Sport

Met KFPS stamboekhengst Jeroen 535, Mees 497 en Parel fan Goffert Ster Sport Elite (Goffert 369 x Brend 413) zal Peter Spahn dit jaar drie hengsten gaan uitbrengen in de Internationale dressuur. Met Jeroen 535 is de ruiter uit Niebert al startgerechtigd in de Internationale Grand Prix. Met Mees 497 en Goffert wil hij tickets bemachtigen in de zogenaamde ‘middle tour’. Ondertussen werkt de ruiter ook aan zijn eigen wedstrijdconditie.
Nieuw jaar nieuwe doelen
Een nieuw jaar betekent voor Peter ook nieuwe doelen. Sinds enkele maanden heeft hij Parel onder het zadel. De hengst reed met Nienke Schrale al Grand Prix, Peter gaat ‘m eerst in de middle tour starten. ‘Hij is in de bloei van zijn leven, maar het vraagt afstemming, gevoel en goede communicatie om een team te vormen. De oefeningen voor de Grand Prix kent hij, maar in de proef moet alles achter elkaar. Elke pas vraagt gehoorzaamheid en we nemen de tijd om dat goed af te stemmen.’
Ook Mees 497 krijgt een vervolg in de middle tour, een officieel niveau op het internationale dressuurplatform. ‘Je gaat van uiterste aanspanning naar uiterste ontspanning’, schets Peter de uitdaging met dehengsten. ‘Van piaffe en passage naar een uitgestrekt stap of draf en dat alles soepel en zonder hapering.’ Met Mees 497 won hij in Bunschoten de Inter 2 met 67%. ‘Het is zijn tweede kwalificatie voor de FEI-westrijden in het buitenland.’
Wedstrijdspanning
In de training met Jeroen 535 focust Peter zich vooral op zichzelf, met dank aan het Action Type programma van Jenny Veenstra. ‘Voor een wedstrijd of presentatie ben ik gespannen, daar ben ik me van bewust en dat moet ik leren controleren om me verder te verbeteren.’ De spanning bracht Peter onbewust ook op zijn paarden over. ‘Elias 494 had daar geen last van, maar Jeroen 535 bijvoorbeeld wel. Wat thuis heel goed gaat en lukt, blijft op wedstrijden achter.’ De Action Type oefeningen werken al hun vruchten af, geeft Peter aan. ‘Begin februari reden we in Exloo naar 70,65%. Het voelde als de beste proef ooit.’