[BE] Paard gewond na schrikken van illegale schietpartijen op reeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[BE] Paard gewond na schrikken van illegale schietpartijen op reeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 00:34

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In het Belgische Budingen is een paard ernstig gewond geraakt nadat het was geschrokken van illegale schietpartijen op reeën. Hier dier raakte in paniek door de schoten van het geweer. Eigenaar Tim Papin verklaart aan Nieuwsblad: “drie weken geleden is er bij ons een ongeval met één van de paarden geweest. Door de aanhoudende schoten schrok een paard zich zo erg dat het zich verwondde boven het oog. De veearts moest erbij komen om de wonde te hechten: kostprijs 180 euro. Het is heel jammer dat dit paard, na zijn sportcarrière op verdiende rust, nu gewond raakt door het vermaak van anderen”.

Geen professionele jager
Volgens Papin is dit niet het werk van een professionele jager. “Die zou maximum twee keer schieten. Nu worden er veel schoten achter elkaar gelost. Je zou denken dat iemand een nieuw speelgoedje gekocht heeft en in het weekend aan het oefenen is op onschuldige dieren. Zolang er geen verdwaalde kogel inslaat, is het nog geen drama, maar de kans bestaat wel. Er wordt immers zo dichtbij, vlak achter de huizen, geschoten.”

Christophe Rutsaert, van de Hubertus Vereniging Vlaanderen, denkt dat er gejaagd wordt 'voor de kick'. De dood gevonden reeën zijn vanaf de grond neergeschoten. Dat is te zien aan de horizontale schotwond bij de dieren. Een jager schiet vooral vanuit de hoogte, uit veiligheid.

Maatregelen
Tim Papin neemt extra maatregelen. Zodra hij hoort dat ze schietpartijen weer beginnen, zet hij de paarden op stal met extra hooi. Hij maakt zich wel zorgen over het voorjaar: “dan gaan alle gepensioneerde paarden, jonge paarden en merries met veulens de grote weides op, die verder van de woning gelegen zijn. Dan kunnen we dus niet continu een overzicht bewaren.”

Op de website van Nieuwsblad zijn foto's van Tim Papin en zijn paard te zien.

Gebruikte bronnen:

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:50

Die schietpartijen zijn niet aangenaam om aan te horen.
Vlak achter de weides van het pension waar mijn paard staat wordt ook in het bos geschoten, blijkbaar met goedkeuring van Natuur en Bos. De knallen zijn luid en ik vroeg aan de pensionhouder of er geen gevaar voor een verdwaalde kogel bestaat.
De pensionhouder klonk naar mijn aanvoelen niet tegen die jacht en was er gerust in. Er wordt hen ook de dagen meegedeeld wanneer er in het achterliggend bos gejaagd wordt.
Ik hoor het althans niet graag en verneem meer dan twee schoten achter elkaar en dan minutenlang rust.
Ik voel mij onmachtig dat ik het reetje of ander wild dier niet kan redden.
Maar een paard mag er zeker en vast niet de dupe van zijn.
Dat is ook zo met vuurwerk. Toen ik een weide elders in eigen beheer maar aan de rand van een dorp had stond mijn paard elk jaar midden in de vuurwerklinie. Het is misschien daarom dat ze nu geen kik geeft bij het horen van de schoten.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:51

Dus dan ga je lekker dieren doodschieten, en je laat de lijken ook nog gewoon liggen?!
Opknopen die mensen. :r

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:59

Die dieren moet geschoten worden, afschot is nodig. Anders komen er gewoon teveel.
Ze blijven niet liggen, de reeen, hazen, ganzen en eenden gaan gewoon mee en worden opgegeten.
hier op stal vaak een jager in de polder, ik krijg wel een een verse ganzenborst of hazenrug mee nadat ze 3 dagen hebben gehangen hier.

En de stalhouder weet exact wanneer ze gaan schieten, wij weten dat ook en er komt echt gen verdwaalde kogel de kant van de weilanden op. Ze schieten de andere richting op, hun hond haalt de geschoten diertjes op voor ze.

Vaak zijn er ook meerdere jagers dus meerdere schoten kan prima.

Sorry, ik vind dit heel erg normaal allemaal...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:08

ElCamino schreef:
Die dieren moet geschoten worden, afschot is nodig. Anders komen er gewoon teveel.
Ze blijven niet liggen, de reeen, hazen, ganzen en eenden gaan gewoon mee en worden opgegeten.
hier op stal vaak een jager in de polder, ik krijg wel een een verse ganzenborst of hazenrug mee nadat ze 3 dagen hebben gehangen hier.

