Geen Gelderse hengst aangeleverd voor verrichtingsonderzoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Geen Gelderse hengst aangeleverd voor verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 20:19

KWPN
Fokkerij

Kardieno. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Gisteren was de aanlevering voor het verrichtingsonderzoek voor de Gelderse hengst, en de enige deelnemer is na de zadelpresentatie hierin niet van start gegaan.

De hengstenkeuringscommissie Gelders paard kwam vandaag bijeen voor de zadelpresentatie voorafgaand aan de aanlevering, en beoordeelde in dat kader de vierjarige Ruysdael van Ruijen (v. Kardieno). Deze hengst is niet van start gegaan in het verrichtingsonderzoek.

Over precies een week start het verrichtingsonderzoek voor de spring- en dressuurhengsten. Voor hen staat de eindpresentatie gepland op 15 maart.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:31

De reden waarom hij niet van start is gegaan?
Omdat nadat hij de bezichtigingen had gelopen, tot premiehengst werd benoemd vond het kwpn dat de hengst nu ongelijke voorvoeten had...

Oehlala

Re: Geen Gelderse hengst aangeleverd voor verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:59

Alsof er bij de springers nooit een doorgaat met kromme poten :')

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:27

Oehlala schreef:

Ik begrijp uit het bericht en de reactie van littlerosie dat hij wel is aangewezen maar de eigenaar heeft besloten om niet aan te leveren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:31

Sjongejonge... :(

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:36

pillow schreef:
Oehlala schreef:

Ik begrijp uit het bericht en de reactie van littlerosie dat hij wel is aangewezen maar de eigenaar heeft besloten om niet aan te leveren.

Las op facebook dat ie was afgekraakt

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 00:29

pillow schreef:
Oehlala schreef:

Nee hij mocht niet meedoen vanwege dat het kwpn nu in eens vond dat hij ongelijke voorvoeten heeft.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 00:36

En dan eerst tot premiehengst benoemen? Echt, wat ontzettend slecht.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 01:06

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:45

pillow schreef:
Oehlala schreef:

Ik lees dat bericht anders, namelijk dat het kwpn nu besloten heeft dat hij ongelijke voeten heeft. Na meerdere bezichtigingsmomenten.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:57

Bizar! Wat een koude douche voor die fokker zeg, echt belachelijk dat ze nu op
ongelijke voorvoeten terugkomen, zeker na al die bezichtigingsmomenten :wow:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:01

Oh Hamoen is echt aan het slopen bij de Gelderse paarden, laatst ook al op de HK mochten beide Geldersen ook niet door terwijl ik persoonlijk de Abrilon in een heel mooi Gelders type vond staan en deze ook een mooie bloedlijn had.

En nu dit weer, die ongelijke voorvoeten zou hij bij de eerste bezichtiging toch wel gezien moeten hebben he? Is gewoon een smoes..hij heeft imo helemaal geen verstand van een goed Gelders paard die heel anders loopt dan een Jazz nakomeling. (waar hij altijd zo fan van was) Maar ook over hele andere kwaliteiten dient te beschikken.

Misschien wordt het interessanter om een goede Gelderse aan te bieden bij het KGPS.

https://www.kgps.nl/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:04

Ik heb de hengst niet gezien, heeft hij ook daadwerkelijk ongelijke voeten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:19

Kan het nergens terug vinden, hij is besproken in de Bokt topics over de eerste bezichting vanaf pagina 11:
[FA] eerste bezichtiging en tweede bezichtiging Hengstenkeuring 2023/2024

Zowel Kardieno als Chippendale zelf hebben geen ongelijke voorvoeten, ze keuren ook hengsten goed met ongelijke voorvoeten (zitten er genoeg bij de dressuurpaarden) en meestal als ze een erg afwijkende stand hebben of een afwijking in het fundament komen ze niet door de eerste bezichtiging maar gaan ze er dan al uit op fundament.

Het kan wel dat hij misschien (zeg niet dat het zo is) licht ongelijke voorvoeten heeft en zich vanaf de bezichtigingen negatief ontwikkeld heeft en hij eerst kon overtuigen ondanks de voeten maar dat hij nu niet genoeg te compenseren meer heeft.

Maar om heel eerlijk te zijn, mij komt het over als een smoes en dat baseer ik dan ook op wat ik eerder heb gezien van Hamoen en hoe ze de laatste tijd bezig zijn bij de Geldersen.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 19-02-25 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:19

Dit geeft gewoon t idee , dat ze m ineens niet wilden hebben en zich daar iets hebben laten invallen.

Nu zet je eigenlijk ook de jury die m eerst door heeft laten gaan ( en m premiehengst heeft gemaakt ) voor schut.

Hij kan niet ineens gruwelijk ongelijke voeten hebben.

Snap ook goed , dat de eigenaresse er klaar mee is. Kost n boel , levert niets op. Alles leuk en aardig , maar als je dan zo afgeserveerd wordt , zou ik mn paard ook lekker castreren en mee naar huis nemen.
Laatst bijgewerkt door Getup op 19-02-25 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:20

Elisa2 schreef:
Oh Hamoen is echt aan het slopen bij de Gelderse paarden, laatst ook al op de HK mochten beide Geldersen ook niet door terwijl ik persoonlijk de Abrilon in een heel mooi Gelders type vond staan en deze ook een mooie bloedlijn had.

