Theo Ploegmakers treedt af als voorzitter EEF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Theo Ploegmakers treedt af als voorzitter EEF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 18:39

KNHS
Algemeen

Theo Ploegmakers. Foto: ©Richard Juilliart

Theo Ploegmakers stopt per 1 april 2025 als voorzitter van de European Equestrian Federation (EEF). De voormalig voorzitter de KNHS is sinds november 2018 actief bij de EEF en heeft in de afgelopen jaren zeer veel betekend voor de organisatie. Ploegmakers heeft aangegeven zijn taken wegens gezondheidsredenen te beëindigen.

Ploegmakers heeft zijn taak bij de EEF altijd met zichtbare trots en zijn gebruikelijke verve uitgevoerd. “Het was een eer om als voorzitter van de EEF te dienen”, vertelt Ploegmakers. “Ik vertrek met grote tevredenheid over wat we samen hebben bereikt. We hebben de Europese paardensportgemeenschap met succes verenigd en we hebben zinvolle samenwerking tussen zowel grote als kleine federaties bevorderd. Vandaag de dag staat de federatie symbool voor wat er kan worden bereikt door een gedeelde visie en samenwerking.”

Welzijn als speerpunt
“Toen ik voorzitter werd, was mijn visie niet alleen om betere kansen te creëren voor alle Europese landen, maar ook om ervoor te zorgen de groei van onze sport nooit ten koste van het paardenwelzijn zou gaan. We hebben een sterkere, inclusievere gemeenschap opgebouwd, waar competitief succes samengaat met principiële benadering van horsemanship.”

Uitdagingen
Onder leiding van Ploegmakers heeft de EEF belangrijke stappen gezet om uitdagingen in de paardensport aan te pakken, waaronder het opzetten van uitgebreide welzijnscontrolesystemen en het promoten van transparante trainingspraktijken. Onder zijn voorzitterschap werd ook de voor de springsport belangrijke Longines EEF Serie gerealiseerd.

Bedroefd over vertrek
“We zijn diepbedroefd door het aftreden van Theo Ploegmakers als voorzitter van de EEF, maar zijn gezondheid staat voorop en we respecteren en steunen zijn besluit om een stap terug te doen en zich op zichzelf te concentreren volledig”, aldus FEI-voorzitter Ingmar de Vos.

Lees hier het gehele bericht van de EEF