En de stalhouder weet exact wanneer ze gaan schieten, wij weten dat ook en er komt echt gen verdwaalde kogel de kant van de weilanden op. Ze schieten de andere richting op, hun hond haalt de geschoten diertjes op voor ze.

Afschot is normaal en nodig, maar uit dit nieuwsbericht begreep ik dat het gaat om illegaal schieten, dan is het dus stroperij.

Overigens vind ik de verwonding boven het oog a €180 eu onfortuinlijk voor de beste man en het paard, maar ook weer niet zo schrikbarend hoog en qua ‘zwaar gewond’ zal het dan ook wel meevallen, gelukkig.
Laatst bijgewerkt door Ilse_123 op 18-02-25 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:08

Hier hier zijn ook wel jagers. Ik moet zeggen dat ik ook wel voor afschieten ben om te voorkomen dat een groot overlasten komt. Als er legaal wordt gejaagd, gaat het vaak met de nodige regels. Je hebt natuurlijk altijd jagers die gaan stropen. Dat heb ik eigenlijk nooit meegekregen. De paarden zijn trouwens best relaxed. Eerste schot schrikken ze, ze vinden vooral interessant hoe de opkloppers door de bosjes struinen. En de rennende jachthonden eromheen. Maar verder geen problemen.

Mensen moeten ze gaan regels houden, maar dat is natuurlijk met alles

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:55

Ik ben tegen het afschieten van dieren. Ze zijn niet met teveel en de natuur doet zelf zijn selectie.
Er zijn wel teveel mensen.
Dieren van andere mensen moeten hierdoor niet gewond raken. Het scheelde een millimeter van het oog van het paard dat na zijn sportcarrière een welverdiend pensioen verdient.
Ik heb zo geweten dat één voor één alle mooie jonge katten van een gezin het bos niet meer uit kwamen.
Jagers zijn ook een bepaald soort van mensen en deinzen, naar mijn aanvoelen, voor niets terug. Maar zij die hierin van kleins af aan opgroeiden vinden het doden van dieren normaal.

Ninx

Re: [BE] Paard gewond na schrikken van illegale schietpartijen op reeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:29

Wat zijn er toch veel reeen hè?! Ongekend. Je struikelt erover.
We hebben er met z’n allen echt vreselijk veel last van. En die hazen dan?! Ongekend.
Wie heeft er nou geen vreselijke overlast van hazen?!

Sorry….. rood wild eet jonge bomen, daar kan ik nog iets van begrijpen.
Zwijnen zouden jonge bospercelen wellicht ook kunnen beschadigen.
Konijnen kunnen het duin en daarmee de waterkering wellicht beschadigen.

Maar een ree of haas brengt 0 schade toe.

Overigens ben ik het met mijn voorganger eens dat er vooral teveel mensen zijn.
Deze hobby jagers (doden voor de hobby is sowieso discutabel, dan gaat er iets niet helemaal lekker met je gewetensfunctie) moet ik niet voor de auto krijgen…..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:11

ElCamino schreef:

Bijzonder dat jij dat beter weet dan de mensen ter plekken uit de OP:

OP schreef:
Christophe Rutsaert, van de Hubertus Vereniging Vlaanderen, denkt dat er gejaagd wordt 'voor de kick'. De dood gevonden reeën zijn vanaf de grond neergeschoten. Dat is te zien aan de horizontale schotwond bij de dieren. Een jager schiet vooral vanuit de hoogte, uit veiligheid.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:07

julius_juut: ik spreek uit mijn eigen ervaring als je goed leest! lezen is ook een vak.
Natuurlijk is stroperij niet goed te praten of schieten voor de kick.
Maar 99% van de keren is het hier in NL gewoon een normale zaak dat er geschoten wordt en gegeten wordt

En nee, idd struikel je hier niet over hzen. en herten, maar ik vind zo'n stukje vlees heerlijk op mijn bord. En deze dieren hebben vrij geleefd en niet zo'n rotleven gehad als menig varken of kip hier in NL.
Alleen daarom al eet ik liever wild

