Het doorgeefstokje van februari 2025: kiko

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Het doorgeefstokje van februari 2025: kiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 23:57

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Naku en Cover, de paarden van kiko. Foto: lucavdphotography

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Door een vriendin ben ik in 2002 op bokt gekomen. Zij ging vaak naar boktmeetingen. Ik werd toen wel nieuwsgierig naar dit forum en zodoende heb ik mij toen ook aangemeld.

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Als ik het goed zag, vroeg ik of er nog meer mensen een afstammeling hadden van Witmar Alazan. Mijn eerste eigen paard (hele knappe Gelderse vosruin) was daar een zoon van. Blijkbaar had hij weinig gedekt, dus helaas geen andere nakomelingen gevonden.

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Mijn oudste berichten zijn uit 2002. Dat ging over dat een paar Bokkers mij herkenden en vroegen of ik stallen in de buurt wist. Wat later ben ik op zoek gegaan naar mijn verzorgpaard Kiko. Die was toen naar een stichting in Zeeland gegaan en werd vandaaruit verkocht. Iemand reageerde daar toen op, maar liet niet veel los, dus vertrouwde dat voor geen cent. En ze deden van alles met hem wat allemaal niet mocht vanwege een oude blessure, dus ben er nooit achter gekomen waar hij terecht is gekomen helaas.

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Kiko was toentertijd mijn verzorgpaard maar momenteel zullen de meeste mij kennen uit het Dikke Buiken-topic 2024 met mijn veulen Cover, die vorig jaar is geboren. Hij heeft mijn droom werkelijkheid gemaakt. Hij komt uit mijn merrie Naku en de hengst One Million. Het is een heerlijk ventje en ook nog eens heel knap!

5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Vroeger was ik niet zo actief, maar de laatste jaren gebruik ik Bokt veel om informatie in te winnen. Vooral toen ik wist dat ik eindelijk mijn droom ging laten uitkomen: een eigen veulen fokken.
Dus heb ik in het fokkers forum advies gevraagd. Ik vond het erg lastig de juiste keuze te maken. En ben toen ook op de HK geweest om de hengsten in het echt te bewonderen en te kijken hoe ze op de omgeving reageerden. Voor mij was karakter het allerbelangrijkste, omdat ik een gevoelige merrie heb die best sensibel kan zijn. Aan de andere kant is het een superlieve en aanhankelijke merrie, die dingen snel oppakt. Ik had een heel lijstje gemaakt met hengsten die mij aanspraken, maar er gingen veel strepen doorheen :-)

Uiteindelijk heeft de hengstenshow bij Van Uijtert de doorslag gegeven en ben ik voor One Million gegaan. Ik vond hem een plaatje om te zien en hij had alles wat ik wilde verbeteren bij mijn merrie. En dat heeft hij ook doorgegeven aan het veulen.

Cover (Undercover at Texel). Foto: Kiko

6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Ik was vroeger zeker weten een penny meisje. Als kind speelde ik altijd paardje en las graag de Penny en paardenleesboeken. In de auto keek ik altijd als er een paard in de trailer stond die voorbij kwam. Op vakanties ging ik altijd mee met strandritten. Op de lesdag was ik de hele middag op de manege te vinden. En toen ik mijn verzorgpaard Kiko kreeg, sliep ik nog net niet het hele weekend op stal. Ik vond het heerlijk de hele dag daar zijn. En dat heb ik nog steeds :-)

Mijn Shetlander waar ik fanatiek mee men (ritten van wel 17-18km) lijkt op Rakker! Mega staart en voorpluk en een lekker eigenwijs hoofd :-)

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
5 jaar gelden is mijn droom uitgekomen en dat was het paard aan huis. Mijn toenmalige merrie had toen een zware peesblessure en die moest eigenlijk zoveel mogelijk naar buiten. Dus toen ik mijn vriend leerde kennen, nam ik haar vaak mee en zette ik haar in de wei als ik bij hem was. Toen de corona kwam is de pony van een vriendin meegekomen en we zijn nooit meer weggegaan. Het jaar erop heb ik Naku gekocht. Die was 3,5 toentertijd.

