[DE] Dode paarden en vos gevonden in wei in Rijnland-Palts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[DE] Dode paarden en vos gevonden in wei in Rijnland-Palts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 16:34

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

In de Duitse stad Hornbach, in de deelstaat Rijnland-Palts, zijn drie dode paarden en een dode vos gevonden in een weiland. De dieren werden gevonden door een voorbijganger, die daarop de politie waarschuwde. Waarschijnlijk zijn ze donderdagavond doodgeschoten.

Eigenaar
De vermoedelijke dader is een 82-jarige man, die eigenaar is van twee van de paarden. Het derde paard was in eigendom van een 60-jarige districtsgenoot. De wapenautoriteit van het district Südwestpfalz is ter plaatse gegaan en heeft het vermoedelijke moordwapen en nog meer wapens in beslag genomen, evenals de wapenvergunning en de jachtvergunning van de man. “De wapenvergunning van de man wordt momenteel gecontroleerd”, aldus de politie. Het onderzoek naar de achtergrond is nog gaande.

Gebruikte bronnen:

Art_Ificious

Re: [DE] Dode paarden en vos gevonden in wei in Rijnland-Palts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:44

Huh? Waarom zou je je eigen paard én dat van een ander doodschieten?
Dan gaat er toch echt iets mis in het hoofd van die man.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:27

die zag een vos en ging schieten, stonden ook nog paarden in de wei... gevalltje nevenschade want de vos is dood...

kan er geen andere voorstelling bij bedenken hoe je er bij komt om dit te doen, maar ja wat wil je 82....pfff

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:39

speurneusc schreef:
die zag een vos en ging schieten, stonden ook nog paarden in de wei... gevalltje nevenschade want de vos is dood...

kan er geen andere voorstelling bij bedenken hoe je er bij komt om dit te doen, maar ja wat wil je 82....pfff

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:45

speurneusc schreef:

Nou ja met 82 ben je niet standaard dement of labiel ofzo.
Maar waarom zou je inderdaad je eigen paarden neerschieten plus een vos?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:22

Of ziet de meneer zijn dood naderen en wil hij gesol met zijn paarden voorkomen. Mijn buurvrouw is namelijk ook op dat punt en zegt dat ze haar paarden laat inslapen als ze er zelf niet meer voor kan zorgen.

Blijft even de vraag waarom de vos ook dood is.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 23:28

Monique1963 schreef:
Of ziet de meneer zijn dood naderen en wil hij gesol met zijn paarden voorkomen. Mijn buurvrouw is namelijk ook op dat punt en zegt dat ze haar paarden laat inslapen als ze er zelf niet meer voor kan zorgen.

Dan schiet je ook paard van mede huurder maar dood? Denk dat ie de vos wilde raken beetje mislukt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 23:33

De vos moet het eerste slachtoffer zijn geweest, aangezien het anders na het horen van het eerste schot niet meer in de buurt was gekomen.
De paarden waren de enige dieren die niet konden vluchten.

Ik ben min of meer benieuwd naar het motief...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 00:03

Monique1963 schreef:

Wat een rare gedachtengang.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 03:12

Toch weer iemand met een jachtvergunning.
Moet men hiervoor niet regelmatig bekwaamheidsproeven afleggen, zoals het bestaan van CARA i.v.m. het rijbewijs?
Hierboven beschreven over de buurvrouw die haar paarden laat inslapen als ze er zelf niet meer voor kan zorgen moet men eigenlijk voorkomen door op een bepaalde leeftijd geen dieren meer (bij) te nemen en voor een jong paard kan dit misschien al tellen boven de 50 jaar.
Ik neem zelf ook al jaren geen dieren meer bij en ik heb weet van een oudere vrouw die na de dood van haar paard nu een bijrijdpaardje of een halve stal heeft en mee zorgt voor iemand anders haar paard.
En anders moet je je paardje kunnen opnemen in je testament, maar gezonde paarden laten inslapen… Neen, dat kan er bij mij niet in.
Het verhaal van de dood van de vos en paarden lijkt mij dat die man niet meer bij zijn zinnen was of een enorm probleem met zijn zicht heeft waardoor hij meermaals naast de vos en op de paarden schoot. Hopelijk is er geen derde partij bij betrokken.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:24

Bizar.
En vosje doet niets. Mooi laten lopen. Wat een mafkees.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:29

In Frankrijk worden er toch ook regelmatig paarden "per ongeluk" neergeschoten door jagers? Al dan niet met drank op.

Ben het er ook mee eens dat bekwaamheidsproeven bij een jachtvergunning erg wenselijk zijn. En een vos is dacht ik een beschermd dier.

Zou zelf neigen naar te denken dat ie gewoon alles neergeschoten heeft wat bewoog..erg triest.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:33

Een vos is absoluut geen beschermd dier, de vossenjacht is nodig om o.a vogels te beschermen.
Ik zou er zelf nooit aan meedoen trouwens, maar ik snap wel dat het nodig is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:36

3 dode paarden, als collateral damage van het schieten van 1 vos, dat gaat er bij mij niet in.

Daarbij, die vos was waarschijnlijk als eerste aan de beurt, na 1 paard is dat dier anders direct weg.
Wat bezielt zo'n man.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:36

Oja ik zie het, oorspronkelijk wel beschermd maar inmiddels niet meer.

Snap wel dat het een en ander beheerd moet worden aan roofdieren.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:21

Erg sneu voor deze dieren, benieuwd wat zich daar afgespeeld heeft.

Wat ik wel apart vind is de redenatie dat de vos afgeschoten moet worden om vogels te beschermen terwijl de huiskat mag blijven lopen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:44

Het is een andere discussie, maar de meeste katten moorden niet een volledige kippenren uit of komen met eenden of reigers thuis.
Maar dit past misschien beter in een ander topic.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:59

Het vermoedelijke moordwapen... bij dieren is het toch vrij zelden moord of doodslag :') (maar kan vertaalvoutje zijn).

Hoe dan ook, een paard doodschieten kan humaner zijn dan inslapen (mits goed gedaan). In Zweden bv kun je volgens mij nog een eland-jager vragen als je een oud paard zijn laatste dienst wilt doen. In NL denk ik haast niet (?) en wat de wet in Duitsland zegt, geen idee.

Máár zou mogelijk dus kunnen, als de 3 paarden voor redenen wat dan ook tegelijk weg mochten. Bv oude mannen oude paarden en klaar (zijn wat scenario's te bedenken). Dat het dus gewoon gepland was. We weten nu nog niet of ze 'netjes' waren geschoten of op een of ander aso manier. Meestal als je zoiets bedenkt heb je wel het graf ook al klaar staan, dat dan wel. En nu blijft de vos ook over?
Spoiler:
Misschien wilde die aan de paarden knabbelen? En wilden de heren het niet? En konden de paarden pas vandaag begraven oid?

OF het kunnen mafkezen (of één) zijn 8)7 .

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:42

Maar één van de paarden was van iemand anders, dus die theorie zou dan niet kloppen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:19

Horsie84 schreef:
Bizar.

En vos kan wel degelijk wat doen in bijv een kippenren.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:00

:roll:

F_Orumster schreef:
Horsie84 schreef:
Bizar.

En vos kan wel degelijk wat doen in bijv een kippenren.