En nu dit weer, die ongelijke voorvoeten zou hij bij de eerste bezichtiging toch wel gezien moeten hebben he? Is gewoon een smoes..hij heeft imo helemaal geen verstand van een goed Gelders paard die heel anders loopt dan een Jazz nakomeling. (waar hij altijd zo fan van was) Maar ook over hele andere kwaliteiten dient te beschikken.

Misschien wordt het interessanter om een goede Gelderse aan te bieden bij het KGPS.

Tip de eigenaar

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:24

Lekker eerst even geld vangen voor alles om dan ineens met iets te komen wat je de eerste keer ook had kunnen zien

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:25

Martina67 schreef:
Elisa2 schreef:

Tip de eigenaar

Ja, hij wordt nu al gecastreerd...te laat voor deze denk ik. :o

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:27

Sky_As schreef:
Lekker eerst even geld vangen voor alles om dan ineens met iets te komen wat je de eerste keer ook had kunnen zien

kort samengevat komt het hier wel op neer. Het klinkt gewoon als een dikke smoes van het KWPN.

Ik snap de eigenaar dat zij dan maar denkt 'ik zet hem helemaal nergens meer voor in'. wat IMO erg zonde zou zijn voor het gelderse ras. Zou mooi zijn als ze hem aan wil bieden bij het KGPS.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Elisa2 schreef:
Kan het nergens terug vinden, hij is besproken in de Bokt topics over de eerste bezichting vanaf pagina 11:
[FA] eerste bezichtiging en tweede bezichtiging Hengstenkeuring 2023/2024

Zowel Kardieno als Chippendale zelf hebben geen ongelijke voorvoeten, ze keuren ook hengsten goed met ongelijke voorvoeten (zitten er genoeg bij de dressuurpaarden) en meestal als ze een erg afwijkende stand hebben of een afwijking in het fundament komen ze niet door de eerste bezichtiging maar gaan ze er dan al uit op fundament.

Het kan wel dat hij misschien (zeg niet dat het zo is) licht ongelijke voorvoeten heeft en zich vanaf de bezichtigingen negatief ontwikkeld heeft en hij eerst kon overtuigen ondanks de voeten maar dat hij nu niet genoeg te compenseren meer heeft.

Maar om heel eerlijk te zijn, mij komt het over als een smoes en dat baseer ik dan ook op wat ik eerder heb gezien van Hamoen en hoe ze de laatste tijd bezig zijn bij de Geldersen.

Daarom dat ik het vraag. Ik ben een beetje gaan googlen en zie nergens iets terug over ongelijke voeten, wellicht dat hier iemand dat wel weet.

Op mij komt het namelijk ook nogal als een slecht excuus over. Die hengst is nota bene premiehengst gemaakt. Dan zet je jezelf wel erg voor schut als je hem later afwijst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Winged schreef:
Sky_As schreef:

kort samengevat komt het hier wel op neer. Het klinkt gewoon als een dikke smoes van het KWPN.

Ik snap de eigenaar dat zij dan maar denkt 'ik zet hem helemaal nergens meer voor in'. wat IMO erg zonde zou zijn voor het gelderse ras. Zou mooi zijn als ze hem aan wil bieden bij het KGPS.

Ik las in een bericht van haar dat hij geruind is/wordt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:29

_San87_ schreef:

Dat las ik ook. Hoop dat het bericht nog in de emoties zit ipv al in de praktijk. Ook al is het haar goed recht om te ruinen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:38

Nou ik heb toch de tip maar doorgegeven, misschien interessant en voor het KGPS ook alleen maar goed als er goede hengsten bij komen want de voorzitter van dat stamboek ligt ook al jaren in de clinch met het KWPN wegens dezelfde soort acties van ze en is een groot liefhebber van een goed Gelders paard.

En om eerlijk te zijn, zij hebben een bloed eis..ik denk dat zij meer bij het oorspronkelijke type blijven terwijl de Geldersen bij het kwpn de laatste jaren echt steeds minder in het Gelders type staan naar mijn idee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:48

Winged schreef:
_San87_ schreef:

Dat las ik ook. Hoop dat het bericht nog in de emoties zit ipv al in de praktijk. Ook al is het haar goed recht om te ruinen...

Op zich snap ik wel dat ze hem laat ruinen, emoties of niet. Het is niet makkelijk in NL een hengst paardwaardig te houden. En als hij niet dekt, waarom zou je het jezelf moeilijker maken?

Elisa2 schreef:
Nou ik heb toch de tip maar doorgegeven, misschien interessant en voor het KGPS ook alleen maar goed als er goede hengsten bij komen want de voorzitter van dat stamboek ligt ook al jaren in de clinch met het KWPN wegens dezelfde soort acties van ze en is een groot liefhebber van een goed Gelders paard.

En om eerlijk te zijn, zij hebben een bloed eis..ik denk dat zij meer bij het oorspronkelijke type blijven terwijl de Geldersen bij het kwpn de laatste jaren echt steeds minder in het Gelders type staan naar mijn idee.

Het zijn nu gewoon wat meer allround dressuurpaarden die net niet genoeg beweging of model hebben voor het KWPN en daarom bij de Geldersen aangeboden worden. Tenminste, dat vind ik als ik de hengsten bekijk.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:46

Wat ik niet helemaal begrijp, die Hamoen was er zelf bij toen deze hengst geprimeerd werd. Hoe kun je daar dan nu ineens op terugkomen?