Als ik alles zou kunnen doen wat ik wilde dan zou ik graag meer stallen en land erbij willen en elk jaar een paar veulens willen fokken. Ik vond het een unieke ervaring om alles zo intens mee te maken. Toen Cover nog in de buik zat reageerde hij op mijn stem. Iedere avond was dat vaste prik. De bevalling was ook bijzonder en vond mooi om te zien hoe mijn merrie zich gelijk ontfermde over het veulen alsof ze niet anders deed. En iedereen mocht ook bij het veulen komen en onze hond had ook een bijzondere band met haar en Cover. De eerste weken was ik ook niet bij stal weg te slaan. Ik genoot er volop van.
Ik ben heel blij met wat ik heb, maar ze zeggen altijd blijven dromen.. want dromen zijn er om waar te maken!

8. Welke hengsten vind je naast One Million nog meer bij jouw merrie passen, en is deze merrie weer drachtig voor 2025?
McLaren vind ik een mooie hengst, maar vond hem toentertijd niet zo sterk in het achterbeen en las veel over kleine nakomelingen, dus durfde die gok niet te maken. Inmiddels is hij echt wel verbeterd. En na de HK gezien te hebben is het een grote kans dat ik een keer met hem wil gaan dekken.

Afgelopen jaar was ik zeer gecharmeerd van Viva Vegas. Hopelijk laten ze hem dit jaar weer zien, want ik ga dit jaar weer voorwerk doen. In principe wil ik mijn merrie volgend jaar weer laten dekken en hopelijk komt er dan een merrieveulen uit, anders zal het veulen voor de verkoop zijn als het weer een hengst wordt.

Las Vegas spookt ook nog wel eens door mijn hoofd maar ben zo bang dat ik dan juist een kasteel krijg.

Vind het best lastig om te zeggen welke hengst bij mijn merrie zou passen dus als jullie nog tips hebben.. let me know.. moeders is een Daily Diamond x Ferro. En komt uit de Catrasse stam.

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Manubres

10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Als alles kon, welke (bekende) merrie zou je dan willen kopen en met welke hengst zou je die dan laten dekken? En waarom zou dit volgens jou de perfecte combi zijn?

manubres

Re: Het doorgeefstokje van februari 2025: kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 00:15

Dank je voor het doorgeven van het 'stokje' Kiko. Leuke vraag :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 01:31

Graag gedaan! Ben benieuwd naar jouw antwoord

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:01

Wat een leuke en orginele vraag voor Manubres, ben nu al benieuwd naar het antwoord. :-)

Leuk stukje Kiko!

Als LV door je hoofd spookt dan is misschien een leuke zoon met normalere afmetingen wel interessant tzt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:34

Ik ben er al hard over aan het nadenken :D
En ook wie ik dan het stokje door zou willen geven...

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:47

Elisa2 schreef:
Wat een leuke en orginele vraag voor Manubres, ben nu al benieuwd naar het antwoord. :-)

Leuk stukje Kiko!

Als LV door je hoofd spookt dan is misschien een leuke zoon met normalere afmetingen wel interessant tzt.

Jaa ik vond hem ook leuk bedacht. Ik vind het altijd leuk en interessant om te lezen hoe jullie paarden onderbouwen, zo ben ik op de vraag gekomen.

Inderdaad omdat mijn merrie niet zo groot is wil ik sowieso een grotere hengst erop. De planning is om haar volgend jaar weer te dekken en dan is Cover 2 jaar en heb je hopelijk ook al iets meer beeld over hoe hij uitgroeit.
Maar ik ben ook heel erg weg van Duits bloed. Mijn oude merrie was een Iglesias ( vader Rubinstein) en die had een topkarakter en kon geweldig lopen! Haar moeder had 2 goedgekeurde dekhengsten gegeven en zelf had ze een dochter die internationaal liep.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:44

Ah Iglesias, dat is een oudje ja.

Nou er zijn nu ook nog wel Duitse hengsten die je zou kunnen overwegen natuurlijk, je hebt nog even de tijd gelukkig.

