Drie paarden en een ezel in beslag genomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Drie paarden en een ezel in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 19:05

Omroep Zeeland
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Op een perceel aan de Donkereweg in Ritthem heeft de politie dinsdag een aantal dieren in beslag genomen. Het gaat om drie paarden en een ezel. De dieren zijn naar een geheime opvanglocatie gebracht. Daar krijgen ze de juiste zorg.

De dieren bleken bij een controle van de dierenpolitie te mager te zijn. Er was te weinig eten, en een tekort aan water. De ezel was ook ernstig ziek. Verder was er geen droge sta- of ligplek voor ze en stonden de dieren diep in de modder.

De politie kreeg al eerder meldingen over de dieren. Er zou niet goed genoeg voor de dieren gezorgd worden. Afgelopen week moest een veearts al een paard laten inslapen omdat het dier in zeer slechte conditie was.

Het Openbaar Ministerie zal zich over de zaak buigen.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:20

Dit is heel schrijnend en onbegrijpbaar.
Ik kan het mij niet voorstellen hoe men er op komt van een paard (al duurder in aankoop) plots te verwaarlozen door hem of haar niet van het nodige voedsel te voorzien. Een paard geraakt verder met hooi als belangrijkste voedingsbron en hooi is toch betaalbaar.
Men heeft blijkbaar een ander paard uit dezelfde weide moeten laten inslapen omdat zijn of haar toestand te ver gevorderd was om het nog te kunnen redden, dan moet het eigenlijk al heel extreem geweest zijn.
Modder is met deze natte weersomstandigheden niet weg te denken, maar op de foto zie ik in hun schuilstal ook spullen of afval liggen dat er niet moet zijn. Een paard kan zich al vlug kwetsen.
Ik meende ook eens gelezen te hebben dat een combinatie van een ezel en paard op eenzelfde weide niet ideaal is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:28

BRINTEMEID schreef:
Dit is heel schrijnend en onbegrijpbaar.
Ik kan het mij niet voorstellen hoe men er op komt van een paard (al duurder in aankoop) plots te verwaarlozen door hem of haar niet van het nodige voedsel te voorzien. Een paard geraakt verder met hooi als belangrijkste voedingsbron en hooi is toch betaalbaar.
Men heeft blijkbaar een ander paard uit dezelfde weide moeten laten inslapen omdat zijn of haar toestand te ver gevorderd was om het nog te kunnen redden, dan moet het eigenlijk al heel extreem geweest zijn.
Modder is met deze natte weersomstandigheden niet weg te denken, maar op de foto zie ik in hun schuilstal ook spullen of afval liggen dat er niet moet zijn. Een paard kan zich al vlug kwetsen.
Ik meende ook eens gelezen te hebben dat een combinatie van een ezel en paard op eenzelfde weide niet ideaal is.

Dan heb je nog niet veel mee gemaakt.

Je weet niet van wie ze zijn, hoe lang ze daar al staan enz.
Stel dat het van een oude(re) persoon is, die plots overlijd en waarvan men niet weet dat dit erbij hoort.

Vanuit een hele andere hoek: iemand bleek na z'n overlijden ergens vier treinwagons vol apparatuur te hebben staan. Deze, best vermogende, persoon heeft in z'n leven een museum aan allerlei technische apparatuur verzamelt.
Z'n familie komt er na z'n overlijden achter dat ie dat heeft omdat de eigenaar de factuur voor de huur van de wagons stuurde!
Die familie had verder geen idee en al dat spul is naar een oud-ijzer opkoper verkocht, waarbij dus dus die hele collectie verloren is gegaan.

EllyC

Re: Drie paarden en een ezel in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:45

Als je op google maps kijkt (Donkereweg, Ritthem) dan wordt je van de locatie alleen al niet vrolijk.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:41

EllyC schreef:
Als je op google maps kijkt (Donkereweg, Ritthem) dan wordt je van de locatie alleen al niet vrolijk.

Ik zie alleen een heleboel moestuintjes/rommel :x

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:09

Het is een volkstuinencomplex waar het al jaren een zootje is: https://archive.is/HhpGI

Gelukkig zijn de dieren daar nu weg, dat ezeltje staat er op die foto inderdaad niet lekker bij tussen die troep.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:24

Ernaast is de oprit naar de A58 waar ik elke dag overheen rij. In de winter heb je door de bomen zicht op de moestuinen en caravan zooi daar. En ik heb er echt nooit paarden gezien. Ze moeten dus ook echt op een ieniemienie stukje gepropt hebben gestaan.

