Wederom Happy Athlete Prijs tijdens KNHS Indoorkampioenschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Wederom Happy Athlete Prijs tijdens KNHS Indoorkampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 16:33

KNHS
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Dit jaar wordt tijdens de KNHS Indoorkampioenschappen opnieuw de Happy Athlete Prijs uitgereikt als erkenning voor de harmonieuze en correcte samenwerking tussen ruiter en paard. Twee jaar geleden maakte deze prijs zijn debuut tijdens de Hippiade.

Het hoofddoel van de Happy Athlete Prijs is het correct opleiden van het paard op een positieve manier te benadrukken. Het betreft een pilot waarin we een aanmoedigingsprijs hebben geïntroduceerd, om zo het paardvriendelijk rijden te bevorderen.

De combinaties worden op het voorterrein (losrijbaan) door een jurylid beoordeeld op de harmonieuze correcte samenwerking tussen ruiter en paard. De volgende vier criteria worden door de jury meegenomen:

• er is een goede samenwerking tussen ruiter en paard (harmonie)
  • de combinatie geeft een ontspannen en ongedwongen indruk
  • de ruiter gedraagt zich positief naar het paard en omgeving
  • het paard is gehoorzaam

De prijs zal worden uitgereikt over vooraf geselecteerde rubrieken. Per prijsuitreiking van de vooraf geselecteerde rubrieken wordt er één prijs uitgereikt aan de meest harmonieuze combinatie.

Bij de dressuur zal deze prijs worden uitgereikt tijdens de prijsuitreiking van de volgende rubrieken (Er wordt één prijs uitgereikt per prijsuitreiking):

Dressuur vrijdag 21 februari
  • M1 en M2 paarden

Dressuur zaterdag 22 februari
  • Pony klasse B categorie C, klasse L1 categorie C en L2 categorie D/E
  • Pony klasse B categorie D/E, klasse L1 categorie D/E, klasse Z1 categorie D/E

Bij het springen zal deze prijs worden uitgereikt na afloop van de volgende rubrieken (Er wordt één prijs uitgereikt per prijsuitreiking):

Springen zaterdag 29 maart
  • Pony klasse 0.70 cat. A/B
  • 0.80 cat. C
  • 0.90 cat. C
  • 1.00m cat. C
  • 0.90m cat. D/E
  • 1.00m cat. D/E

Kijk voor de tijden van de prijsuitreikingen in het programma.

ElCamino

Re: Wederom Happy Athlete Prijs tijdens KNHS Indoorkampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:40

eigenlijk te ziek voor woorden dat hier een prijs voor in het leven is geroepen.... in mijn optiek hoor je gewoon altijd netjes met je dier om te gaan, dan krijg je vanzelf een fijn beeld....

Elisa2

Re: Wederom Happy Athlete Prijs tijdens KNHS Indoorkampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:50

Ik wilde net typen, wat goed dat ze dit doen!

En ja, mee eens dat het hoort ElCamino maar in wat iemand netjes vind daar kunnen nog wel wat meningsverschillen over zijn en dit geeft wel meer een duidelijke richting en signaal.

Al zullen de schijnheiligerds thuis natuurlijk gewoon doorgaan met hun gedrag..maar dit is in ieder wel wel een stap in de goede richting vind ik.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:00

Ik vind het ook goed dat hte gebeurt hoor.
Maar wel erg dat het nodig is, en net wat je zegt: gedragen ze zich op show wel.... thuis gewoon lekker doorgaan...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:53

Hoezo is iets belonen ooit 'erg' of 'te ziek'? %)

Bij de paarden roepen we niks anders: belonen belonen belonen. En bij mensen is het dan ineens een perverse impuls? WHY!?

Je hoeft belonen toch helemaal niet te zien als tegenhanger van iets slechts? Belonen kan gewoon zijn wat het is: iets positiefs aandacht geven zodat het groeit. Dat kan volledig zónder de van uit te gaan dat er iets slechts is.

Op het nieuwsbericht: leuk om hier steeds structureler aandacht aan te geven. Wat een leuke benadering!

En áls het je al lukt om dan op wedstrijd, onder stressvollere omstandigheden, ineens deze prijs te winnen terwijl je thuis je niet goed gedraagt (wat me echt héél sterk lijkt). Dan nog is het een positieve impuls. Want misschien denkt deze persoon er dan over na hoe ze zich vaker zo positief kunnen gedragen. Ik ga er toch vanuit dat het gros van de mensen liever positief gedrag vertoont dan negatief. Daar wordt je toch altijd blijer van?

Soms vraag ik me bijna oprecht af hoe de verhoudingen van de 'misstanden' in de sport liggen. Hoeveel er echt afspeelt en hoeveel mensen er alleen van maken door hun eigen bril.
Als je het al voor elkaar kunt krijgen om een positieve impuls negatief te beschouwen.
Toevallig afgelopen weekend nog gevraagd aan een heel zachtaardige paardenhoudster die na jaaaaren weer eens op wedstrijd was, ze kwam eens bij mij kijken: wat was nou jou indruk van hoe mensen met paarden omgaan op zo'n concours? Echt als test om te kijken of ik nou zo'n blinde ezel ben. :(:)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:35

Ik vind het positief! Maar ik snap het dubbele gevoel. Ja, het zou voor iedereen moeten gelden maar de praktijk laat helaas vaak anders zien. En wat ik zie, is dat de meest ontspannen en prettig ogende combinatie vrijwel nooit wint, dus zo'n prijs is een goede beloning. En hopelijk worden andere ruiters/amazones daardoor geïnspireerd.

En over de 'misstanden' in de sport zullen we denk ik nooit helemaal transparantie over krijgen. Of er moeten in alle trainingshallen webcams komen. Je kan wél kijken hoe paarden op wedstrijd worden gereden: LDR, met een te grote druk op de hals, een te grote druk in de mond, teveel teugel, spoor of zweep gebruik en het scoren van pijnsignalen. Tegenwoordig loopt vrijwel elk paard meer in compression dan collection. Ga je maar eens focussen op twee dingen: hoeveel spanning staat er op de halsspier en hoeveel spanning staat er op de teugels en daarmee de mond? Vaak werkt de hand terug om het paard 'op het achterbeen te houden.' Bij de juiste verzameling is er vrijwel geen spanning op de halsspier en op de mond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:18

Stellige uitspraken waar ik niet helemaal mee eens ben.

Immers altijd een rondje in verzameling rijden is makkelijk, maar ga maar eens schakelen van een uitgestrekte draf naar verzameling/passage en probeer het paard daarbij op het achterbeen te houden. Dan merkt een ruiter al heel snel dat als een achterbeen een keer net teveel stuwt dat dit gewicht in de hand komt. Zeker in de fase wanneer een paard nog in opleiding is kunnen dit soort dingen vaker voorkomen. Immers is paardrijden en zeker verzameling geen statisch gebeuren.

Daarnaast is contact hebben met de mond niet hetzelfde als druk hebben of spanning hebben op de teugels. Voor zover ik weet is een ophouding maken voldoende om een paard terug op het achterbeen te brengen en is vasthouden daarbij helemaal niet nodig.