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:16

ElCamino schreef:
julius_juut: ik spreek uit mijn eigen ervaring als je goed leest! lezen is ook een vak.
Natuurlijk is stroperij niet goed te praten of schieten voor de kick.
Maar 99% van de keren is het hier in NL gewoon een normale zaak dat er geschoten wordt en gegeten wordt

En nee, idd struikel je hier niet over hzen. en herten, maar ik vind zo'n stukje vlees heerlijk op mijn bord. En deze dieren hebben vrij geleefd en niet zo'n rotleven gehad als menig varken of kip hier in NL.
Alleen daarom al eet ik liever wild

Maar daar gaat dit bericht toch niet over? Dit bericht gaat over illegaal schieten van reeën, die vervolgens achter gelaten worden. Dat heeft echt niks met jagen te maken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:25

Als dit een illegale jachtpartij was moet vooral de grondeigenaar toch ook geïnformeerd worden?

Schieten en dan laten liggen is echt not done.

En reeën brengen weldegelijk schade toe. Jonge aanplant of gewassen vinden ze best lekker.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:28

_San_87 : ik reageer op een reactie eronder, niet op het bericht zelf,dat het zielug is blablabla

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:31

Reeën kunnen er idd ook teveel zitten. En na telling kunnen er dan een aantal geschoten worden.

Maar daar heeft dit artikel niks mee te maken.
Dit is gewoon stroperij.
Nutteloos ook nog als ze de reeën zo laten liggen.

En dat soort lui zal regels als niet richting bebouwing schieten ook niet serieus nemen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:39

Dat het noodzakelijk is hier betwijfel ik ten zeerste hoe ze het doen hier is vreselijk.

Ieder jaar vliegen grote oude bokken bij ons de wei in. Paarden in rep en roer. De bokken hebben kennelijk ontdekt dat ze in onze weides redelijk veilig zijn. Maar de brutale jagers! Als ze kans krijgen schieten ze de bokken tussen onze paarden. Nu overal camera’s en verbodsborden. Het is in Belgie echt verschrikkelijk gesteld met het fatsoen en veiligheidsmarges van de jagers. Al diverse malen een loop voor mn neus gehouden. Gedreigd te hond te schieten. Kun je 100 verboden jacht borden ophangen ze trekken zich nergens wat van aan. En dat zijn dan de “profs”.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:30

@Pareltje, maar jagers moeten toch toegang vragen voor de percelen waar ze mogen jagen? Anders kan je daar klacht voor indienen.

Hier ook vele jagers, respectvolle en correcte mensen.

Hazen kunnen veel schade doen voor wie hier beweerde van niet. Hier heel veel hazen en ze vreten alles wat je probeert te planten tot de grond gelijk.

En de natuur regelt zichzelf bij teveel, dat is waar, dan wordt bv 40% van de te grote populatie ziek, huppelen doodziek rond voor dagen of weken en sterven een vreselijke dood…
Laat dan maar jagers de populatie in stand houden, is veel diervriendelijker dan de natuur een ziekte los te laten om de populatie in te perken.

Dus als jagers wel netjes de regels volgen, is er mijn inziens niets fout mee.

Maar idd, het artikel gaat over illegale jacht, dat moet zeker bestraft worden!

Owja, hier in de ruime regio is toch jaarlijks wel minstens een jachtongeval hoor, dus een schot in een richting die niet voorzien was, is zo abnormaal niet.

BRINTEMEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:22

Het moet maar eens je paard zijn die een schot opvangt in de richting die niet voorzien is, dan zal het kot te klein zijn.
Tussen de paarden op de weide moeten ze hun werk ook niet komen afmaken. Kon het dier heelhuids aan de jagers ontsnappen, pech voor de jagers geluk voor het dier.
Er stond verleden week nog een artikel in de krant over een everzwijn die gevlucht was voor de jagers en door een glazen schuifraam van een huis in de buurt liep. Dan kon dit diertje ontsnappen en als dank wordt hij alsnog afgemaakt.
Voor het plezier van die jagers wil ik mijn paard niet verliezen, die veel belangrijker is dan die jager alleen al.
Een jachtongeval waarbij ze per ongeluk zichzelf of een medejager doden lees ik graag in de krant. Dat is er toch al één minder die gewetenloos die weerloze dieren iets aan doet en nooit meer een mogelijk verdwaald schot kan lossen. Ik weet van een artikel waarbij een man fietsend op een jaagpad zo’n verdwaalde kogel moest opvangen.
Als kind had ik eens zelf een sweater geletterd met de leuze JACHT IS MOORD en ging hiermee naar school.
Laatst bijgewerkt door BRINTEMEID op 19-02-25 12:40, in het totaal 5 keer bewerkt