De mensen uit het dorp ernaast vermijden dat doodlopende weggetje ook zoveel mogelijk. Alleen de moestuinmensen en de occasionele daklozen komen daar volgens mij.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 18:36

Deze eigenaren waren al jaren in beeld. Heel veel meldingen zijn er gedaan. Jammer dat het tot de dood van een paard heeft moeten leiden tot er ingegrepen werd.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:13

Ik zag van hen nog een oproep dat ze op zoek waren naar stalling. :oo
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 04-03-25 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Zie moderator opmerking

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:20

Oh dat is echt een recente post ook, Captain.
Ze wilden de situatie dus wel aanpassen, alleen wat ze zochten was wel erg lastig te vinden denk ik.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:23

Ze waren toen volgens mij al in beslag genomen en ik heb niet eerder een post van hen gezien.. het zijn ook hele jonge meiden. Dus geen oud boertje die het allemaal niet meer aan kan...

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 02:13

Misschien waren ze te jong om goed voor de dieren te kunnen zorgen. Ze moeten het financieel ook aan kunnen. Had hun keuze naar die (goedkopere?) plaats met sloppenwijk/moestuintjes hier eventueel iets mee te maken? Horen ze tot een bepaalde sociale klasse als men leest wat voor een publiek die omgeving bezet?
Maar de paarden hebben in die buurt, buiten hun hongergevoel, geluiden en overlast ervaren.
Bij die eerdere controle in 2017 zullen de paarden daar waarschijnlijk nog niet gestaan hebben.
Ik vrees dat het paard dat werd ingeslapen nog (heel) jong was en waarschijnlijk het laagst op de ladder stond waardoor hij amper aan eten kon geraken.
Maar het is wel erg dat zelfs hooi te duur voor hen werd.
Misschien is het ook goed dat ze geen andere stalling en weidegang vonden vermits de dieren op sterven na dood waren en ze dan waarschijnlijk niet meer traceerbaar waren.
In de media stond ook geschreven dat de paarden en ezel bij de inbeslagname naar een geheime locatie gebracht werden.
Ook in deze situatie hadden de eigenaars beter een nieuwe thuis voor hun paarden en ezel gezocht i.p.v. met weinig middelen het beheer zelf te doen. Nu zal er hopelijk ook een nieuwe thuis voor hen gezocht worden, nadat ze terug aangesterkt zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 06:44

Oh die oproep had ik voorbij zien komen. 3 hengsten plus ezel (met ballen) die overal wel naast konden staan maar wel uitbrekers waren....ik moest om die oproep best lachen en zag de buur merries al gedekt worden....dat er zoveel leed achter zit dat besef je dan niet. Wat triest weer

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 08:57

dierenfan schreef:
Oh die oproep had ik voorbij zien komen. 3 hengsten plus ezel (met ballen) die overal wel naast konden staan maar wel uitbrekers waren....ik moest om die oproep best lachen en zag de buur merries al gedekt worden....dat er zoveel leed achter zit dat besef je dan niet. Wat triest weer

Die zie ik ook steeds voorbij komen. Zal over hetzelfde groepje paarden gaan.
Sneu voor die beestjes.. hopelijk vinden ze nog een fijn thuis

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:28

Een paard met te weinig eten en water breekt uit. Ze hebben ook een overlevingsdrang.
Uitbreken kan dus een andere oorzaak dan het karakter of hengst zijn hebben.
Wat hun bedoeling was om hun paarden niet te ruinen weet ik niet en wil ik misschien niet weten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:07

BRINTEMEID schreef:
Een paard met te weinig eten en water breekt uit. Ze hebben ook een overlevingsdrang.
Uitbreken kan dus een andere oorzaak dan het karakter of hengst zijn hebben.
Wat hun bedoeling was om hun paarden niet te ruinen weet ik niet en wil ik misschien niet weten.

Ja begrijpelijk natuurlijk maar dat stond niet in de advertentie dat ze (zo goed als) uitgehongerd waren.
Niet ruinen kan goed een financiële reden geweest zijn gezien de situatie.

Nadia2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 00:29

Het is echt verschrikkelijk ze zijn al 6 jaar bezig met de ezel Polle. Die niet eens meer bereden mocht worden. Wat doodleuk werd gedaan. Ook zat ze in een speelgoed auto die haar ezel vooruit moest trekken. Haar zwarte bonte Tinker hengst Salvator is bij haar gekomen toen die +- 5 maand was. Daar was gelijk ook al onrust over. De omgang met zo’n jong dier i.c.m. Natuurlijk hoe ze met haar ezel al om ging. Paard was nog amper een jaar gepasseerd en begon al over dekkingen etc. Als 1 & 2 jarige al zoveel dingen gedaan wat niet goed is voor zo’n jong dier zoals veel longeren met alle gangen.

