk op het programma. Dus dat betekent: vergaderen. Dinsdag is een echte vergaderdag bij de gemeente."
Waarschijnlijk komen de Zeister ambtenaren volgend jaar terug bij de manege om klusjes te doen. De gemeente wil van het vrijwilligerswerk een jaarlijkse traditie maken. Ook als de computers het wél gewoon doen.
Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een video.