En leuk om te lezen, het is inderdaad altijd interessant om verschillende visies te lezen en over te discussieren. :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:50

Daarom.. doe liever wat voorwerk zodat ik een overwogen keuze maak.
Het nadeel van de Duitse hengsten vind ik de dekvoorwaarden. Dat is een beetje wat mij tegenhoudt..

Als beginnende fokker leer ik veel van jullie bevindingen. En neem ik het mee in mijn keuzes.
Voor mij is karakter ook heel belangrijk dus dat speelt ook een grote rol in mijn keuze.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:53

manubres schreef:
Ik ben er al hard over aan het nadenken :D
En ook wie ik dan het stokje door zou willen geven...

Ik vind het ook een fantastische vraag!

Helemaal omdat je qua denkwijze best dicht bij mij zit

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:35

Ik denk dat het straks leuke reacties gaat opleveren!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:47

Leuk stukje kiko, wat grappig, ik ken je eigenlijk ook pas sinds het vorige dikke buikentopic. Ik wist helemaal niet dat je al zo lang op bokt was :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:35

Ik heb er een hele tijd geen gebruik van gemaakt dus zo leek het net of ik nieuw was :-)
Zit voornamelijk op het fokkers forum maar men dus ook fanatiek met mijn Shetlander. In januari hebben we 200km afgelegd. Afgelopen zomer mee gedaan met de shetdurance. We zijn nu ook bezig om mijn merrie voor de kar te gaan beleren. Hopelijk gaat dat lukken!
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:19

Wat leuk!

Laat je de merrie ergens anders beleren?

Ik dacht inderdaad ook dat je nieuw was.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:00

Mijn meninstructeur heeft zijn veulen bij mij staan dus heb iedere week les. Zo hebben we mijn shet ook beleerd. Duurt het misschien iets langer maar zo gaat het wel met geduld. En is ze lekker thuis vertrouwd. Ik geef niet graag mijn dieren uit handen dus vind dit ideaal.

Dit was trouwens mijn eerste eigen paard. Hij was een Gelderse (Witmar Alazan x Goudsmid).

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 17:40

Mooi dier!

En snap ik helemaal, klinkt als een goede oplossing zo.
Als het maar goede ervaringen zijn, dat is het belangrijkste denk ik en dat het dan wat langer duurt is niet zo erg.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:17

Leuk stuk Kiko! En leuke vraag!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:08

Wat een leuk stuk kiko,
Blijf deze rubriek altijd heel leuk vinden zo leer je nog wat van dr bokkers die je toch vaak tegen komt :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:24

Elisa2 schreef:
Mooi dier!

En snap ik helemaal, klinkt als een goede oplossing zo.
Als het maar goede ervaringen zijn, dat is het belangrijkste denk ik en dat het dan wat langer duurt is niet zo erg.

Dank je wel! Was ook heel blij met hem.

Ja dat is heel belangrijk goede ervaringen en doordat er elke keer tijd tussen zit kan ze het ook goed verwerken. En beginnen we ook elke keer opnieuw en dan weer een stukje meer. We hebben de tijd!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:27

Seven schreef:
Wat een leuk stuk kiko,
Blijf deze rubriek altijd heel leuk vinden zo leer je nog wat van dr bokkers die je toch vaak tegen komt :D

Ik wist pas van deze rubriek toen ik een berichtje kreeg of ik de vragen wilde beantwoorden dus vanaf nu ga ik het ook volgen!

Mer1980 jaaa vond ik ook en ben heel benieuwd wat haar antwoord is maar ook wat voor vraag Manubres weer gaat verzinnen voor de volgende en wie dat dan is!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:53

Is echt heel leuk omte volgen :j

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:28

Ga ik zeker doen en vooral ook doordat je mensen dan beter leert kennen want ben heel lang niet online geweest dus de meeste zijn voor mij onbekend. Die heb je in het dikke buiken topic een beetje leren kennen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 19:22

Oja en deze mafkees is ook altijd bij mij.. :-)
Zij is mijn toeschouwer bij het longeren en als ik klaar ben wil ze Naku een kusje geven zoals je ziet Afbeelding