Ook werd haar hengst dat toen nog geen ze was tijdens het poetsen op zijn plek gezet met beste tikken van een zweep. Wanneer die ongeduldig was, niet opzij wou etc. Nee niks met even een hand op zijn flank van hup even pas opzij. Nee alles met zweepslagen. Alles werd ook gedeeld in haar vloggen op YouTube. Dit jaar word die hengst 3 staat van achter echt niet lekker en is echt mager. Adviezen slaat ze af etc. En je krijgt een grote bek erbij. Die hengst heeft zeker in zijn korte leven minstens 6 a 7 plekken gehad waar die heeft gestaan met de ezel samen. Want elke keer was of dat ze weg moesten van de eigenaar waar ze staan of weer op de vlucht waren omdat ze door hadden dat ze in de gaten werden gehouden

Sinds half jaar 3 kwart jaar heeft ze een Shetlander veulen/jaarling erbij.

Haar zusje had 2 Shetlanders, wat ik begreep was daarvan nu 1 ingeslapen.

Ze hebben geen rode cent te makken, Tinker heeft ze van haar moeder gekregen. Alle locaties zijn tot nu toe gevaarlijk, klein en/of een bouwval geweest.

Hoe ze aan alles komen ‍♀️ maar eindelijk zijn ze daar weg.

Ze hadden fokdoeleinden met de Hengsten, de Tinker moet nu ook 1 of meerdere hebben gedekt zonder überhaupt gekeurd te zijn op pssm1, röntgen etc.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:54

Ik had al zoiets door dat de paarden nog hengst waren om er waarschijnlijk mee te kunnen fokken en er geld uit te slaan.

In mijn eerdere reactie gaf ik al aan dat het goed is dat ze geen andere stalling en weidegang vonden want anders waren de paarden niet meer traceerbaar en duurde de ellende voort.
Als het ezeltje al 6 jaar niet goed behandeld werd heeft men eigenlijk laat ingegrepen. En het ezeltje blijkt nu ernstige gezondheidsproblemen te hebben.

Het gevaar bestaat bij zulke mensen dat ze in herhaling kunnen vallen, want schuldinzicht zal er allicht niet zijn.

Hopelijk komt de Tinker er eveneens psychisch goed door en mag hij elders een paard zijn zoals het hoort.
Laatst bijgewerkt door BRINTEMEID op 05-03-25 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:57

Nadia2008 schreef:
Het is echt verschrikkelijk ze zijn al 6 jaar bezig met de ezel Polle. Die niet eens meer bereden mocht worden. Wat doodleuk werd gedaan. Ook zat ze in een speelgoed auto die haar ezel vooruit moest trekken. Haar zwarte bonte Tinker hengst Salvator is bij haar gekomen toen die +- 5 maand was. Daar was gelijk ook al onrust over. De omgang met zo’n jong dier i.c.m. Natuurlijk hoe ze met haar ezel al om ging. Paard was nog amper een jaar gepasseerd en begon al over dekkingen etc. Als 1 & 2 jarige al zoveel dingen gedaan wat niet goed is voor zo’n jong dier zoals veel longeren met alle gangen.

Ook werd haar hengst dat toen nog geen ze was tijdens het poetsen op zijn plek gezet met beste tikken van een zweep. Wanneer die ongeduldig was, niet opzij wou etc. Nee niks met even een hand op zijn flank van hup even pas opzij. Nee alles met zweepslagen. Alles werd ook gedeeld in haar vloggen op YouTube. Dit jaar word die hengst 3 staat van achter echt niet lekker en is echt mager. Adviezen slaat ze af etc. En je krijgt een grote bek erbij. Die hengst heeft zeker in zijn korte leven minstens 6 a 7 plekken gehad waar die heeft gestaan met de ezel samen. Want elke keer was of dat ze weg moesten van de eigenaar waar ze staan of weer op de vlucht waren omdat ze door hadden dat ze in de gaten werden gehouden

Sinds half jaar 3 kwart jaar heeft ze een Shetlander veulen/jaarling erbij.

Haar zusje had 2 Shetlanders, wat ik begreep was daarvan nu 1 ingeslapen.

Ze hebben geen rode cent te makken, Tinker heeft ze van haar moeder gekregen. Alle locaties zijn tot nu toe gevaarlijk, klein en/of een bouwval geweest.

Hoe ze aan alles komen ‍♀️ maar eindelijk zijn ze daar weg.

Ze hadden fokdoeleinden met de Hengsten, de Tinker moet nu ook 1 of meerdere hebben gedekt zonder überhaupt gekeurd te zijn op pssm1, röntgen etc.

verschrikkelijk... en dat kan dan maar door en doorgaan, terwijl ze al zolang in beeld zijn