De KWPN-passie van Spaanse paardenliefhebber Teddy Beuzet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

De KWPN-passie van Spaanse paardenliefhebber Teddy Beuzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 15:45

KWPN
Fokkerij

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Speciaal voor het EPTM-examen kwam hij overvliegen vanuit Spanje, tijdens de KWPN Select Sale op de KWPN Stallion Show 2024 kocht hij maar liefst twee hengsten, en ook in de toekomst wil hij trouw blijven aan het stamboek: Teddy Beuzet is een echte KWPN-liefhebber.

Vier jaar geleden begon het Spaanse echtpaar Teddy Beuzet en Alexandra Souto met het kopen, fokken, trainen en verkopen van Lusitano’s. Teddy heeft altijd een zwak gehad voor de KWPN-paarden: “Ik hield van springen en toen ik in Dubai woonde, ging ik elk jaar naar de Longines Global Champions Tour in Doha, en daar zag ik vaak dat KWPN-paarden wonnen.” Toen hij zijn vrouw ontmoette, die meer gefocust was op dressuur, zag Teddy dat ook in de dressuur het talent van KWPN-paarden omhoog kwam. Daarom besloot het duo om KWPN’ers aan te schaffen tijdens de KWPN Stallion Show in 2024.

KWPN Select Sale
Tijdens de KWPN Select Sale van de KWPN Stallion Show 2024 kocht het duo twee hengsten: Red Spirit (Blue Hors Monte Carlo TC uit Missy elite EPTM-dres D-OC van Daily Diamond, fokker E.T. ten Bosch uit Driel) en Romano (Kjento uit Ketschuna elite pref IBOP-dres PROK D-OC van Fürst Heinrich, fokker H. Germs uit Midwolde). Teddy is lovend over de KWPN Select Sale: “Wanneer je bij deze veiling aankomt, is alles geregeld. Het probleem dat we vaak hebben in Portugal en Spanje is dat je een paard koopt, maar nooit zeker weet hoe het met de gezondheid zit. Hier is alles gedaan. Het is een veilige aankoop en dat waarderen we enorm.”

Prijswinnende Romano
Kjento-zoon Romano ging na de veiling naar België om doorgereden te worden, maar dit liep niet helemaal soepel, dus daarna kwam hij onder het zadel van amazone Robbin Kleermans. “Toen hij kwam was hij heel mager,” aldus Robbin. “In het begin dachten we: ‘Hij is wel leuk.’, maar hij werd eigenlijk alleen maar beter.” Romano is drie keer met Robbin mee geweest op wedstrijd, en alle keren eindigde hij in de prijzen. Zo eindigden ze als tweede in de Equisport Cup 2025 met een indrukwekkend percentage van 88,7%, als vierde tijdens de NAF Dressuur Talent Berlicum 2025 met 85,6%, en als derde tijdens de VWF Prinsenstad Dressuur 2024. “Dit paard vindt het zo leuk om mee te gaan en hij is zo erg lief,” vertelt Robbin.

Reusachtige Red Spirit
De voskleurige Red Spirit heeft nog wat meer tijd nodig om te ontwikkelen, maar ook in deze hengst ziet Teddy potentie: “We zien potentie in Red Spirit en we geloven echt dat hij een Grand Prix-paard kan worden.” Amazone Robbin voegt toe: “Hij is heel groot, dus hij heeft tijd nodig om zijn lichaam te ontwikkelen, kracht te vinden en zijn benen op de goede manier te gaan gebruiken.” De Spaanse paardenliefhebber heeft er vertrouwen in: “We geven Robbin alle kansen om de Grand Prix te behalen met hem.”

EPTM-test
Vandaag vond de eindbeoordeling van de EPTM-test plaats, en daar nam een merrie van Teddy aan deel. De paardeneigenaar is speciaal uit Spanje overgevlogen om dit examen in Ermelo bij te wonen en dat was niet zonder resultaat. Zijn merrie P. Magnificat Lemac (Schwarzgold uit Je Ne Regrette Pas stb van Negro, fokker C.M.L. Merino Lopez uit Valdemorillo, Madrid) slaagde voor het EPTM-examen met 77 punten. “Ik kocht haar toen ze twee jaar oud was. We waren niet tevreden over haar ontwikkeling in Spanje, dus we brachten haar naar Robbin. Het is een lief paard, maar ze was niet makkelijk.” Teddy werd tijdens de EPTM-test wekelijks op de hoogte gehouden door de KWPN-inspecteurs. “Elke week na de beoordeling vertelden ze me dat ze een fijne rijdbaarheid had, daar was ik erg blij mee.” Voor het examen kreeg de Schwarzgold-dochter dan ook een 8 voor de rijdbaarheid.

Toekomstplannen
De vraag wat de toekomstplannen zijn voor het duo wordt helder beantwoord: de hengsten Romano en Red Spirit mogen nog even blijven. “Red Spirit is erg groot, maar we willen proberen om ook met hem te fokken. In Portugal kruisen we vaak de Lusitano met een warmbloed. We gebruiken een Portugese merrie en een warmbloed hengst, omdat Portugese merries heel kalm zijn, dus dit geeft geweldige paarden. Dit wil ik ook proberen met Romano of Red Spirit.” Er is ook geen twijfel dat ze verder willen gaan met de KWPN-paarden.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.