Bokt Community

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Door een vriendin ben ik in 2002 op bokt gekomen. Zij ging vaak naar boktmeetingen. Ik werd toen wel nieuwsgierig naar dit forum en zodoende heb ik mij toen ook aangemeld.
2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Als ik het goed zag, vroeg ik of er nog meer mensen een afstammeling hadden van Witmar Alazan. Mijn eerste eigen paard (hele knappe Gelderse vosruin) was daar een zoon van. Blijkbaar had hij weinig gedekt, dus helaas geen andere nakomelingen gevonden.
3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Mijn oudste berichten zijn uit 2002. Dat ging over dat een paar Bokkers mij herkenden en vroegen of ik stallen in de buurt wist. Wat later ben ik op zoek gegaan naar mijn verzorgpaard Kiko. Die was toen naar een stichting in Zeeland gegaan en werd vandaaruit verkocht. Iemand reageerde daar toen op, maar liet niet veel los, dus vertrouwde dat voor geen cent. En ze deden van alles met hem wat allemaal niet mocht vanwege een oude blessure, dus ben er nooit achter gekomen waar hij terecht is gekomen helaas.
4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Kiko was toentertijd mijn verzorgpaard maar momenteel zullen de meeste mij kennen uit het Dikke Buiken-topic 2024 met mijn veulen Cover, die vorig jaar is geboren. Hij heeft mijn droom werkelijkheid gemaakt. Hij komt uit mijn merrie Naku en de hengst One Million. Het is een heerlijk ventje en ook nog eens heel knap!
5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Vroeger was ik niet zo actief, maar de laatste jaren gebruik ik Bokt veel om informatie in te winnen. Vooral toen ik wist dat ik eindelijk mijn droom ging laten uitkomen: een eigen veulen fokken.
Dus heb ik in het fokkers forum advies gevraagd. Ik vond het erg lastig de juiste keuze te maken. En ben toen ook op de HK geweest om de hengsten in het echt te bewonderen en te kijken hoe ze op de omgeving reageerden. Voor mij was karakter het allerbelangrijkste, omdat ik een gevoelige merrie heb die best sensibel kan zijn. Aan de andere kant is het een superlieve en aanhankelijke merrie, die dingen snel oppakt. Ik had een heel lijstje gemaakt met hengsten die mij aanspraken, maar er gingen veel strepen doorheen

Uiteindelijk heeft de hengstenshow bij Van Uijtert de doorslag gegeven en ben ik voor One Million gegaan. Ik vond hem een plaatje om te zien en hij had alles wat ik wilde verbeteren bij mijn merrie. En dat heeft hij ook doorgegeven aan het veulen.

6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Ik was vroeger zeker weten een penny meisje. Als kind speelde ik altijd paardje en las graag de Penny en paardenleesboeken. In de auto keek ik altijd als er een paard in de trailer stond die voorbij kwam. Op vakanties ging ik altijd mee met strandritten. Op de lesdag was ik de hele middag op de manege te vinden. En toen ik mijn verzorgpaard Kiko kreeg, sliep ik nog net niet het hele weekend op stal. Ik vond het heerlijk de hele dag daar zijn. En dat heb ik nog steeds

Mijn Shetlander waar ik fanatiek mee men (ritten van wel 17-18km) lijkt op Rakker! Mega staart en voorpluk en een lekker eigenwijs hoofd

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
5 jaar gelden is mijn droom uitgekomen en dat was het paard aan huis. Mijn toenmalige merrie had toen een zware peesblessure en die moest eigenlijk zoveel mogelijk naar buiten. Dus toen ik mijn vriend leerde kennen, nam ik haar vaak mee en zette ik haar in de wei als ik bij hem was. Toen de corona kwam is de pony van een vriendin meegekomen en we zijn nooit meer weggegaan. Het jaar erop heb ik Naku gekocht. Die was 3,5 toentertijd.
Als ik alles zou kunnen doen wat ik wilde dan zou ik graag meer stallen en land erbij willen en elk jaar een paar veulens willen fokken. Ik vond het een unieke ervaring om alles zo intens mee te maken. Toen Cover nog in de buik zat reageerde hij op mijn stem. Iedere avond was dat vaste prik. De bevalling was ook bijzonder en vond mooi om te zien hoe mijn merrie zich gelijk ontfermde over het veulen alsof ze niet anders deed. En iedereen mocht ook bij het veulen komen en onze hond had ook een bijzondere band met haar en Cover. De eerste weken was ik ook niet bij stal weg te slaan. Ik genoot er volop van.
Ik ben heel blij met wat ik heb, maar ze zeggen altijd blijven dromen.. want dromen zijn er om waar te maken!
8. Welke hengsten vind je naast One Million nog meer bij jouw merrie passen, en is deze merrie weer drachtig voor 2025?
McLaren vind ik een mooie hengst, maar vond hem toentertijd niet zo sterk in het achterbeen en las veel over kleine nakomelingen, dus durfde die gok niet te maken. Inmiddels is hij echt wel verbeterd. En na de HK gezien te hebben is het een grote kans dat ik een keer met hem wil gaan dekken.
Afgelopen jaar was ik zeer gecharmeerd van Viva Vegas. Hopelijk laten ze hem dit jaar weer zien, want ik ga dit jaar weer voorwerk doen. In principe wil ik mijn merrie volgend jaar weer laten dekken en hopelijk komt er dan een merrieveulen uit, anders zal het veulen voor de verkoop zijn als het weer een hengst wordt.
Las Vegas spookt ook nog wel eens door mijn hoofd maar ben zo bang dat ik dan juist een kasteel krijg.
Vind het best lastig om te zeggen welke hengst bij mijn merrie zou passen dus als jullie nog tips hebben.. let me know.. moeders is een Daily Diamond x Ferro. En komt uit de Catrasse stam.
9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Manubres
10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Als alles kon, welke (bekende) merrie zou je dan willen kopen en met welke hengst zou je die dan laten dekken? En waarom zou dit volgens jou de perfecte combi zijn?