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:27

BRINTEMEID schreef:
Het moet maar eens je paard zijn die een schot opvangt in de richting die niet voorzien is, dan zal het kot te klein zijn.
Tussen de paarden op de weide moeten ze hun werk ook niet komen afmaken. Kon het dier heelhuids aan de jagers ontsnappen, pech voor de jagers geluk voor het dier.
Voor het plezier van die jagers wil ik mijn paard niet verliezen, die veel belangrijker is dan die jager alleen al.
Een jachtongeval waarbij ze per ongeluk zichzelf of een medejager doden lees ik graag in de krant. Dat is er toch al één minder die gewetenloos die weerloze dieren iets aan doet en nooit meer een mogelijk verdwaald schot kan lossen. Ik weet van een artikel waarbij een man fietsend op een jaagpad zo’n verdwaalde kogel moest opvangen.

Je hebt echt geen idee waarvan je praat -O-

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:26

tengeltje11 schreef:
@Pareltje, maar jagers moeten toch toegang vragen voor de percelen waar ze mogen jagen? Anders kan je daar klacht voor indienen.
.

Ja dat kan en is ook gedaan. Maar een klacht resulteert in nog asocialer gedrag en bedreigingen. Ze komen ook niet op mn perceel. Maar van over het hek kun je ook een oude bok schieten…

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:41

Is vlakbij mij en was in de week op het regionale tv-nieuws. Ze verdenken mensen (krapuul) ervan om voor de lol reeën af te schieten omdat ze ze idd schieten en laten liggen. Echt ziek weer. Er wordt naar gezocht en jagers en boswachters lopen de wacht maar vind die maar weer eens...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:36

Camera's plaatsen dan maar.
Dat is gewoon stroperij en staan ook flinke straffen op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:44

Wij stonden op de Veluwe en reden in het bos. Geen idee dat het jachtseizoen was begonnen. Er werd geschoten en de reeën vlogen alle kanten op. Onze paarden reageerden niet heftig, maar ik was zo bang voor een verdwaalde kogel dat we rechtsomkeert zijn gegaan.

Hier zijn er vaak zat die hun uitlaten laten knallen of vuurwerk afschieten. Dat knallen een reactie veroorzaken is vervelend, maar je kan niet alles voorkomen. Als paarden op alles hysterisch reageren moet je ook een beetje gaan kijken naar de situatie van de paarden. Toch vaker zijn ze niks gewend, komen vrij weinig buiten, staan alleen dus hebben geen steun aan elkaar etc.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:06

Dit waren geen jagers, maar stropers. Er staat duidelijk dat het een illegale schietpartij was.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:15

BRINTEMEID schreef:
Er stond verleden week nog een artikel in de krant over een everzwijn die gevlucht was voor de jagers en door een glazen schuifraam van een huis in de buurt liep. Dan kon dit diertje ontsnappen en als dank wordt hij alsnog afgemaakt.
Als kind had ik eens zelf een sweater geletterd met de leuze JACHT IS MOORD en ging hiermee naar school.

Idd, wat een kortzichtige reactie….

Weet je wat er gebeurd bij bv te veel konijnen? Dan roeit te natuur uit, er ontstaan plagen en ziektes, veel dieren worden heel ziek, lopen dagen beroerd rond en sterven een vreselijke dood na dagen ziek en pijn….

Sorry, dat is pas vreselijk!
Laat jagers de populatie in stand houden zodat die plagen door overtallen uitblijven, bespaart veel dierenleed!

Sorry, ik kan echt naar worden van zo’n kortzichtige reacties die enkel een dier zien die vermoord wordt en niet verder gaan dan je neus….
Lees je in en verdiep je in jagen, dan ga je mss zien dat het niet enkel vermoorden is…

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:57

Sorry Superpony, maar jagen gebeurt op de Veluwe vaak in de avondschemering/ochtendschemering....je mag dan niet eens op de Veluwe zijn ná zonsondergang, staat op ieder bord. En wanneer je daar woont moet je gewoon weten wanneer er een jachtseizoen begint.
Ik heb er ook 27 jaar gereden en nooit last van gehad....